Olipahan ottelu Bellucci vs Medvedev 63 67 63…pisteet 113-111 Belluccin eduksi ainoastaan, harvoin näkee noin niukkaa pistevoittoa +5 game-erolla. Muutenkin huvittava asetelma, kun 23cm lyhyempi pelaaja on kokonaisvaltaisesti heikompi liikkuja kentällä.
Ei ole kysymys hifistelystä, vaan oikeinkirjoittamisesta. On yksinkertaisesti laiskaa kirjoittaa noin. Patrik Niklas tai Felix Auger on vain väärin.
On se vaan kettu. Näkisiköhän jostain, oletko saanut jokaisessa threadissa jo kommentoitua tätä samaa asiaa?
Toistamalla peruskoulussakin oppii jotain. Toiset valitettavasti eivät silloin, eivätkä myöhemminkään…
No toistetaan sitten. Vaikka sinua henkilökohtaisesti em. virheet selvästikin harmittavat, eivät huomautukset edistä varsinaista asiaa, puhetta tenniksestä, vaan siirtävät fokuksen ihan muualle. Lähinnä ärsytykseen pilkunviilauksesta. Puhutaan nk. Systeemiälystä, jossa ajatuksena on ymmärtää sanojen taakse, mitä ihminen haluaa sanoa.
Täytyypä ilmoitella luokalleen jääneelle koulutoverille, että systeemiäly hänellä oli kunnossa. Opettaja vaan meni viilaamaan pilkkua sillä lailla ärsyttävästi… Opettajan fokus oli varmaan hukassa.
Ei tämä ole peruskoulun äidinkielen koe. Tässä sekoitetaan ne kuuluisat puurot ja vellit. Ymmärrän, ettet halua ymmärtää. Mennään näillä.
Tavallaan tajuaa kyllä molempia puolia. Jos on kilsan mittainen asiapitoinen teksti, niin ehkä ne nimetkin mahtuvat kokonaan mukaan.
Toisaalta lempparinimiä keksitään kaikille itse kukin ja se sekin sopii.
Itse en tajunnut Augeria ensilukemalta, eli kuulun vähemmistöön selvästi täällä. FAA:n olisin tajunnut, mutta nyt tiedän tämänkin version.
Samoin mietin Salmista aika kauan mutta nykyään tiedän, että nimimerkki Chappas käyttää sitä nimeä Patrik Niklas-Salmisesta yksinään. Mikäpäs siinä, ihan ok varmaan.
En tietääkseni ole Salmista hetkeen käyttänyt, joskus aiemmin tullut tuota kirjoitusasua käytettyä. Sitä koittaa aina vähän parantaa omaa ilmaisuaan (jatkuvaa oppimista tämäkin homma) ja tuossa kohdassa olen pyrkinyt petraamaan. Jos nyt missejä tullut tuonkin jälkeen niin minkäs sitä tavoilleen mahtaa, ainakin on takaraivossa asia.
Mitä tulee Augeriin, olen sen mieltänyt vain Augeriksi jostain syystä aikoja sitten, ehkäpä sukunimen jälkiosa liian hankala kirjoitettavaksi. Eilenkin piti tarkistaa, että onko se nyt Alissime vai Aliassime.
Kun törmäsin ensimmäisiä kertoja FAA-lyhenteeseen, siinä hetki meni ymmärtämään kenestä kyse mut toki nykyisin tuokin tuttua kamaa. Onhan näitä muitakin kuten RBA, ja Bautista-Agutista olen samalla tapaa mieltänyt vain Bautistan kirjoitusasuksi. Siinä ei kyllä jälkiosa tuota ongelmia, että joku toinen syy.
Viime kesänä joku huomautti kun kirjoitin Båstadin muodossa Bastad. Mutta nää on niitä asioita jotka vaan on selkäytimessä, dartsranking niin vakituinen työkalu et sieltähän ne nimimuodot usein tarttuu varsinkin kisoissa missä se ero suomeksi lausutun nimen ja enkkunimen välillä on noin heiveröinen.
Arkikäytössä espanjalaiset käyttävät vain ensimmäistä isännimeä yleensä. Jotkut eivät kaksiosaista koskaan. Siksi se on selkeämpi yhdelläkin.
Minulle tuo Bastad tuotti vaikeuksia, kuitenkin naapurimaa ja tuttu kirjain. En koskaan ole tuota a-muotoa edes ajatellut, niin näytti että mikä ihmeen bastard-turnaus kyseessä
Se on uusi kutsukilpailu, jonka vetonaulana Djoko ja Tsitsipas…
On myös aika hankala tuo Norjan nouseva kyky Nicolai Budkov Kjaer, olisko hän sitten NBK🤔
Jos parina PNS & GMP vs. NBK & FAA, niin olisi GSM tunnissa!
