Kansalliset kilpailumme

Kilpailu taisi olla hieman kovempaa Hartsan ja kumppaneiden aikaan. Vai olenko täysin väärässä?

Harri on voittanut SM-finaalissa ainakin Eero Vasan, Patrik Niklas-Salmisen, Emil Ruusuvuoren ja Lauri Kiisken (useampia). Siitä voi jotain päätellä tai sitten ei

1 tykkäys

Martikaisella on oman tietämykseni mukaan huikea työmoraali ja asenne, mutta kyllä tolle rystylle on tehtävä jotain jos korkealle haluaa. Tekniikka vaikean näköinen ja usein tuntuu osumassa olevan lapa auki ja jengaa ei kauheasti tule. Hieno turnausvoitto tietysti, mutta Otson kohdalla katseet varmasti ihan muualla kun Suomen kentillä, ainakin aikaisemmin näin ollut.

Ruusuvuori taisi olla kyseisessä finaalissa 15-vuotias, mutta toisaalta Harri oli siinä vaiheessa jo jättänyt ammattilaispelit. Ehkä kertoo enemmän siitä, että Ruusuvuori oli jo tuossa kohtaa aika kovan luokan tekijä ikäisekseen.

Eero Vasa kaatui tennisliigan puolella vielä vuoden 2023 lopulla. Ja kyllähän Harri napsi kuusi peliä Francisco Cerundololta kauden 2022 alussa, vaikka oli jättänyt singelipelit siinä kohtaa taakseen.

Kertoneet kait jotain siitä tasosta, joka vaadittiin 10-15 vuotta sitten mestaruuteen. Toivotaan toki silti, että Martikainen pystyy tuosta kehitysloikkia vielä ottamaan.

1 tykkäys

Niin, kertooko nykyarvosteuksesta vai pitäisikö olla jo toisissa ympyröissä tietyssä iässä?
Jarkko Nieminen ja Emil Ruusuvuori ovat päässeet alaikäisinä finaaliin mutta mestaruus kaksinpelistä puuttuu, Otolla on yksi.

Aikaisemmin ehkä oli kotimaan lomaviikkoja kiertueilta, kun Leo Palinilla, Veli Paloheimolla ja Aki Rahusella on mestaruuksia.

1 tykkäys

Ysärillä oli useita kertoja kaikki 8-10 parasta miestä mukana. Liukko , Ketola, Tiilikainen, Nurminen, Lenho, Ketola, Nieminen, Nieminen…

3 tykkäystä

Kasarin lopussa tai 1990 maksettiin ihan kohtalaisia summia myös palkintorahaa. Silloin mielestäni oli jokin kisa jossa mukana top 100 pelaajia, jopa ehkä kaksi kappaletta. Kolmea ei ehkä kuitenkaan. Rahnasto varmaan oli jo pullahtanut ulos?

Aiheesta löytyy muistaakseni hesarin juttu…

Viikonloppuna pelailtiin kesän liigapelit, mutta ei tainnut olla yhtä edes kaukaisesti yllättävää tulosta. Sääli. Vanhoja tilastokummajaisia, hyviä häviöitä, oli toki runsaasti. Vähän junnu Alopaeus kiusaili Löfmania, mutta sunnuntain sadesää ja nopea sisätennis selittänee ainakin osan tiukoista loppuluvuista.

No siihen jää teksti “kirjoittajan poistama viesti”, niin aika lailla sama asia.
En ole löytänyt itse toimintoa viestin perumiseen/kokonaan poistamiseen

Tuo viesti taitaa hävitä ajan kanssa

1 tykkäys

Samaan aikaan kun Turussa viimeistellään M15-kisaa, on kotimaassa Finnish Tourin osakilpailu. Palkintorahaa tässä jaetaan voittajalle 1500 € ja finaalin häviäjälle 750 €, joten eipä ihme että osallistujia on saatu hyvin (miesten sarjaan).

Eiliseltä omaan silmääni sattuivat nuorison hienot tulokset. 14-vuotias Aatu Niemelä raapi avauserän kansallista kärkipäätä edustavalta parikymppiseltä Axel Erikssonilta, vaikka tappio tulikin. Aatun kanssa samaa ikäluokkaa oleva Alex Tuomolin puolestaan onnistui kaatamaan toisen tasokkaan parikymppisen, Lucas Airaksisen. Kovia tuloksia!

Naisten puolelta manittakoon, että avauskierroksella eräs Veera Selänne putosi selvin numeroin 12-vuotiasta lupaustamme vastaan. Samoin 13-vuotiaidemme kärkinimi Stella Hanttu kruisaili toiselle kierrokselle.

edit Pisteet myös hankolaisille siitä, että kamerat on saatu näihin kisoihin kahdelle kentälle. Pelit pyörähtivät käyntiin klo 10 ja on tuo vain erikoisen näköistä, kun 12-vuotiaat lapset taistelevat naisten sarjassa. Toisella vielä ykkössijoitettu Gabran vastassa. Striimit Tennisliiton Youtube-kanavalla.

