Suomen naistennis 2017

Jätä tämän vain tähän…

Jollain toki saattaa olla tietoa kuinka lujaa 16v. Zverevi on syöttänyt. Ihan yhtä luuviulu kyllä oli vielä viime vuonna, eikä vieläkään liikaa lihasta ole.

yli 230 km/h ellei 240 km/h on enkat muistikuvien mukaan, mutta häviäisi varmasti kädenväännössä Serenalle.

Sinun tietotaito tenniksen teknisestä puolesta on yhtä surkeaa, kuin psykologisen puolen tietosi.

En pysty ottamaan puheitasi enää vakavasti ollenkaan. Joko et vaan osaa, tai sitten olet palstan trolli. Olen kallistumassa jälkimmäiseen…

Elikä tässä on nyt siis kaksi vastakkaista näkemystä, toisen mielestä fyysisessä voimatasossa on puutteita ja toisen mielestä tekniikassa ja kumpikin syyttää toisiaan trolleiksi. :smile:
Mutta tuota, onko niin, että molemmat kuitenkin esittäisivät ratkaisuksi suurempaa voimantuottoa, mutta eri tavoilla, tekniikan parantamisella tai lisäämällä fyysistä voimaa.
Kylläkai minusta voimaharjoittelu on myös osa tennispelaajien harjoittelua.

Kyllähän bodaaminen on tärkeää. Ainakin jos esiintyy vaikkapa Right Said Freddyn videossa https://www.youtube.com/watch?v=YFmsgHfuXpA

1 tykkäys

:smiley: ok, naurattaa, vaikka en vertausta oikein ymmärräkään

edit: No mutta minähän olenkin vain aikuisena aloittanut D-luokan pelaaja, mitäpä minä mistään tenniksestä tietäisin :slight_smile:

Jos sitten vaihteeksi tuloksia…

Kreikka $15 000, 1. kierros
Mia Eklund - Angelina Gabueva (RUS) 6-4, 6-2

Hyvin kulkee Mialla nyt. Helppo voitto WTA-sijalla 970 olevasta pelaajasta ja taas yksi WTA-piste plakkariin. Syötöistä puheen ollen, Mia tarjosi vain kolme breikkipalloa koko ottelussa, mikä on todella hyvä saldo aikaisempiin vuosiin verrattuna.

2 tykkäystä

Mä voin kääntää pahiksen vertauksen miesten aivoille:

Pahis: ‘Koska mä olen sexy, mä syötän kovempaa kuin Serena. Mitä pienempi mun tennis-hame on, sitä kovempaa mä syötän. Ja koska mä vain haluan, Serena voittaa Zverevin kädenväännössä.’

Tyypillistä naisen logiikkaa, tarkoittaen siis että siinä ei ole mitään tarttumapintaa todellisuuteen.

:innocent: :wink:

Kroatia $15 000, 1. kierros
Gabriela Pantuckova (CZE) - Emma Laine 6-1, 6-2

Emma ei pitänyt syöttövuoroaan kertaakaan ja sai omista syöttöpisteistään 35%. Voinemme olla ainakin yhtä mieltä syötön tehokkuudesta.


Mia kohtaa toisella kierroksella Kreikassa Karman Thandin (IND), joka oli jo 16-vuotissynttäreillään ensimmäisen kerran kymppitonnin välierissä. Mutta sille tasolle se ura sitten on jämähtänytkin eikä turnausvoittoa kesällä 19 vuotta täyttävälle tytölle ole suotu. Tokihan tulokset ovat silti monta pykälää Mian tuloksia parempia, mutta suomalaisen viime aikojen pirteys huomioiden tässä on pieni yllätyksen sauma. Tuskin selkäsaunaa ainakaan tulee niinkuin Suomalaiselle pari vuotta sitten Thandia vastaan.


Ja vielä naistemme suunnitelmia:

Piia Suomalainen
10.4. -
17.4. Turkki $15 000, pääsarja

Emma Laine
10.4. -
17.4. Turkki $15 000, pääsarja

Mia Eklund
10.4. Egypti $15 000, karsinta
17.4. -

Nääh, Pahansuopa lienee oikeassa, mitä sillä voimalla tekee, jos sitä ei osaa käyttää? Asia ei välttämättä toimi niin yksinkertaisesti että, jos tenniksessä on ongelmia niin ratkaisuna on kuntosalille meno :smiley:. Eriasia sitten, jos voimantuotossa on todellakin merkittäviä puutteita.

Duh! :joy:

Mia hävisi ekan erän 2-6, mutta ottanu toisen 6-3.
Mennöö kolmanteen siis paraikaa. Olisi piristävää kun pystyisi nyt voiton kaivamaan!

