Kait sitä nyt saa keskustella, mikä mahdollisesti meni pieleen. Yhtä ärsyttävää kuin jonkun saman asian turha toistelu on siitä turhaan huomauttelu.
Emil pelasi tänään erittäin hyvin, mutta kuten tuossa jo muutkin huomautti (ja myös tennistv:n selostajat), niin syötössä kolmannessa erässä tuli useita virheitä, kun jalat eivät olleet mukana. Ihan selvä väsymysoire, piste. Ei siinä sen enempää draamaa, kova fyysinen ottelu ja tuo fysiikka on aina vielä kehittyvä puoli tuon ikäisillä (tai jos ei ole, niin sitten harjoittelee laiskasti, mutta pitkäaikaisen kestävyyden osalta parikymppiset eivät vain ole huipullaan vielä). Ilya aika lailla parhaassa iässään.
Lopulta ottelu ratkesi tosiaan aika pieniin asioihin ja koska taso oli oikeasti kova läpi ottelun, niin varsinaisesti ei voi ketään tai mitään syyttää. Voi vain todeta, missä voisi yrittää vieläkin parantaa ja mikä tällä kertaa ratkaisi.
Mitä Emilin päähän tulee, niin olen siitäkin muutaman kerran itse huomauttanut ja pysyn kannassani, että hänellä on ollut perisuomalainen ominaisuus pelata heikommin suosikkiasemassa. Lisäksi on muita toistuvia ongelmia ollut, jotka selvästi tulee henkiseltä puolelta, eli pitkään erien eka oma syöttövuoro on takellellut.
Mutta mielestäni tuo puoli on kehittynyt tässä viime aikoina pääosin. Ja vahvana puolna on aina ollut se, että nuo ovat aina olleet sellaisia hetkellisempiä jaksoja: eli oman murron jälkeen usein on itse antanut heti murron, mutta ei sitten sen jälkeen ole tuon antanut häiritä enempää.
Kaikki nämä ovat ihan tyypillistä nuoren kehittyvän urheilijan touhua ja tosiaan kehitystä minun mielestäni on nähtävissä. Ja kaikesta huolimatta uskon tämän päiväisen esityksen olleen ensipettymyksen jälkeen tukea antavaa, koska aiemmin selvästi hävitylle vastustajalle tuli annettua tiukasti kampoihin ja nimenomaan oman hyvän esityksen ansiosta, eikä vastustajan huonouden.
Nyt vielä parin kuukauden puristus. Pari suoraa atp-keikkaa on ainakin luvassa ja sitten voipi olla pari challengeriä edessä, joista saanee hyvät pisteet ja lähtölaukauksen seuraavaan kauteen levon jälkeen. Jospa se villi korti vielä tukholmaankin tulisi, niin saisi sitten vielä kertaalleen tämän vuoden puolella koittaa kunnolla.