Tennisliiton tasoluokat vs NTRP

Hei,

Tiedän, että tähän on täysin mahdotonta antaa tarkkaa vastausta.
Haluaisin verrata Tennisliiton tasoluokkia E-A amerikkalaiseen
NTRP-systeemiin eli esim. mikä perus D1, C1- tai B1-pelaajan
NTRP luku olisi? Itsellä ei ole (vielä) lainkaan kilpailukokemusta, mutta olen
Youtubesta katsonut eri NTRP-lukujen välisiä otteluja ja yrittänyt niiden perusteella
arvioida omaa tasoani :slight_smile:

-Tapsa

Jos sinulla itselläsi ei ole vielä UTR-lukua, niin olet ehkä pelannut jotain sellaista vastaan, joka on pelannut kansainvälisiä otteluita ja saanut niistä otteluista UTR-luvun. Siitä voi sitten päätellä NTRP-lukua. Been häntä ja Ceen kärki on noin UTR 8 eli NTRP 4.

USA:ssa kisat on hyvin eri tasoisia riippuen paikkakunnasta. Yksi treenikaverini, joka oli silloin hikisesti a-luokassa voitti 4.5 kisoja ja selvisi finaaleihin joissain 5.0 kisoissakin. Hyvin samantasoinen pelaaja kuin itsekin olen.

Itse olen osallistunut yhteen 4.0 luokan kisaan loukkaantumistauon jälkeen ja pelin taso oli pääosin c-luokan häntäpäätä tai ehkä jopa alempaa. 4.5 kisassa taso taas hyppäsi aivan selvästi ja oli selkeästi suomen a-luokan häntää tai b:n kärkeä. Suomalaiselle meneminen ulos pelaamaan ja syöttämään keskellä talvea on hankalaa ja syöttäminen kärsii. Osa jenkkien ulkokentistä on myös superhitaita, joten läpilyöminen ei välttämättä ole helppoa. Oma pelitaso oli ainakin selvästi normaalia alempi tuolla, vaikka pääosin matsit voitinkin liiankin helposti. Itselle ehkä lomamatkalla olisi ollut järkevämpää osallistua 4.5 kisaan, vaikka silloisella pelikunnolla todennäköisesti pelit olisivat jääneet yhteen. Nyt toisen kierroksen vastustaja luovutti kesken pelin tuohtuneena, kun olin hänen mielestään liian ylivoimainen ulkomaalainen ‘väärässä’ sarjassa. Toisaalta hävisin finaalin kun vastassa oli hyväkuntoinen inhottavan hyvin ja fiksusti pelannut tuuppaaja, jota vastaan en vaan löytänyt sen päivän kuntoon ja helteeseen sopivaa pelisuunnitelmaa. Keskiverto b:n pelurille suosittelen 4.5 sarjaa, jos ei haittaa että voi tulla turpaan ekalla. Jos haluaa voittaa kisat, mutta riskinä ettei saa yhtään hyvää matsia, niin 4.0. Jos on B:n kärkeä, niin 4.5 on selkeä valinta, ja jossain missä heikkoja kisoja niin voi kokeilla ns. avointa tai 5.0 sarjaa. Jossain kuulemma järjestettiin erikseen 5.0. Yleensä sitä ei ole, vaan silloin on yleensä open sarja.

1 tykkäys

Sopiiko tähän ketjuun kysymys entisten Suomen luokitusten ja nykyisten vertailtavuudesta?

Itse olin 1990-luvun puolivälissä B1 (silloin oli siis jo D, mutta ei E:tä). Luulisin että silloin B1 oli ehkä Suomen rankingissa noin 500 paikkeilla?

Nyt kun 55-vuotiaana katsoo B1-pelaajia, näyttävät aika kovilta. Ovatko B1 kovempia ja tavallaan lähempänä Suomen kärkeä kuin 25 vuotta sitten, kun on tullut alapäähän E ja ehkä muutenkin lisää pelaajia C-E luokkiin?

Tai, onko tenniksen yleinen taso noussut myös alasarjoissa, kuten huipulla 25 vuodessa? Mailat ja jänteet on kehittyneet, lyöntitekniikka on keskimäärin tehokkaampi? … pelaajien urheilullisuudessa vielä B-lk tasolla en uskoisi olevan suurta eroa muinaiseen, kun harrastelijoista puhutaan kuitenkin.