Tuossahan on nimessä æ, mitä Suomen kirjainrivistö ei edes tunnista eikä ilmeisesti ole myöskään Ruotsissa käytössä. Mut sit kun katsoin googlesta, löytyy wikipediasta yksi kotimainen artikkeli jalkapallon pelaaja Kjærista ja siinä se on kirjoitettu noin. Itse kyllä olen jo itseni ohjelmoinut kirjoitusasuun Kjaer, koska mielestäni erikoismerkkien kaivelu ohi näppäimistön on vähän hölmöä.
Toinen mikä tulee mieleen on Tanskan orastava lupaus Elmer Møller.
ATP ilmoittaa sen Moller, ITF taas Moeller, onko se siis Suomessa Möller?
Ae ja ö ovat Suomessa yleisimmin käytössä ja samalla ymmärrettäviä
Alunperin oikeinkirjoitettuna oli vain, aa, ae ja oe. Mutta koska jo 1500-luvun teinit olivat laiskoja, eivätkä jaksaneet kirjoittaa kahta kirjainta kun pärjäsi vähemmällä, niin ensin tuli œ ja sitten ø. Lopulta Ruotisssa ja siten myös Suomessa ø muuttui ö:ksi. Ja aa =å ja ae=ä samalla tavalla. Eli siinä mielessä sekä Möller että Møller ovat oikein ja äännetään samalla tavalla, mutta toki maassa maan tavalla mun mielestä.
Kännykällä Budkov Kjær ja Møller ovat helposti kirjoitettavissa, mutta makuasia pitääkö noita alkaa kaivamaan näppäimistöltään. En itsekään kaiva Djokovicin alkuperäistä kirjoitusasua, enkä ihan käytännön syistä kiinalaisten ja japanilaisten vastaavia. Pohjoismaisena nuo æ:t ja ø:t ovat kuitenkin ymmärrettäviä. Enkä oikein tykkää, että jalkapallon maailmassa Hålandin on annettu muuttua Haalandiksi ihan ääntämistä myöten… Sama kuin Suomessa olisi päätetty alkaa kirjoittaa Mäklaren ihan vain siksi, että c-kirjain on vähän vieras, ja Mc-etuliite vielä vieraampi.
Itseasiassa se on virallisesti Haaland. Haaland vaihtoi sen vuonna 2019 Hålandista Haalandiksi, juuri sen takia, että kansainvälisesti hänen nimensä olisi helpompi kaikille sekä brändäyksen osalta.
Jaume Munar eteni Dallasin semeihin on nyt aika lailla uran ennätysrankingin tienoilla (52) livessä nyt 53…edellinen ennätysranking liki 6v takaa ja tuolla aikavälillä ei ole käytännössä kertaakaan ollut loukkaantuneena, mutta ei ole vain käynyt vielä top 50:ssä, nyt tuo on yhden otteluvoiton päässä.
Munarin alkuvuosi ollut muutenkin hyvin vahva aikaisempiin nähden, johtuen selvästi parantuneesta kovien kenttien otteista ja vielä myös alkanut kulkemaan jopa hallissa. Onhan tuolla Munarilla ollut ihan painava syöttö aikaisemmin olemassa vauhtien osalta. Eilen siis voitti Sheltonin ja nyt voitti Arnaldin…Hongkongissa voitti Musettin ja AO:ssa hävisi avauskierroksella viisieräisen Ruudille…Nopealla selauksella en löytänyt Munarin uralta kuin 3 voittoa sen hetkisistä top 10 -pelaajista. Mitä seurannut alkukaudesta otteita, niin on kyllä mennyt hyökkäyspeli eteenpäin…Kertoi tuossa turnaushaastattelussa yhden voitto-ottelun jälkeen, että on alkanut panostamaan nimenomaan noihin peruslyöntirallien ensimmäisiin lyönteihin, kun pitää sitä suuressa roolissa nykytenniksessä.
Aikamoinen choketus Munarilta, nyt tarjottiin top 50:tä ei ollut ottajaksi…toisaalta ei kyllä Ruudin tekeminenkään lopussa vakuuttanut, mutta selvisi vaan paremmin. Voi mennä hetki toipua Munarilta tuosta varsinkin, jos ei saa voitto-ottelua heti seuraavassa kisassa vyölle.