Harri Heliövaara - maailman paras nelinpelaaja

Se on tietysti pieni miinus kauteen nää kolme finaalitappiota.
Ei sen puoleen et aina pitäis pystyä finaalit voittamaan, mut ei HH ole saanut näissä kolmessa tappioissa edes alkeellista taistelua matsivoitosta aikaiseksi, se pistää silmään.

Joka tappion takana vähän omat syyt, mitään yhtä tiettyä yhteistä selittäjää näihin ei voi kaivaa. Mikä on tietyllä tapaa hyvä asia, jos jokaisen tappion takana olisi sama syy vaikka ettei paineita hallita niin sitten olis vähän ongelmallinen juttu.

Kaikille mahtuu kauteen hyvää ja huonoa, HH:n kohdalla hyvää tullut ihan kiitettävästi. Joskus pitää huonomminkin esiintyä ja pisteiden & rahan näkökulmasta: jos turnauksessa pakko pelata yks huono ottelu se kannattaa pelata finaalissa. Slämifinaalin häviäminen aina kirpaisee mut parempi se on hyvät hillot ja 1200 pistettä kuitata kuin tippua kisasta kakkoskierroksella surkean esityksen seurauksena.

1 tykkäys

HH nousi ykköseksi oikeastaan siitä syystä, että muiden tiimien pelitaso hiipui siitä ympäriltä, ei sen takia, että oma peli olisi yhtäkkiä kehittynyt. Sitten kun syöttö on alkanut takkuamaan molemmilla, niin sitten syntyy ongelmia. Patten on ollut aikaisemmin se varsinainen syömähammas, jota Harri on tukenut. Se että Harri pelaa yhtäkkiä Pattenia paremmin, johtuu siitä, että Pattenin taso on hiipunut, jonka taustalla voi olla jokin pieni loukkaantuminen tai vaikkapa parisuhde, joka väkisinkin pehmentää miespuolista hormonaalisesti. Ajatus siitä, että elämässä on muutakin kuin tennis, ei tee hyvää itse tennikselle. Se että mukaan tulee vielä lapsiakin, niin varsinkin silloin kun lapset ovat pieniä, niin sillä on hormonaalisia (estrogeeni boosti) vaikutuksia miehiin. Harri on selvittänyt nuo karikot aikasen hyvin, sen verran kilpailuviettiä ja ylimääräistä testosteronia miehessä.

Kun näin nuo ensimmäiset ruohomatsit, niin suora toisinto viime vuoden Wimbledonista, jossa syötönvastaus hyviä syöttäjiä vastaan, oli täyttä kuraa. Pattenillahan tuo oli silloin täysin sekaisin, eikä tuo nytkään näytä mitenkään hyvältä, parempia syöttäjiä vastaan. Olettama/toive että vastustaja syöttää lapaan, ei ole mikään hyvä lähtökohta.

Kummallakin aina samat syötönvastaustaktiikat, riippumatta miten vastustajat syöttävät. Ei minkäälaista syvyys- tai leveysvariointia, joten lyönnit myöhässä. Paljon viistoittain taaksepäin juoksua, josta vain yksi lyöntisuunta, joten helppoja luettavia verkkomiehelle. Nostotkin lähinnä siksi, ettei niihin muuten ehdi, ei niin että ne olisivat taktisia lyöntejä. Nuo hätärit ovat verkkomiehelle myös helppoa luettavaa ja iskettävää. Myös se, ettei siinä kiireessä ehdi salamaan lyöntisuuntaa, on myös verkkomiehelle helppoa luettavaa. Ei myöskään minkäänlaista syöttäjien psyykkaamista, vaan seisoskellaan staattisesti aina samassa paikassa, katsotaan ensin mihin pallo tulee, joten ollaan myöhässä, jos syöttö onkin laadukkaasti suunnattu. Tämän kappaleen voisi tiivistää siihen, että on aivan liian paljon helposti luettavia syötönvastauksia.

