Huippupelaajien mailat

Katson parhaillaan Azarenkan peliä ja tämän mailan string pattern on näköjään todella avoin 16x15 ! Enpä ainakaan kaupoissa ole tuommoisia nähnyt myytävän vaan 16x18 versiota. Ilmeisesti tehdään huippupelaajille tilaustyönä?

Mitä mailaa Roger muuten käyttää nykyisin?

Wilsonilla näyttää noita ilmestyneen myyntiin 2014 mallistossa:

Tai itseasiassa en löytänyt täsmälleen tuota Azarenkan mallia, mutta ainakin kolmessa muussa mailassa mainostivat tuota 16x15 jaotusta.

Wilson esitteli ensimmäisen 16x15 mallin muistaakseni vuosi sitten. Avoimia jaotuksia lienee ollut maailman sivu, mutta tuossa pointtina on se, että jänteitä on vähemmän vaaka- kuin pystysuunnassa. Tämän pitäisi vähentää kitkaa ja näin helpottaa pystyjänteiden liukumista ja sitä myöten kierteen tuottamista. Mainostekstiä voi lukea Wilsonin sivuilta.

Huippupelaajista tietääkseni Dimitrov on vaihtanut tälle kaudelle mailaan, jossa on 18x17 jaotus.

Tätä ei taida kukaan muu tietää, kuin Federerin lähipiiri ja harvat Wilsonin työntekijät. Alkukaudella hän on käyttänyt mustattua mailaa, joka näyttää isommalla kehällä varustetulta versiolta aiemmasta. Prototyyppejä varmaan on ollut käytössä useampia erilaisia.

18/16 jaolla on tullu mailoja , joita myydään spin efect-technologylla

Mites kun tuossa Azarenkan mailassa on kuitenkin pystyjänteitä 15, kun laskee ja vaakajänteitä sitten oletettavasti 16. Eli periaatteessa Pitäs mailassa lukea 15x16?

Maila on sivuttain tuossa kuvassa. Pikaisella googlehaulla en löytänyt tämän päivän matsista kuvia jossa näkyisi koko maila, mutta edellisen kierroksen matsissa Larssonia vastaan Azarenkalla näyttäisi olevan käytössä maila, jossa 18x19 jänteet. On kyllä aika erikoista, että pelaaja vaihtaisi mailaa kesken Gran Slam -turnauksen.

edit. Huolimattomasti katsoin, kyllähän tuon alkuperäisen viestin mailassa näyttäisi olevan 15 vaakajännettä. Tämän päivän matsista on kuvia turnauksen sivuilla joissa Azarenka pelaa tuolla samalla 18x19 mailalla. Mistäköhän tuo ensimmäisen postauksen kuva on peräisin? Ei näyttäisi olevan ainakaan Azarenkan käyttämä maila.

Tämän päivän Azarenkan suorasta ottelusta eurosportplayeristä otin tuon kuvakaappauksen…

Ehkä kyseessä on siis Wilsonin markkinointitemppu, jos ei jostain löydy kuvaa missä Azarenka ihan oikeasti pelaisi tuolla mailalla.

http://www.wilson.com/en-au/tennis/rackets/2234140/

Toi mainostettava maila on tulossa helmikuussa myyntiin.

Maila saattaa olla tietenkin myös joku ihan muu, joka on vain maalattu Wilssoniksi. Huippupelaajilla (etenkin miehillä) tuppaa yleensä olemaan joku suosikkimailamalli jolla pelataan hamaan hautaan asti.

I moved a post to an existing topic: Pienet kysymykset

Varsin mielenkiintoinen juttu jossa Jim Courier kertoo näkemyksiään jänteistä ja mailoista. https://youtu.be/FvWcrOn5D2w

Törmäsin Federerin haastatteluun ennen AUS Openia jossa Federer toteaa käyttävänsä 26-27 kg jännitystä. Muistelen että Federerillä oli joskus muinoin riippuen olosuhteista 21-24 kg. Aika iso muutos, toki maila on nyt isompipokainen.

Mä en oo koskaan ymmärtänyt noita kilo juttuja tennismailoissa, kun ne on jännittänyt mulle Ruotulan tennarilla niin oon sanonu vaan “ihan sama” kun ei oikeesti kiinnosta… Samanlainen se maila on kuiteskin.

