Pitkälti kyse siitä, mitä selostajalta hakee. Jos taustatietoa ja analyysiä, niin Hedman ei välttämättä ollut paras tässä. Täytyisi jaksaa tehdä kotityöt, että olisi muutkin sanottavaa kuin wau, vamos, narut tiukalle ja tsemppiä.
Toisalaalta Arne Sixin tilastotiedot saa välillä kyllä huvittavia piirteitä. Ihan kelpo kaksikko kylläkin Jarkon kanssa.
Itse ronskisti sanon, että Six + Seiro on Suomen kovin tenniskombo.
Eihän selostajat kritiikin ulkopuolella seiso, Sixin tietopankki on mukavaa kuunneltavaa mutta ehkä välillä jää levy päälle tiettyjen asioiden suhteen.
Esimerkkinä vaikka ajanpeluu ja kuuluisat vessatauot. Ei ole kymmenen kertaa riittävä, kun aletaan tätä asiaa lähetyksessä perkaamaan ja laskemaan minuutteja, pyörittelemään päätä. Tietenkin ihan validi aihe ja itsekin olen foorumilla joskus näihin juttuihin tarttunut, että ei sen suhteen ongelmaa.
Seiro on vähän tuollainen Bubi Wallenius eli hieman monotoninen selostustyyli, mutta hyvin analyyttinen. Mielestäni analysoi itse peliä lähetyksissä jopa Sixiä enemmän.
Miksi sivuutan tässä Niemisen johtuu siitä, että se on ihan mukava kuunnella juttuja menneisyydestä ja kyllähän Jarkko tuo sitä ammattipelaajan näkökulmaa lähetyksiin. Mut jotenkin se sitten liian usein menee menneiden muisteluun. Ehkä enemmän katsetta itse tapahtumiin kentällä, vähemmän niitä omien tilastojen muistelua. Joskin Six kyllä osaa tässä aiheessa Jarkkoa ruokkia.
Mutta ei mitään valittamista, Nieminen + Six on hyvä kombo. Mutta jos saisin itse päättää niin ehkä sittenkin Six + Seiro, jotenkin täydentävät toisiaan hyvällä tavalla.
Kaikki noista edellämainituista pystyy tuomaan ihan kivasti lisäarvoa lähetykseen, vaikka voi olla yksittäisiä hetkiä jolloin menee enemmän tietyn asian toistamiseksi. Tilastopuoli ja yksittäiset tarinat kiertueen puolelta silloin tällöin mukavaa kuunneltavaa.
Seiron osalta ehkä tuo “Six” -puoli tulee esille, syöttö ja lentopelaamisen määrän toistamisessa, että kuinka vähän sitä käytetään nykyään. Onhan siinä sinällään pointti. Varmaan jossain RG:ssä lähtökohtaisesti ei odotusarvo mikään suuri voi ollakkaan tuon osalta tai jopa kovilla kentillä noissa myöhäisillan matseissa, kun kuitenkin pelin kuva muuttuu selvästi vs päivämatsiin.
Itse kuitenkin erittäin tyytyväinen meidän “kärkiselostajien” yleislaatuun (Six ja Seiro). Kestää helposti vertailun esimerkiksi tennistv:n porukan suhteen, samoin slämeissä on aika kirjo englanninkielisiä selostajia. Wimbledonin nelurifinaalin englanninkielinen selostus oli suorastaan surkea, kaverit olivat astuneet koppiin ilman minkäänlaista valmistautumista.
e. Itse taas ihailen sitä, että kuinka helevatussa Six pystyy vetämään lonkalta yksityiskohtaista lorea tyyliin Pete Samprasin ja Greg Rusedskin välisestä matsista keväällä -96.
Ei ole swiantek, vaan puolalaisittain suunnilleen shhwoonttek. Ehkä eri slaavinkieliset selostajat saisivat tuon suunnilleen oikein, muut tyytykööt siihen, mitä suustaan saavat sinnepäin. Eipä ruusuvuoret ja heliövaaratkaan ole helpoimpia muun maan kielisille.
Suomalaisselostajista suosikkini on Six nippelitietoineen, kakkossijalla Seiro. Muiden ollessa äänessä vaihdan yleensä toiskieliseen tai sanattomaan selostukseen.
Six nippelitietoineen on tällä hetkellä ykkönen ja Jarkko hyvä aisapari. Ainoa häiritsevä tekijä on suomen kielen laiska sinne päin lausuminen molemmilla, puhumattakaan ajoittaisesta “toniniemis” -erisnimien lausunnasta. Kukaan ei halua kuulla 20 km Turun ulkopuolella. “Tasan kolkkyt”.
Kauppinen kelpaa, jos voittaa edelleen!
Hedmania ei kaipaa yhtään. Kunpa olisi ollut samat kielivaihtoehdot tarjolla silloin joskus kun selosti. Nykyinen suomiporukka on hyvää. Kauppista tosin ei kestä kuin ihan ääritapauksissa puoli tuntia. Ainakin Oton Misolic-tappion on selostanut ja olisko ollut De Minaur? Kuka sitten selosti Virtasen AO-tappion tai Paldaniuksen niin ei hajua.
Ylellä DC:tä selostanut Ville Nygårdkin on myös ihan OK. Ehkä enemmän tunnelman luoja Kauppisen ja Hedmanin tyyliin.
Oma lemppari on Six+Nieminen, vaikka se jargonin jauhamiseksi usein meneekin. Täyttää jotenkin parhaiten ”hiljaiset hetket”. Murre lähinnä huvittaa, antaa loistaa vaan
Six+Seiro oli tosi asiallinen Harrin finaalissa, mutta jotenkin kemian puutteen aistii
Jarkosta tulikin mieleeni. Se pitää välillä epämääräisen pituisia taukoja, joskus olen kesken lähetyksen ruvennu funtsimaan et lähtikö Jarkko himaan kun ei kuulu mitään.
Sitten se yks kaks palaakin kommentoimaan jotain pistettä. Mut tykkään kyllä Six + Nieminen - kemiasta, tuollaista lupsakkaa meininkiä se on aina ollut.
Kauppisen kanssa itselläni on yhteistä kuunteluhistoriaa niin kauan kun olen snookeria seurannut, tuskin riittää kymmenen vuotta. Istuu paremmin snookeriin, mut osaa kyllä tennismatsit selostaa ja harrastepohja näkyy taustalla.
Silti joku siinä vaan tökkii. Akilla on vähän omintakeinen tyyli selostuksiin, se ikään kuin usein näyttää unohtavan olevansa selostamassa. Kovasti keskittyy tapahtumiin mut välillä menee liian veikkailuksi ja nimet sekoittuu ja se kesken pisteiden puhuminen… Ei, ei ja ei. Joskus arpoillaan ihan perusjuttuja, vaikka jonkun valmentajan nimeä ja rankingit mielummin veikataan kuin käydään parilla klikkauksella katsomassa datapalveluista. Mutta siis, toimii kyllä perustason selostajana myös tenniksessä. Silti snooker nyt selkeä ykköstontti ja siellä myös pysykööt