LED-valaistus hyvä mutta väärin toteutettu

Useampi halli on saanut jo LED-valaistuksen ja toki on hyvä, että energiaa säästyy, mutta…

Näyttää siltä, että valokauppiaiden myynnin maksimoinnin ja energiatukien hakukiimassa unohtuu yksi tärkeä asia, nimittäin valaistussuunnittelu. Uudet kirkkaat led:it on järjestään asennettu vanhojen valaisimien paikalla, käyttämättä sen suurempaa asiantuntemusta.

Mistä löydän hallin, jossa valot olisi asennettu oikein tuottamaan epäsuoraa valaistusta, jotta ne eivät häikäisisi syötössä tai lentolyönnissä? PK-seudulla ei ole vastaan tullut vielä ainuttakaan! Sulkapallossa häikäisy haittaa vielä enemmän.

Valaistussuunnitteluun olisi voinut panostaa sen verran, että olisi tutkittu, paljonko lisätehoa ja -investointia olisi tarvittu epäsuoran valaistuksen toteuttamiseen. Maksamme kuitenkin jo yli 30€ tunnilta, joten kai meillä on oikeus vaatia laatua peliolosuhteilta!

Häikäiseekö muita kuin minua? Mitä sanovat kilpatason pelaajat?

2 tykkäystä

Hieno nicki sinulla. Mä otin dunkkuun eilen sarjamatsissa juuri noiden valojen takia. En nähnyt yhtään mitään. Neluri onneksi pelattiin toisella kentällä.

2 tykkäystä

Minä ylipäänsä vihaan pelaamista sisällä. En näe usein hevon vittua. Syvyysnäkökin katoaa tietyissä olosuhteissa täysin. Ja valaistus sokaisee korkeissa palloissa kuin isonkirkon valot renkipoika jussia joulumessussa.

Ulkona pelaan suurtennistä, sisällä sohin puolipimeässä. Se toki on osin näköelimieni vittumaisuuden ja optiikan rajotteiden syytä.

No nyt löytyi ihan kelvollinen led-toteutus. Hiekkaharjussa on valot asennettu vanhojen valaisimien runkoihin ja säleiköt suodattavat häikäisyn hyvin.