Kahva mailassa on tietysti tärkein ja balanssilla myös iso merkitys. Kuitenkin eniten mailan ‘käytökseen’ vaikuttaa jännitys ja jänteet. Erikoista jos et erota jänteissä kiloeroja. Pelaatko itse tennistä miten aktiivisesti?
20-29 kg välillä jännitys voi liian löysänä olla trampoliini jota mahdoton kontrolloida tai paistinpannu jolla palloon ei saa kierrettä tai voimaa. Valtava ero on myös lämpötilalla. Jos jännität johonkin 30 asteen helteeseen saman kuin suomen 10-15 asteen kevääseen, niin samat kilot on trampoliini tai seinä.

2 tykkäystä

Emmä mikään ammattilainen oo… Eiks noi oon niitä pro juttuja tollaset. Tätä nykyä kun pari kolme kertaa käyn kesässä lätkimässä ni ei se oo just niin. Kyl mun rysty winnerit silti uppoo linjaa pitkin… voisin pahis haastaa sutkin matsiin mut pelkään että et kestäis mun vasuri myllytyksessä kolmea erää. Ps. Pakolliset hymiöt vai mitkä helkatin emonjit puuttuu kun kirjoitan nyt puhelimella ja vähän huppelissa.

Joo, ei tavalliselle “auringonottopelaajalle” tai vastaavalle ole merkitystä millainen kilomäärä on mailan jänteissä, ellei kilomäärä aivan ammu yli jompaan kumpaan suuntaan, mutta jo kansallisessa C-luokan kilpatenniksessä lyönnit ovat sitä tasoa, että pelaaja pystyy vaikuttamaan otteisiinsa myös jännekilomäärällä ja siinä vaiheessa harrastelija kyllä huomaa jo 22 ja 26 eron.

Suomessa erään tutkimuksen mukaan tenniskentillä vuosittain käy noin 100 000 ihmistä ja sanoisin että noin 2000:lle on asialla jotain merkitystä. Itsekin kun tennistä aikoinaan aloittelin kaveriporukassa seuran ulkopuolella 12 vuotiaana, niin ei kilomääristä ollut mitään hajua eikä kiinnostusta, mutta melko pian seuraan liittymisen jälkeen ja kilpapelaamisen aloittamalla pienenkin kilomäärän eron huomasi lyönneissä. Kolmen vuoden kuluttua B-luokan kisoissa asialla jo hifisteltiin.

Luulin Hardcourterin pelaavan kilpaa, sikäli intoutunutta kirjoittamista, vaikkakin eri mieltä ollaan lähes kaikesta.

Kyllä jännityksellä on mielestäni merkitystä lähes välittömästi, kun mailaan tarttuu. Trampoliinimailalla oppii pelaamaan väärin, kun ei tarvitse itse tuottaa lainkaan energiaa. Varsinaisesti kilomäärien erot alkavat korostua mielestäni siinä vaiheessa, kun opitaan lyömään sen verran että palloa saadaan jo vähän paremmin osumassa lyttyyn. Kontrolli kovemmissa lyönneissä lisääntyy, kun pallo alkaa suhteellisesti ottaen viipymään mailassa pidempään. Siinä mielessä samaa mieltä taitopelaajan kanssa, että jos jokaiselle harrastelijalle laitetaan sellainen 23 kg mailaan, niin se maila kannataa jännittää kahdesti tai kerran vuodessa ja se on varmasti aivan ok. Jos kuitenkin jollekin harastelijalle laitetaan kevlaria 30 kg tai jotain luonnojännettä 20 kg, niin voi olla hankalaa pelaaminen.

Itse olen melkoinen välinehifistelijä vaikkei minulla ole varaa luonnonjänteisiin, enkä enää nykyisin jännitä jokaa kisaa tai sarjamatsia varten erikseen mailoja, mutta käytännössä huomaan 1/2 kilon ja viimeistään yhden kilon heiton jänteissä. Se ei välttämättä haittaa peliä, mutta mentäsessä todella kylmästä lämpimään ja erittäin raskaista lussupalloista joihinkin superkoviin kevyisiin palloihin erot ovat tosiaankin merkittäviä myös jännityksen vaatimusten suhteen.

1 tykkäys

Muutamissa eri treeneissä on ollut mailoja kilon välein 23kg:sta ylöspäin. Kyllä sen eron huomaa lyödessä joka kilon välissä. Vasta jännitetty maila mennettää tiukkuuttaan merkittävästi 2-4h pelaamisen jälkeen, sen jälkeen en itse huomaa eroa ennen kuin jänne katkeaa.

Vaikealta tuntuu uskoa Nishikorin kilomäärää, mutta kaveri joka tämän linkkasi vaikutti olevan jollain tapaa meritoitunut. Mene ja tiedä ovatko nämä totta. Nestorin olen kyllä aiemminkin kuullut käyttävän haavia.

http://www.apolloleisure.co.uk/default.cfm/loadindex.62