Vastapuoli on myös alkanut ennakoimaan, varsinkin Pattenin syöttöjä, jolloin syötön nopeudesta on vain haittaa. Pattenin syöttöjen suuntaamisessa on ollut viime aikoina myös ongelmia, ei lähelläkään ässäsyöttöjä, vaan sellaisia johon vastaanottaja hyvin ehtii, vaikka ei ennakoisi niitä mitenkään. Ainoastaan Pattenin vasurisyöttö kakkoseen on joskus hyvä näköinen, mutta jos vastaanottaja ennakoi sen ja lyö linjaan, niin Harri ei pysty sitä estämään tai estää löysästi, joten seuraava lyönti on yleensä vastapuolen kämmentappo, johon ei mitään jakoa verkkomiehellä.

Nyt vielä se ongelma, että se ykkönen ei edes kulje kummallakaan, vaan syötöt napsuu etupäässä verkkoon, joka on se pahin syöttövirhe. Myös se että, syötöt eivät osu ruutuun, on aina korjattavissa pienillä asioilla, jotka eivät muuta liikaa itse syöttöä. Tuota korjaamistakaan ei monesti tapahdu, vaan toistetaan sitä samaa virhettä, muutama sentti leveä tai pitkä. Jos tuo on pelin aikana toistuvaa, niin katsojavalmentajista voisi olla hyötyä, jos sieltä tulisi ohjeita, eikä vain kannustusta. Se että joku ulkopuolinen katkaisee tuollaisen huonon kierteen, on monesti hyödyllistä. Mitä tarkemmat korjausohjeet sen parempi. Pelikaverin liian positiivinen kannustus, tarkoittaa käytännössä sitä, että teet hyvää työtä kaikkine virheinesi, joten jatka vain niiden tekemistä, en moiti niistä, my friend.

Ykkössyöttöprosentti kertoo vain sen, että syöttö osuu ruutuun, mutta ei sitä, voittaako sillä pisteen, eli onko se riittävän laadukas. Se kombo, että ykkönen ei edes osu ja mikä osuukin, niin silläkin hävitään piste, ei ole hyvä juttu. Se että Harri nousee niin usein 0-40 tai 15-40 tilanteista, ei ole enää sattumaa, vaan harvinaisen hyvää keskittymistä, monesti lepsun alkun jälkeen. Hyvä taito, mutta katsojille pikkasen hermostuttavaa.

Itse en pidä myöskään siitä, että jänteiden kilomääriä muutetaan liikaa, joka vaikuttaa monesti syöttöön haitallisesti, koska se perussyöttö on selkärangassa, hankalasti muutettavissa suhteessa mailan jännitykseen. Itse pannut merkille, että varsinkin massalla, joillakin pelaajilla on käytössä erillinen syöttömaila, todennäköisesti tutulla syöttöjännityksellä (josta verkolle) ja toinen pelimaila, jossa voi olla spesiaali olosuhteiden, sää/pallot/kenttä, mukainen jännitys peruslyönteihin. Olettamahan että jos kiloja kasvatetaan, niin syötöt napsuu verkkoon ja liian löysällä syötetään rajojen yli. Harri joka käyttää enemmän yläkierteitä, on yleensä ollut hyvä tuossa tarkkuudessa, jos pallon saa toimitettua verkon yli. Pattenilla sitten tuossa enemmän ongelmia, suoraviivaisempien syöttöjen kanssa.

Joten nykyistä pitää Wimbledoniin parantaa, eikä kyseessä ole mikään yksittäinen parannettava kohta, vaan koko perustus pitää taktiikkoineen käydä huolellisesti läpi, kiinnittäen kuitenkin erityistä huomiota noihin syötönvastauksiin, joka se isoin ongelma. Kummallakin on niissä kämmenpuolella ongelmia, joka pohjautuu paljon huonoihin lähtöpisteisiin, jolloin lyönnit menevät holtittomiksi käsilyönneiksi, vailla mitään vartalon tukea. Kun tuon viistoittaisen etukäteisliikkumisen saa kuntoon, niin kohtisyötötkään ei tuota niitä ongelmia, mitä erityisesti Pattenilla on nykyään ollut.

