Samat kengät sisälle ja ulos?

Hei! Olen aloittamassa tennisharrastusta ja ostamassa tenniskenkiä, mutta kokemusta ei vielä ole. Olen ymmärtänyt, että allcourt-kengät käyvät kaikille kenttätyypeille, mutta voiko samoja kenkiä käyttää sekä sisällä että ulkona? Tuovatko likaa sisälle tai onko muuten ok käyttää samoja? Mielelläni ostaisin vain yhdet kengät alkuun… Onko tennisharrastajilla yleensä kahdet kengät, toiset ulos ja toiset sisälle?

Allcourt-kenkiä voi käyttää sekä sisällä että ulkona. Toki jos käyttää pihalla niin pesee ne ennen sisälle siirtymistä. Toki massalle paremmat on ns. kalanruotokuvioiset, jotka pitävät paremmin.

Itsellä ainakin sisällä kuluu tosi nopeasti kengät, joten olen tehnyt niin että ostan pelkkiä massakenkiä ja pelaan niillä aluksi pihalla ja kun kuluvat tai sisäkengät ovat kuluneet loppuun niin pesen massakengät ja siirryn käyttämään niitä sisällä, jossa sitten kulutan ne loppuun. Ja uudet massakengät taas pihalle, koska siellä pitoa tarvii enemmän ja lisäksi massakengissä on kuvioiden puolesta enemmän pintaa, joten kestää tasaisempia sisäkenkiä kauemman, että kuluu loppuun :smiley:

1 tykkäys

Jos olet aivan aloittelija, niin kauden voit aloittaa ulkona all court kengillä. Pestä ne sitten ja pelata samoilla sisällä. Tärkeää on että peset ne ennen sisäkäyttöä. Jos tiputtelet massaa hallikentälle ei sinua hyvällä katsella. Voi tulla lasku perässä.

Jos olet pelannut enemmän, mitä ilmeisimmin et ole, niin massalle tarvitset massakengät, joissa on erityinen karhennus, joka tarraa paremmin massakenttään. Massakengillä ei voi pelata edes pestynä sisällä, koska ne menevät puhki muutaman pelikerran jälkeen.

Jos aloitat sisällä, niin ‘allcourt’ kenkäsi kuluvat aika slickseiksi, joka ei sisällä haittaa, mutta ulkona ne kengät lipsuu. Tämäkään ei välttämättä aloittelijaa haittaa ja kauden alussa kentät on ulkona pehmeämmät, niin ei siinäkään mielessä ihan niin paljoa. Kauden edetessä ja kenttien tullessa liukkaammiksi ja kovemmiksi. Liukkaat kengät haittaa peliä jo melkein alkeistasollakin. Niitä voit käyttää sitten liukumistreeneihin :slight_smile:

Kilpatasolla massakengät on oltava erikseen ja sisäkengät erikseen. Sekä pelillisistä syistä (annat liikaa tasoitusta), että siksi että turnaukset saattavat siirtää pelejä sisä ja ulkokenttien välillä. Toki silloinkin voit kengät pestä, mutta säätämiseksi menee turnaksen aikana.

Eri mieltä tuosta massakenkien sisällä käyttämisestä edellisen viestin kirjoittajan kanssa. En aloittelijana tai muutenkaan missään tapauksessa ostaisi sisälle massakenkiä. Niiden pinta on pehmeämpi ja tarraavampi. Riski nilkan pyörähtämiselle kasvaa ja ne tosiaan kuluvat turhan nopeasti koska koostumus on nopeammin kuluva ja pehmeä. Osa saattaa myös jättää jotain jälkiä sisäkenttään, koska eivät ole suunniteltu sisäkenttille.

Kiinnostaisi myös kuulla mikä massakenkä kestää sisällä pidempään kuin allcourt kenkä. Kulutuspintaa voi olla enemmän, mutta materiaali on huomattavasti nopeammin kuluvampaa, joten en itse ole ainakaan törmännyt vielä massakenkiin joiden voisi olettaa kestävän pidempään. Nykysuuntaus allcourt kengissä on että ne ovat entistä kovempia ja vähemmän tarraavia jolloin niillä on hitusen helpompi liukua. Sisäkenttien tai kovien kenttien likuminen on kuitenkin jo edistyneemmän kilpapelaajan taito ja sillä perusteella kenkiä ei kannata hankkia. Massakenkien tökkääminen sisällä sen sijaan on sellainen ominaisuus että välttäisin siksi niillä pelaamista viimeiseen asti.

1 tykkäys

Kiitos erinomaisista vastauksista! Tästä oli paljon apua. Alkuun menee allcourt-kengät hankintaan, niillä pelailen talvikauden ja jos käytän nyt syksyllä ulkona, pesen hyvin ennen sisälle siirtymistä. Ensi kesänä on sitten katsottava tarvetta toisille kengille.

1 tykkäys

Kiitos tarkennuksista massakenkien sisäkäyttöön. Varmasti paras sisälle tuo allcourt kenkä. Itse tosiaan olen yleensä kuluttanut massakengät pihalla siihen pisteeseen, että ovat liian tasaiset enää massakentille (eivät pidä), joten olen käyttänyt ne kokonaan loppuun sisällä. Tämän vuoksi eivät sisällä tökkää enää. En siis massakenkiä uutena sisälle ostaisi, mutta olen halunnut kuluttaa kengät kokonaan näin loppuun (mitä en pihalla voisi tehdä, koska olisi liukasta pelata).

1 tykkäys