Asiaan kuulumaton off-topic

Muutamia asiavirheitä :thinking:

Nyt jäi kiinnostamaan, mitä ne virheet ovat :thinking:

1 tykkäys

Kieltämättä erikoinen uutisointi. Ihan varmasti pitkä liuta alan ammattilaisia piti täysin hulluna päätöstä hylätä 100 miljoonan Nike-sopimus, ja sen sijaan ottaa tilalle 300 miljoonaan vaatesopimus eri brändiltä.

Tuosta 300 miltsin sopimuksesta jää sitten sen verran sukan varteen, että reilu 50 miljoonan investointi pieneen kenkäbrändiin ei nyt ihan laittanut Federerin perheen taloutta yhden kortin varaan.

Osaako joku sanoa, mitä on meneillään Esport Centerissä? Useita hallin tennisosakkeita ilmestynyt myyntiin euron tahi kahden hintaan.

Oma veikkaukseni on että osakkeenomistajan pitää ostaa tuo “alennettu vakioaika”.

Esport Center on Suomen ylivoimaisesti kallein paikka pelata tennistä ja halvimmat hinnat ovat samaa luokkaa kuin kalleimmat muualla.

Eli aivan lapasesta lähtenyt kaksinkertainen hinta varmaan voisi olla syynä?

Tosin tämä on puhdas arvaus

Näitä on näkynyt Esportin ilmoitustauluilla jo vuosia, viime aikoina yhä enemmän. Syynä juurikin voimakkaasti kallistuneet hinnat. Osakkeesta ei ole mitään hyötyä, kun missä tahansa muualla pelaat halvemmalla.

1 tykkäys

Tällaisten osakkeiden arvo on negatiivinen samoin kuin monin paikoin on golfin kanssa käynyt.

2-4 tennispelaajaa vie vaan paljon lämmitettäviä kuutioita ja sählystä voi ottaa ihan toiset hinnat. Osa halleista on lähtenyt törkyhinnoittelun tielle, joka ei ainakaan kustannusten nousuun perustu. Vaikea yhtälö kun tenniksen harrastajasuosio on kovasti noussut ja kenttiä ei samalla monin paikoin tahdo riittää.

Padel tuli ja meni tai taantuu squashin kaltaiseksi pikkupeliksi, niin ehkä kenttiä vielä saadaan vaikka sinne.

1 tykkäys

Padelin kilpapelaajia on enemmän kuin tenniksen ja kasvaneet vielä viimekin vuonna, että aika pahasti hakoteillä on HarskiH.

En välttämättä. Lehdistä saa lukea konkursseista.
Padelia myös pelataan kun ei saa vuoroja tennikseen näissä tyhjissä kopeissa
Iso padel-ketju hakeutui konkurssiin

Kyllähän suurin buumi padelissakin on jo mennyt jokunen vuosi sitten ja vaikka konkurssejakin on tullut, niin kyllä padel on tullut jäädäkseen. Mitään kuihtumisen merkkejä ei ainakaan omalla asuinpaikkakunnallani ole nähtävissä vaan lukuisille kentille riittää pelaajia ja pöhinää lajin ympärillä riittää muutenkin. Itseä laji jaksoi tosin kiinnostaa taannoin ehkä vuoden verran.

Lähde olisi kiva saada tähän väitteeseen? En väitä, etteikö voisi pitää paikkansa, kun padelissa likipitäen jokainen harrastaja on kilpapelaaja. Seurat ovat hienosti saaneet sarjat pyörimään.

1 tykkäys

“Kilpapelaajia”

Padel on tullut jäädäkseen mutta pahin boomi on jo ohi.
Kyllä hesalaiset jonkun uuden helpon seurapelin pian keksivät, pickleball?

Mun all time favourite on kuntomakaaminen.

3 tykkäystä

Makaaminen on kyllä monelle tutulleni mentaalisesti aika pirun haastava laji. Koko ajan pitäisi olla viihtymässä ja heilumassa. Ei muuta ku seuratoimintaa pystyyn ja Wadan hyväksyntää hakemaan. Tiedä vaikka olympiakomitea alkaisi tukemaan Suomen kuntomakaamismaajoukkuetta. Joku tunnuseläin pitää valita mediaa varten, vaikka ameebat.

3 tykkäystä

Kokeile googlea tai padelliiton sivuja tai padelrankigia ja katso sitten vastaavat tenniksestä. Kilpapelaaja = erikseen lisenssin ostanut kilpailuihin osallistuva kansallisen rankingin omaava pelaaja. Näitä on nyt enemmän kuin tenniksessä. Konkursseja tulee missä tahansa liiketoiminnassa jos tarjontaa on liikaa verrattuna kysyntään. Niitä tulee jatkossakin, jos jonnekin rakennetaan liian monta kenttää tai kustannusrakenne ei ole järkevä. Padel toisin kuin tennis pyörii pääosin avoimen kilpailun markkinoilla joissa kenttiä ei rakenneta valtion tuella, vaan puhtaasti liiketoimintana.