Wimbledon on se paras tennisturnaus, jota aina kiva katsoa, koska peliympäristön lisäksi, paljon perinteitä.

2 tykkäystä

Pieni miinus, mutta kieltämättä hyvin pieni sellainen :slight_smile: Onhan tämä ollut kaikilla mittareilla aika poskettoman hyvä kausi. Tähän mennessä pelattuna 11 kisaa, niistä seitsemässä edetty finaaliin saakka. Kauteen mahtunut vain yksi avauskierroksen tappio, Barcelonan 500 kisa. Silloinkin oli Harrilla selkävaivat pari viikkoa kiusana.

Ja viime kauden lopulta pohjalla Pariisin ja ATP-finaalien voitto.

2 tykkäystä

Viime vuonna Wimbledonissa Pattenin tekemiseen ilmeisesti vaikutti yllättävänkin paljon se treenikentällä tapahtunut insidenssi ja siitä seurannut iso sakko. Ymmärtääkseni Henry otti siitä silloin aika paljon itseensä ja koki kohtelunsa hyvin epäreiluna. Pienten marginaalien hommassa tuollainen voi sekoittaa yllättävän paljon sitä pakkaa.

Jos katsoo Queensin kisan palautustilastoja, niin H & H voitti palautuspisteistä 42-33-33-29 prosenttia. En nyt sanoisi että nopealla ruohokentällä palautuspeli oli lukujen valossa ihan täyttä kuraa. Arevalo / Pavicin kohdalla luvut finaalia lukuunottamatta melko identtiset H& H kanssa, mutta finaalissa sitten olivat selvästi parempia palauttamaan. Syöttöpelissä olivat muutenkin tosi vahvoja koko kisan.

Se toki todettava, että Henryn kohdalla palautuspeli sujui ns. normaaliin verrattuna vähän heikommin, kun taas Harrin palautuspeli oli välillä jopa erinomaista ja eritoten kämmenpuolen tekeminen on parantunut ajan kanssa. Edelleen veikkaan, että Pattenin kohdalla vatsalihasvamma vähän vaikutti taustalla, sekä syötön että palautuspelin osalta.

Jos kokonaiskuvaa katsoo, niin en sitten tiedä että kuinka paljon sitä omaa palautuspeliä kannattaa laittaa uusiksi ja ruveta hakemaan selvästi enemmän variaatiota? Mikään ei ole pelissä varsinaisesti rikki, joten isoille viilauksille tuskin on kuitenkaan tarvetta? Harri itse on ainakin korostanut sitä, että tällä tasolle erot tehdään oikeastaan vain ja ainoastaan pään sisällä.

2 tykkäystä

:smile: on se hurjaa että tuollaisella räpeltämisellä nousivat maailman ykköspariksi, jos oikeastaan mikään ei suju!

Ja vieläpä “liian positiivinen kannustus” …

Voi jospa korjaisivat edes osan tuosta surkeudesta, sitten heidän ATP ranking olisi varmaan nolla, tai -1 :smile:

7 tykkäystä

Ei ne nyt niin huonoja ole. Muutkin tuota ihan tekee ammatikseen ja ymmärtääkseni kentällä yrittävät tosissaan :wink: . Toki petrattavaa löytyy, varsinkin jos noita tappiofinaaleita katselee. Suurin etuhan on ollut tiukkojen matsien kääntäminen, syöttäjen pitäminen ja palautuspeli. Iso heikkous on ollut jännittäminen.

Varmasti fiksua on katsoa hommaa kriittisesti, mutta Madridista alkaen kuitenkin taitavat olla selkeästi maailman kakkospari. Vähän terävyyttä lisää ja pientä variaatiota. Osaa vaan ne kaveritkin jotain, niin välillä se tuttu lyönti on ihan hyvä, kun se lähtee selkärangasta.