5 tykkäystä

Hangosta 1 500 € rikkaampana poistui lopulta Nuutti Jokinen! Näin perstuntumalla sanoisin, että taitaa olla ensimmäinen turnausvoitto näistä karkeloista.

Naisten sarjassa pelattiin tiukka finaali, jossa kakkossijoitettu Nuppu Palm kaatoi lopulta Emelie Gabránin kolmessa erässä. Lapset onneksi jäivät alkukierroksille, mutta onhan tämä kansallisen naistenniksen kärjen leveys (tai siis sen puute) silti melkoinen ihmettelyn aihe.

3 tykkäystä

On se ensimmäinen. Sopivaa vaihtelua myös miesten puolelle. Sääli tosin tuo hyväkuntoisen Stenlundin loukkaantuminen semissä. Liitto kuittasi sen uutisessaan tyylikkäästi, että Stenlund luovutti jonkun vamman vuoksi. Itse julkaistuista valokuvista ja striimistä olisi tuonkin voinut tarkistaa. Tahi kilpailunjohtajalta.

On tuo naisten FT ollut aika vaisua tänä vuonna SM-kisat poislukien, kun ITF-500 tason junnu on jatkuvasti kärkikahinoissa. Pelityylistä en edes viitsi mainita.

2 tykkäystä

No nyt lähti Felixillä kulkemaan!
Felix Alopaeus - Peetu Pohjola 6-3, 6-1

Kyseessä siis kotimainen TEHO Finnish Tour ja sen puolivälierä. Kaksi edellistä kierrosta meni yhtä ylivoimaisesti. Olisi kyllä hienoa, jos Felix nousisi takaisin ikätoveriensa Paldaniuksen ja Lagerbohmin kyytiin pitkän poissaolon jälkeen.

5 tykkäystä

Välierässä vauhtia vain kiihtyi kun Felix rökitti Oliver Kiljusen 6-0 6-0, mutta finaalissa tuli äkkipysähdys eikä Alopaeus pelannut ottelua ollenkaan. Leevi Säätelälle turnausvoitto. Toivottavasti Felixillä ei mitään isompaa vaivaa. Kansallisissa kisoissa vaivat helposti tulevat esille, kun pelataan monta matsi päivässä. Myös naisten finaalissa Ella Haavisto sai luovutusvoiton, joten kumpaakaan finaalia ei pelattu.

Jaa, oisko se Felixillä kuitenkin junnukiireistä kyse. Huomenna hänellä alkaa nääs jo J200 -pääsarja Tšekissä.

3 tykkäystä

Kotoinen liiga pyörähti käyntiin eilen. Vallan mielenkiintoisia tuloksia; toisille lupaavia, toisille ei niinkään.

Uutisten mukaan “tasokkaita otteluita” , “äärimmäisen mielenkiintoisia kohtaamisia” ja “paljon yleisöä”. Hyvä jos näin - itse en ehtinyt tällä kertaa näkemään.

Siihen en ota kantaa, mutta uutisesta on varsin helppoa päätellä, ettei “toimittaja” ole ollut yhdessäkään ottelussa itse paikalla. Mutta kaipa nämä copy-paste-Whatsapp-haastattelut menevät yhä läpi. Samaa “ammattitaitoa” nähtiin myös liigan ennakoissa, kun hehkutettiin runkopelaajina sellaisia, jotka ovat yliopistossa, loukkaantuneita tahi lopettaneita.

2 tykkäystä

Pari (itseäni) kiinnostavaa poimintaa eilisistä liigamatseista:

Clarissa Blomqvist - Nuppu Palm 4-6, 7-5, 10-8
Felix Alopaeus - Kalle Rikhard Ruottinen 6-1, 6-0

2 tykkäystä

Paldanius vetäytyi SM-kisoista ja turnauksessa ei ole mukana montaa pelaajaa jotka tasoltaan ITF pro pääsarjatasoa. Otso Martikainen ykkössuosikkina kenties.

Mukana 2010 ikäluokan kolmikko, joten Niemelä ja Ketola mukana miesten SM-kisoissa jo 14-vuotiaina.

Tuomolin on nyt samassa iässä kuin Ruusuvuori oli SM-finaalissa Heliövaaraa vastaan vuonna 2014. Eipä Emilin 15v kauden saavutukset olleet merkittävästi Tuomolinin tämän vuoden saavutuksia kovemmat.

Itse asiassa 14v Niemelä pelitasoltaan 18v kv-kiertueella kovempi kuin oli 15v Ruusuvuori. Turun SM-kisat 2014 oli tosi heikot ja Emil pääsi SM-finaaliin asti voittamalla kovimmillaan Mika Kososen. Tämän vuoden lista näyttää yhtä vaisulta, joten saas nähdä miten 2010 ikäluokka pärjää. Toki Niemelä vuoden kuluttua 15v 11kk iässä voinee realistisemmin pärjätä miesten SM-kisoissa Ruusuvuoren 15v 8kk kaltaisesti.

3 tykkäystä