Joo, hyvältä näyttää. Ensimmäinen erä olisi voinut olla tiukempi, jos muutama pitkä geimi olisi kääntynyt toisinpäin. Toisessa erässä Mian ensimmäinen syöttövuoro oli tiukka, mutta lopuissa intialainen sai yhteensä vain neljä palloa. Mia oli erän voitossa kiinni jo 5-2" tilanteen murtopallossa.

Kreikka $15 000, 2. kierros
Karman Thandi (IND) - Mia Eklund 6-2, 3-6, 6-3

Pienestä se jäi kiinni. Mia avasi kolmannen erän hyvin murrolla ja pidolla (2-0"), mutta liekö voittamisen pelko iskenyt. Pirteää peliä silti. Eiköhän tästä tule Mian uran paras kausi.

1 tykkäys

Vielä kaikille muille paitsi slummitennikselle, jos kiinnostaa miten tehdä syöttöä parantavia ‘voimaliikkeitä’ niin oheinen video on mielenkiintoinen, vaatii tosin itf I-Coach maksun.

http://www.tennisicoach.com/en/content/improving-the-serve-through-power-training-part-23.aspx

Suomen ykköskinesteetikko Jarmo Ahonen kertoo tennissyötön ja kropan lainalaisuuuksista. Jos ei tuota pääse katsomaan, niin oleellista on ylläpitää tai kehittää riittävä yläkropan liikkuvuus ja tehdä huoltavia liikeitä suorittavan puolen vastapuolelle, jotta syöttöä lopussa jarruttavissa lihaksissa säilyy voima, eikä loukkaa itseään. Keskikehon voima on tietenkin tärkeää. Voimaliikkeet on lähinnä pulloverliikkeitä korostaen keskikehon toimintaa ja kädet tulevat lähinnä keskikehon jatkeena perässä, toisin kuin normi pulloverissa. Tietenkin myös kuntopallon heitot on toimivia, mutta vähän eri tavalla tehtynä kuin esim keihäänheittäjillä. Aivan tennisspesifisenä liikkeenä Jarmolla oli penkissä tehty pronaatiotreeni käsipainolla. Siinä voisi sanoa että jossain määrin varmasti käsivarren lihaksiinkin saattaa ottaa, mutta työ pronaatioharjoitteeessakin pitäisi tehdä olkapään ja yläselän lihaksilla, ja ainakaan itsellä ei käsissä tuo treeni tunnu. Jarmo on ollut Jarkon mukana tourilla ja imenyt sieltä mukaansa tourin muilta coacheilta tietoa ja tietenkin itse kauan opiskellut kinestetiikkaa.

“Serve speed has got nothing to do with the arm strenght. Don’t get me wrong it is not bad to have big arms but it certainly won’t help with your serve speed”

2 tykkäystä

Kummasti se syöttö vaan kumminkin kovempaa lähtee, kun lyö lujempaa. Ihme ja kumma!

Kun otin vielä muutaman ranteen kikan käyttöön, niin tutka näytti pitkästi yli kahtasataa.

Onhan noita ‘asiantuntijoita’ maalima täynä mutta kun sellasen laittaa tutkaa vasten syöttään, niin they ain’t shit…

t: tutka ei valehtele

Hienosti syötät ja kova on vauhti! Olen kateellinen, mutta se miten kovaa minä tai sinä syötät ei ole tässä oleellista. Harvat suomen laihoista 14 v pojista joilla on raajat kuin bambilla syöttävät kovempaa kuin 200 km/h, mutta aika monet kuitenkin. Tämä on tietysti toisaalta tosi tyhmää että jatkan vielä kanssasi keskustelua, mutta ehkäpä josta kusta muusta tämä voi olla mielenkiintoista. Ymmärrät varmaan että se että ranteesi ja käsivartesi on oikeassa asennossa alkaen trophy posesta ja mennen ‘selän raaputuksesta’ osumaan on tietenkin todella oleellista ja mieluusti keskustelen sinun omista kokemuksista ja omista kikoista, mutta siinä että ranne on oikeassa asennossa ei ole kyse niinkään voimasta vaan tekniikasta. En kiellä että tottakai syöttö vaatii jonkinlaista voimaa kädestäkin ja ranteestakin, mutta käsivarren voima ei syötössä tule rajoittavaksi tekijäksi syötön nopeuden kannalta kenelläkään kilpailullisesti treenaavalla, syöttö ei vaadi mitään ihmeellisiä forearm lihaksia ellei sitten syötä väärällä tekniikalla. Tietenkin syöttö vaatii ranteelta erilaista asentoa kuin vaikkapa yläkierrekämmen, taas kuitenkin tällöin määritelmällisesti on kyse tekniikasta eikä voimasta. Syöttöhän on itse asiassa oikeastaan kuin kämmensquashlyönti pään yläpuolelta.