Kieltämättä varsin suomalaista todeta, että nousu maailmanlistan kärkeen johtui lähinnä siitä, että kaikki muut alkoi vaan pelata huonosti :smiley:

17 tykkäystä

Kyllä tuossa estrogeeniosiossa vedetään huumorimielessäkin nyt mutkat kohtuusuoraksi. Onneksi Harri on testosteronitarzan

2 tykkäystä

Harri on tiimipelaaja, niin ei viitti suoraan sanoa, että Henryn huono syöttäminen ja oma verkkokähmintä Pavicin tykkipalautuksiin olivat suurimmat syyt tappioon. Vastustajat sai hengen päälle ja oma fiilis taas ei kestäny kämmejä… et yhdessä mokattiin, niin yhdessä kestetään ja tehdään tarvittavat korjausliikkeet seuraavaa turnausta silmälläpitäen… :tennis::blush::+1:

3 tykkäystä

…niin ja tuolla jo sanottiinkin, et ei se Henryn kova tykkisyöttö auta, vaikka ois ATP-nelureiden paras ts. kovin, jos vastustaja lukee ja ennakoi sen, osumisesta puhumattakaan. On niis syötöissä muutakin jujua, kun vaan nopeus…
…edit…
Pavic pystyy ennakoimaan Henryn syötöt hyvin, kun on ittekin vasuri. :tennis:
Henryn syöttö kuntoon/osumatarkkuus kohalleen, niin ollan pitkällä… :tennis::blush::+1:

Myös nelurin kaavio ulkona. H & H avausvastustajaksi ranskalaispari Atmane / Sanchez.

Toisella kierroksella sitten mahdollisesti toinen ranskalaispari, eli Herbert / Halys, joka siis kaatui RG:n semeissä. Kolmannella kierroksella vaihtoehtoina joku osastolta Pavlasek / Rikl, Schnaitter / Wallner, tai Polmans / Hijikata. Kvartseissa mm. Olivetti / Arribage ja Andreozzi / Guinard osui samaan lohkoon.

Jos RG:ssä oli aika hyvä tuuri arvalla, niin nyt on aika monta potentiaalista kantoa kaskessa heti alkukierroksilla.

4 tykkäystä

Avausvastustajaksi ihan kelvollinen…Atmane ei ole kovin hyvä ruoholla, kämmen on liian kulmikas ruoholle ja Atmanella ei ole oikein kapasiteettia syötönpalauttaa kovin lähellä takarajaa, pikemminkin ei meinaa takaseinä olla riittävä tuossa riippumatta alustasta.

Joo, avauskierrokselle ihan suotuisa vastus, mutta ihan tosissaan saa pelata siitä eteenpäin jos kaaviossa etenee.

Arevalo / Pavic toisella puolella kaaviota, eli heidät voi kohdata vasta finaalissa.

Nelurin osalta pelit siis käyntiin keskiviikkona.

1 tykkäys

Halys on iskussa, en usko että Herbertin pelitason lasku johtuu vain alustoista

Olen siis jo toisella kierroksella

Eri tilanne Harrilla/Henryllä vrt. Otto. Kaikki alle välierän on pettymyksiä ja ei ole väliä millä kierroksella ph vastustaja osuu.

No ainakin saavat nostatusta aina kenttäkuulutuksista. Mestari on aina mestari.

Näitä haastamassa heti avauskierroksella Kyrgios/Bublik. Saas nähdä pystyvätkö haastamaan vai linkkaako Nick taas kentällä.

Kyrgiosin piti pelata Mallorcalla neluria mut tuli vetäytyminen sen kaksaritappion jälkeen et ainakin silloin polvi taisi haitata liikaa myös nelinpelin pelaamista. Tai sitten haluttiin vaan maksimoida lepoaika

1 tykkäys