Vai johtuuko vain siitä että kun itse on jo aika raihnainen, tuntuu hassulta että joskus olisi pystynyt tuolla lailla pelaamaan …

Peli on absoluuttisesti parempaa nyt b1 tasolla. Taso oli paljon laajempi ja kilpailijoita enemmän 80-luvun lopussa 90 -luvun alussa. Tasot ovat hyvin erilaisia eri puolella Suomea. Vaasalainen B1 pelaaja saisi pelata ihan tosissaan voittaakseen Helsingin C:n jossa yleensä parhaat pelaajat on 13 v junnuja joilla tasoitus laahaa perässä C:n hännillä. B luokkia voittavat pääosin 14-16 v junnut joilla tasoitus laahaa perässä tai sitten jos vähän vanhempia niin kehitys tyssännyt jossain vaiheessa. Voitin itse viime talvena tänä viikonloppuna etelä-Suomessa ison b:n finaalissa olleen C-luokan tasoituksella operoineen miltei täysi-ikäisen vain laittamalla pallon kenttään. Oma liikkumiseni ei ole enää juuri missään kotoisin, ja lyönnitkin olivat aivan sekaisin tuossa pelissä, mutta monilla pelitaso laskee vastustajan mukaan ja/tai polla ei kestä. Täytyy sanoa että nyt tuskin olisi terveenäkään ollut mitään palaa, koska kaveri oli opetellut kakkossyötön ja muutenkin peli oli stabiloitunut kun viime talvena vielä sylki tuplia ja peruslyönnit kolisi takaseinään.

Summa summarum 90-luvun b-luokkalainen saa kyllä pelata ihan tosissaan palatessaan kilpakentille jo C-luokassa. Nykyisin ne jotka pelaavat ovat saaneet parempaa valmennusta ja todennäköisesti treenanneet laadukkaammin, mutta pelaajia on vähemmän ja esim junnuissa taso tippuu nopeammin kun mennään rankingissa alaspäin.

Ok, siltä tuo vähän minustakin näyttää, että B1 on kyllä kovempi kuin aikanaan, monet osaavat hyökätä ihan oikeasti … tosin muutama vuosi sitten kun kävin yhden C-lk yrittämässä, ei siinä taso niin kummoiselta tuntunut, yhden matsin voitinkin - mutta, silloin ei ollut vielä E-lk perustettu.

Niissä C-lk kisoissa yritin toisella kierroksella syöttää kuten nuorena, en nyt koko aikaa mutta jotkut ykköset :muscle:Labrum meni olkapäästä, siis nyt ymmärrän miksi sennut eivät välttämättä syötä kovaa vaikka osaisivat :joy:

On myös syytä muistaa, että aiemmin noin sijalla 390 oltiin vielä A:ssa kun taas nykyään koko A:ssa on n. 195 pelaajaa ja B1:ssä n. 115. Aiempi A3 siis olisi nykyinen B2 isossa osassa tapauksia.

Tasoero B2:n kärjen ja A3:n hännän välillä on siis pienempi kuin ennen, ja noita koodeja ei kannatakaan tuijottaa liikaa: rajat ovat ihmisten keksimiä tietyn logiikan pohjalta. Jos sinulla olisi ATP:n top-300-pelaajat ja pitäisi jakaa kategorioihin, kyseisen A3:n jyrä voisi hävitä B1.n hännällä tämän tästä…:).

En usko että E-luokan perustaminen on vaikuttanut sarjatasoihin. E on lähinnä tarkoitettu uusille pelaajille eli ehkä se vähentää d-luokasta joitakin ensimmäisiä kertaa kisaavia pois, mutten luulen että vaikutus on vähäinen muissa luokissa c-luokasta ylöspäin. Kuten todettua äsken b-luokan finaalissa oli c-luokan tasoituksen omaava ja kuitenkin teknisesti varsin edistynyt pelaaja, joka olisi voinut olla mukana vaikka siis c-luokassa ja Salossa b-luokkaa höyläsi äsken Oona Orpanan valmentaja Olli Leppänen, jolle nyt harva B-luokan pelaaja pystyy paljon kampoihin laittamaan eli vastaan voi tulla tilanteesta riippuen melkein vaikka minkälaisia pelaajia luokasta riippumatta. Tästä johtuen kaikissa viikonlopputurnauksissa arpaonnella on valtava merkitys, pelitasojen heittelyt ja matchuppien vaikutukset ovat tosi isoja luokkien sisälläkin, nytkin c-luokka voitettiin finaalissa 6-0, 6-0, vaikka finaalin voittanut pelaaja oli joutunut koville aiemmin pelaajaa vastaan jonka taas nyt finaalin hävinnyt olisi voinut hyvinkin voittaa helposti.

Senioripelaajia on monenlaisia ja jotkut hyvän tekniikan omaavat syöttävät kovaa vielä kuusikymppisissäkin. JohnnyMac sanoi että syötti kovempaa viisikymppisenä kuin ATP-tourilla ollessaan, tosin saattoi olla vanhan miehen kerskailua :slight_smile: mutta toki moni alkaa himmailemaan varsinkin jos tekniikassa on vähän klappia. Liikkumisessa mielestäni suurimmat erot avoimeen tennikseen, moni seniori varoo liikkuessa itseään, kun avoimessa ja junnuissa liutaan kovilla kentillä jo pojat alle 10 v:ssä. Hyvällä liikkumisella voi paikata tekniikan puutteita molemmissa, mutta mielestäni senioreissa hyvät taloudelliset liikkujat erottuvat vielä selvemmin.