Yhäkin haastan sinua löytämään tältä planeetalta edes yhden coachin joka sanoo että syötössä on tärkeää vahvistaa forkkua tai rannetta jotta pystyy syöttämään kovempaa. Minua kovasti kiinnostaisi tietää tällaisesta uudesta tekniikasta syöttämisen saralla. Ehkä sinä olet juuri tällä hetkellä uuden syöttöteknisen läpimurron äärellä?

Kiitos. Mutta ei tarvitse tosiaankaan olla kateellinen. Miehelle yli kahtasataa syöttäminen ei ole mikään saavutus siitä syystä, että olemme naisia voimakkaampia. Ei pitäisi olla ongelma myöskään teinille, jolla jo testot alkaa paukkua kehossa. Sillon tuntuu että vois juosta seinän läpi, eikä moksiskaan. Saati sitten armeijan jälkeen, tuntu että voisi kipata tankin selälleen.

Mutta asiaan. Yritän vielä selventää. Kyllä, prosentuaalisesti syötön tehot tulee varresta, kineettisestä ketjusta, mailankärjen nopeudesta…plaa plaa plaa… Me kaikki tiedämme tämän. Nämä on tenniksen alkeita, jotka pitää osata jo kun aletaan pelaa rahasta. Meidän naiset ei osaa vielä niitäkään ja rahasta pelaavat. Täytyy myöntää että tunnen myötähäpeää katsellessani heidän syöttämistä. Eniten vituttaa se, että kukaan ei ole OPETTANU heitä syöttämään. Sitten vielä se, että kun on puolitoista tuntia pelattu ja alkaa olla painetasot katossa, niin naisten pelikäsi on jo niin hapoilla, että syötön swingi on olematon. Miten voit silloin syöttää voiton kotiin? Et mitenkään. Voimaa ja kestävyyttä lisää! Sitä saatte esimerkiksi salilta tytöt ja naiset! Kokeilkaa vaikka. Se tunne että sä jaksat ja pystyt tuo myös rutkasti itseluottamusta painetilanteisiin.

Ranteen asento? Kyllä ranne pitää olla oikeassa asennossa osumahetkellä. Senkin me kaikki tiedämme. Ja sekin on syötön alkeita. Mutta iso kysymys on se, että mitä ranne tekee ja on jo tehnyt ennen kontaktia palloon. Täältä puristetaan ne viimeiset tehot ja kontrolli syöttöön. Sitä olen alun alkaen sanonut. Ja sitä, että nämä ominaisuudet puuttuvat lähes täysin naispelaajiltamme. Toki, rannetekniikat on ‘hifistelyä’ ja pitäisi olla viimeisenä mielessä, jos koko syöttötekniikka on hunningolla. Olen tuskallisen tietoinen siitä, että naispelaajiemme KOKO syöttötekniikka on huono. Sen näkee jokainen. Joo, toivottavasti saisivat edes perusasiat kuntoon, olen samaa mieltä. Toivottavasti tämä selvensi asiaa.

I’m sure you are interested. You are not the only one. Mutta mitäpäs jos tehtäisiinkin näin, että sinä itse tekisit töitä sen tiedon eteen. Ansaitsisit sen itsellesi sen sijaan, että kuppaat tiedon ilmatteeks? Minä olen tehnyt aika paljon töitä oppiakseni syöttämään, enkä aio salojani paljastaa ilmaiseksi kenellekään, vieläpä internetissä. Ja olen siitä aika varma, että jos opettaisin tietoni sinulle, en saisi siitä minkäänlaista krediittiä sinulta. Money talks and bullshit walks!

Jos oikeasti haluat oppia lisää, sen voi nykyään tehdä netin kautta. Kyllä niitä valmentajiakin sieltä löytyy. Eikä tämä mitään uutta tietoa ole. Jo Beckerit ja Edbergit on näitä käyttäny.

Emma Laine ja USAn Santamaria voittivat Kroatian nelinpelin häviämättä erääkään.

3 tykkäystä

Piia Suomalainen
17.4. Turkki $15 000, pääsarja
24.4. Turkki $15 000, karsinta

Emma Laine
17.4. Turkki $15 000, pääsarja
24.4. Turkki $15 000, karsinta

Mia vuorostaan ansaitulla treeni- ja lepotauolla.

Ihan asialliset vastustajat suomalaisilla Turkin pääsarjassa. Piian vastustaja Clothilde De Bernardi (FRA) oli pari vuotta sitten WTA-sijalla 276, mutta ei ole viime aikoina ihan saman tason otteita esittänyt. Kyllä tämä pitäisi kaataa, jos tällä tasolla Piia meinaa vielä menestyä. Emma kohtaa Ines Murtan (WTA 581), jonka Mia Eklund haastoi viime kaudella hienosti kolmen erän tiukkaan taistoon. Myös Murta on kompuroinut alkukauden ja kasassa on vasta yksi otteluvoitto. Toivottavasti Emman syöttö kulkee paremmin kuin Kroatiassa tai hankalaksi menee.