Padelissa kilpapelaajia on 5970. Osaatte varmaan löytää tenniksen vastaavan luvun?

Suomen Padelliitto ry – Koko Suomen padelyhteisön koti Suomen Padelliitto ry – Koko Suomen padelyhteisön koti

Ässässä v.2024 7385 pelaajaa, joilla vähintään yksi kilpailullinen tulos. (vasta voitollisella ottelulla saa tasoituksen)

Päälle on näitä alueellisia harraste- ja juniorisarjoja ainakin joihin ei kilpailulisenssiä ei käsittääkseni vaadita ja tietenkin kaikki muu kilpapelaaminen. Moni kilpailee vaikka ei lisenssiä olekaan. Seurojen jäseniä 27595.

Kilpailullisia otteluita enemmän tenniksessä kaksinpelissä eli ottelutapahtumia tulee näin suhteellisesti vielä enemmän. En tiedä, onko padelin kaksinpeliä vielä tuotu Suomeen. Andalusiassa näytti jo olevan sitäkin

Lähde: Tennisliiton toimintakertomus v.2024

1 tykkäys

Padel vetää puolensa suhteellisen helppoutensa ja pienemmän pelialueen vuoksi - saat lähes saman kokemuksen kuin tenniksestä, mutta helpommin.

Padel on monessakin mielessä parasta, mitä (suomalaiselle) tennikselle on tapahtunut. On ollut pakko kehittää toimintaa, jotta maksavat asiakkaat eivät valu toisille kentille. Mielenkiintoista sen sijaan on, että harvoja poikkeuksia lukuunottamatta padelin huiput Suomessa ovat pääasiassa tennistaustaisia. Tennis kun antaa parhaat valmiudet muihinkin mailapeleihin.

No, kuten HarskiH tuossa alempana todisti, niin tämä heittosi näemmä oli aivan tuulesta temmattu - kuten vähän epäilinkin. Vai onko Tennisliiton “kilpapelaajien" määrä kalenterivuoden 2025 aikana siis romahtanut?

Kehut annan kuitenkin joka tapauksessa padelille siitä, kuinka hyvin he ovat siirtäneet harrastajat “kilpapelaajiksi”. Täydet ummikotkin saadaan kilpailemaan, koska se ikään kuin kuuluu asiaan. Tenniksessä tuo puoli on hoidettu hyvin huonosti, ja valtaosa tennisharrastajista ei ikinä “kilpaile”. Väitän, että jonkinmoinen määrä aktiiviharrastajista ei kuulu edes mihinkään seuraan.

Minulle on myös uutta tietoa se, että tennis ei pyörisi pääosin vapailla markkinoilla. Kunnat ovat toki ammoisina aikoina rakentaneet ulkokenttiä ja varmasti jonkin verran myös halleja, mutta kuinka monta kunnan omistamaa hallia esimerkiksi tenniksessä nykyisin on?

Padel on kiva laji, ja edelleen käyn välillä pelailemassa. Aika usein sen takia, jos tennikseen ei saa vuoroa. Kenttävuoron saa primetime-aikaan ainakin paljon helpommin kuin tenniksessä.

Höpö höpö, rankingin saa myös häviöllä ellei tätä ole muutettu aivan äskettäin.

Kunnan omistamia halleja on jonkin verran, mutta vaikka kiinteistön omistaisi kunta, saattaa toimintaa pyörittää erillinen yhtiö usein ihan kaupallisilta markkinoilta.

Korona-aikaan tällä seikalla oli merkitystä, kun kunnan tiloihin ei ollut millään kombinaatiolla asiaa pahimpina aikoina mutta täysin kaupalliset toimijat saivat jatkaa toimintaa sopivin reunaehdoin.

Suurin osa silti kaupallisia toimijoita.

Perinteisiä tosi matalan kynnyksen hallisarjoja kyllä on siellä täällä käynnistelty - he eivät näy tiedostoissa.

Minun mielestäni suurin puute on keskivertopelaajien sarjoihin, aluesarjat, nelurit?

Kynnys lähteä pelaamaan turnauksia tai divareita on asetettu aika korkealle ja vitosdivarin tunnin aikapelejä ei kukaan viitsi lähteä pelaamaan matkojen päähän.

Osa “uudistuksista” on mennyt metsään