Tuossa mitä Schucker totesi, että luokkarajat ovat nykyään ihan eri paikoissa - itse kun siis aikanaan olin Suomen rankingin noin 500. ja +1 eli B1 silloin, nyt ranking 500. olisi B3, kun A:n ja B:n raja on paljon ylempänä.
Olihan takavuosinakin välillä raja -5 kohdalla, se siis ehkä vastaa nykyistä?

Välillä haaveilen itsekin sennutenniksestä mutta on se varmaan jätettävä, eturistiside puuttuu toisesta polvesta ja se on nyt vanhemmiten löystynyt eikä oikein kestä edes polvituen kanssa.

Ja joo, syötössä on vanhaa tekniikkavirhettä, kun olen lyhyt mies, piti aikanaan kehittää yläkierrevempautus joka ei varmaan ihan terveellinen ole, osumakohta taitaa olla aika takana.

Ehkä vielä neluria joskus, oikein vahvan polviteippauksen kanssa? …

2 tykkäystä

Kiitos vastauksesta. Mielenkiintoista keskustelua!

Nostetaanpa ketjua ylös.

Katselin tennis-ässästä, että luokkani on nykyään E ja varmaan pitää paikkansa kun ikää on jo yli 60. Edellisistä sarjatennismatseistakin on aikaa 15 vuotta. Tuolloin olin vielä b-luokassa ja oikeastaan olen lähes koko kilpailu-urani ollut siellä, lyhyttä a3 visiittiä lukuunottamatta. Olen kuitenkin urheillut monipuolisesti ja kesäisin pelannut 3-4 kertaa viikossa kaikki nämä vuodet.

Nyt on ollut harkinnassa taas kilpatenniksen aloittaminen ja nimenomaan omassa ikäluokassa. Tosin tekisi mieleni käydä ensin testaamassa mikä on E-luokan taso. Millaista tasoa siellä olisi odotettavissa?

Noilla lähtökohdilla menisin D-luokkaan. D-luokan kärki pelaa jo ihan korkeatasoista tennistä, mutta D2-tasolla on vielä monenlaista peluria. Yli 60v yleensä pärjää ekassa matsissa hyvin, mutta seuraava matsi on palautumisen kannalta ongelmallinen.

E-luokassa pelaavat aloittelijat ja esimerkiksi kaksoisvirheitä tulee vähintään yksi per syöttövuoro. Rutiinilla todennäköisesti voittaisit E-luokan.

Tasoluokkien vaatimukset ovat muuttuneet vuosien varrella aika paljon. Tiedän A-luokkaan nousseita pelaajia (10-15v sitten), joilla olisi vaikeuksia pärjätä nykyisiä hyvätasoisia C-luokan pelureita vastaan.

3 tykkäystä

Kiitos vastauksesta.

Kunto (jaksaminen) varmaan riittäisi pariin matsiin, mutta kestääkö kroppa kilpapelien liikkumista. No, kesällähän tuo ehkä nähdään…

2 tykkäystä

Sitaatti Tasoluokkien vaatimukset ovat muuttuneet vuosien varrella aika paljon. Tiedän A-luokkaan nousseita pelaajia (10-15v sitten), joilla olisi vaikeuksia pärjätä nykyisiä hyvätasoisia C-luokan pelureita vastaan.

Jep, kun luokkia on tullut lisää niin pelaajien määrää on ylemmissä luokissa laskettu paljon. Esim vielä 2018 nousi jopa B luokkaan kun ranking oli siinä 1000 maissa, kun näköjään nyt huonoin B-luokkalainen on Suomen 424 ja huonoin C-luokkalainen 1047. Suuri ero noinkin lyhyessä ajassa.

2 tykkäystä

Mulla on vähän samanlainen tausta, aikanaan 90-luvulla B-luokassa, sitten pitempi tauko. Nyt olen 60+ ja noin 4 vuotta sitten aloittelin uudestaan.

Olen käynyt nyt kolmessa D-lk kisoissa, niissä olen voittanut eka kierrokset kun on ollut E-luokkalaisia vastassa, sitten tokalla hävinnyt.

E-lk en ole osallistunut kun peruskuntoni ei ole riittävä moneen matsiin viikonlopun aikana.
D-lk tiedän että voi tulla luultavasti korkeintaan 2 peliä :grin:

Olen pelaillut myös senioritennistä 60+ ja 55+, sekä joitakin 4-divarimatseja.
Nelinpelit niissä on sujuneet vähän paremmin kuin kaksinpelit, on voitettukin joku D-lk pari.

Joidenkin seniorien luokitukset on epärealistisen hyviä kun pelaavat vain seniorisarjoissa toisiaan vastaan.

3 tykkäystä