Huippupelaajien mailat

Nykyään kai keskimäärin käytetään paljonkin löysempiä jänteitä, eikös niin?
Koska jänteet ovat kehittyneet niin että löysilläkin saa kierrettä.

Itse kun 90-luvulla varsinaisesti pelasin, jännitin 25 kg (mailat esim. Fischer noin 98 sq-inch). Minulla silloin (B-lk peliä) jänteet kesti aika kauan koska en lyönyt kovin hurjaa kierrettä. Heti jännityksen jälkeen tuo 25 oli vähän turhan kireä mutta muutaman viikon/kuukauden päästä oli jo vähän liian löysät, kunnes katkesivat (arvaus että viimeisillään ehkä 22 kg?)

Senhän takia kilpapelaajalla (jo alasarjoissa, esim C-lk?) on hyvä olla vähintään 2 samanlaista mailaa joilla pelaa vuorotellen, että jännitys pysyy samanlaisena kun löystyvät. Sitten kun toisesta katkeaa, saksilla poikki myös toisesta ja molempiin uudet.
Huonolla tuurilla tietysti samassa matsissa menee molemmista, sitten onkin problem :joy:

Silloin takavuosina ajateltiin että kireillä saa helpommin kierrettä ja kontrollia, löysillä helpommin voimaa. Mutta ainakin itselläni paras tatsi oli kun jänteet olivat jo vähän löystyneet siitä 25 kg johon ne vedin uutena.

Joskus kokeilin muistakseni 27 mutta en tykännyt.

Olen samaa mieltä että kilpapelaajalla jänteillä on suuri merkitys, ja 1 kg eron kyllä moni jo huomaa. Oma kokemukseni on että myös paljolti fiilis- ja tottumiskysymys; sivusta katsoessa ei välttämättä arvaa millä kireydellä kukakin tykkää pelata.


Nykyään tietysti kun en enää pelaa, ihan sama mitä on 20-25.
Löysemmillä on isompi sweet spot, silloin siihen ehkä joskus osuu, mutta ei sitäkään välttämättä enää huomaa osuuko vai ei :sunglasses:

Tosiaan kierteentuotto on mielenkiintoinen asia. Nykyisillä polyesterijänteillä suurin osa minun tiedossani olevasta tutkimuksesta toteaa että kierrettä tulee lisää mitä löysemmät jänteet. Polyesterjänteen kierteentuoton arvellaan perustuvan siihen että liukkaat polyesterjänteet pääsevät liukumaan toisiaan vasten ja siten synnyttävät eräänlaisen trampoliniefektin. Tämä liike voimistuu löysillä jänteillä ja vähenee tiukoilla.

Toisaalta voi ajatella että kireillä jänteillä pallo menee helpommin lyttyyn ja kosketuspinta-alaa syntyy enemmän ja sitä kautta myös suurempi vaikutus palloon ja enemmän kierrettä. Nykypelaajat lyövät palloa niin rajusti jatkuvasti että se menee lyttyyn joka tapauksessa, joten tuolla tuskin merkitystä, mutta harrastelijapelaajalla tilanne taas erilainen.

Tällä hetkellä minun tietääkseni sekä Federer että Thiem käyttävät pitkittäisenä jätteenä luonnonsuolta ja poikittaisena polyesteriä. Arvellaan että systeemillä saadaan paras molemmista maailmoista. Kova voimantuotto luonnonsuolesta ja jänteiden liike polyesteriä vasten eli kierre poikkijänteiden liukkaudesta.

Ainakin jänteet menevät todella nopeasti poikki kun olen kokeillut synteettistä multifilaa pystyssä ja polyesteriä poikkijänteissä. Luonnonsuoleen ei minulla ole varaa edes oikein testimielessä.

1 tykkäys

Äsken kuului livenä Kuznetsovan jännityspyyntö. 20 1/2 ja 19 1/2. Aivan mahdoton olisi pelata tuolla. :expressionless:

Kilot tulee aina suhteuttaa mailan lavan kokoon, jänteiden määrään ja itse jänteeseen. Kysymys on koko jännepedin tiukkuudessa ja esim 20 kg 93 neliötuuman mailassa 18x20 string patternilla tuottaa aivan eri tiukkuuden kuin samat kilot 100 inch2 mailassa 16 x 19 jännepedillä.

Pehmeät nylon ja multifilament jänteet täytyy vetää tietysti tiukemmalle kuin jo itsessään jäykät polyesteriijänteet.

Esim Hyvinkään futureissa kilot on vaihdelleet 16 kilosta jotain 28 kiloon.

Tuo 16 kiloa oli nyt us open:iin villin kortin saaneella Kwiatkowskilla viime kesänä, maila oli Wilson Blade 98 18x20 ja jänteenä Luxilon Alu Power 1.25 mm. Tiputti alemmaksi kisan aikana kun sanoi pallojen olevan hitaat.

Sam Taylorilla 2015 kisoissa 18 kg Wilson Blade 98, 16x19, jänne sama Alu power 1.25.

Tänä vuonna Italian Bartolotti pyysi yhteen mailaan18.5 kg, Babolat 100 inch2 16x19. Pystyjänne 1.30 Babolat pro hurricane, vaaka sama mutta 1.25 mm. Pari muuta mailaa oli kyllä 20.5 kiloa.

Zopilla taas aika tiukka maila, Head prestige pro 98, vai oliko se 97, täytyypä varmistaa klubin seinältä :slight_smile: 18x20, 25/24 kiloa, jänne Alu Power 1.25 mm

Näissä Hyvinkään futureissa ollut pääsääntöisesti poly jänteitä. Pari pelaajaa ollut joilla hybridi joissa vaakajänteenä multi

1 tykkäys