Asiaan kuulumaton off-topic

Tää on ollut ihan mielenkiintoista seurattavaa tää keskustelu tenniksen tietynlaisesta evoluutiosta ja siitä, mitä tässä oikein halutaan.

Jo vuosikymmeniä sitten haluttiin tappaa syöttövolley-juhlat Wimbledonissa ja siihen ne loppuikin kun fiksattiin vähän ruohosekoitusta ja pikkasen isompi pallo käyttöön. Nykyään ollaan jo pisteessä missä monet puhuu, kuinka Wimbledon ei enää eroa juuri laisinkaan puolinopeasta ulkokovan kisasta.

AO:ssa tänä vuonna taisi olla aika hidas pääkenttä verrattuna siihen mihin ollaan totuttu. Joku siinä on miksei slämit suostu indeksejä kertomaan, veikkailun ja oman silmän varaan se arviointi sitten usein jää, toki pelaajien omia kommentteja myös kuulee mielellään. Mut aika selväksi tullut et isot pamput haluaa palloralleja ja fyysistä vääntöä, kaippa se on tutkittua et tämän kaltainen tennis myy paremmin kuin nopeat alustat ja lyhyet pisteet. Rahastahan tässä aina on kysymys eikä mistään muusta.

Vauhdin maailmassa Markku Alen kommentoi harrastusten hintaa : Isä-Bertelli on luultavasti huokaissut aikanaan helpotuksesta, kun poika on innostunut rallista. Isän ykkösharrastus on nimittäin vielä huomattavasti kalliimpi kuin pojan. Patrizio Bertelli omistaa purjehdustiimin, joka on kohta 30 vuotta yrittänyt voittaa America’s Cupin, maailman vanhimman kansainvälisen urheilukilpailun. America’s Cupin tavoitteluun verrattuna satunnainen WRC-auton vuokraaminen on kustannuksiltaan sauvakävelyn luokkaa.

Suuri yleisö ei edes tiedä, että America’s Cup on käynnissä, mutta maailman rikkaimmat ihmiset, kuten isä-Bertelli, hakkaavat purjehdusprojekteihinsa helposti yli 100 miljoonaa euroa per kisakausi.:roll_eyes:

1 tykkäys

https://x.com/stefanos/status/2033891349897089152?s=46

Woman in line for coffee: “I think that’s Tsitsipas. My ex hated him, so now I love him.”

Hyvä että edes jollain saralla kulkee.

Huippu-urheilu on raakaa peliä!

Maikkarihan osti just tuon kisan oikeudet ainakin tälle kaudelle, tuskin olisi ostohousut olleet jalassa jos Rovanperä ei siellä olisi kilpaillut. :grinning_face:

…voivat sit näyttää niitä katsomossa, jos eivät peruuta shopparia :racing_car::racing_car::racing_car:

Mites ku sekä Nadal että Alca ottaa vaihtoaskeleen lähtiessään kävelemään ts. vaihtaa tukijalkaa. Auttaako toi lonkka/selkävaivoihin tai ehkäiseekö se niitä???

Nadalille taitaa auttaa siihen, ettei jalka osu rajalle. Taikauskoa tai neuroottisuutta, makuasia.

1 tykkäys

Kuuluu asiaan, mutta laita tähän silti. Tuolla Italiassa, jossa Laura Hietaranta pelasi tällä viikolla, yksi ottelu jätettiin tänään ilmeisesti aloittamatta, koska pelaajien mielestä kentän kunto oli kelvoton. Nyt siellä on neuvoteltu aika tovi enkä tiedä, voiko tuomari naisia pelaamaan pakottaakaan. Onko @Arbitro lle käynyt koskaan niin, ettei kisakenttä kelpaa pelaamiseen ja miten tässä protokollan mukaan toimitaan? Ehkä tuolta joku toinen kenttä löytyy.

Oliko se kausi 2022 ja Napolin ATP 250 kun ainakin karsintamatsit jouduttiin pelaamaan kisapaikan ulkopuolisilla kentillä, sillä kentät oli niin huonosti tehty. Silloin taisi järjestelyt mennä aika viime tinkaan. Taisi se mennä tämän talven olympialaisten kisapaikkojenkin suhteen vähän viime tippaan, joten maassa maan tavalla :slight_smile:

e. Tuossa nyt yksi kuva jonka pikaisella haulla löysin.

1 tykkäys

Italialaista laatutyötä siis! :grin:

Onhan noita ollut massakentillä, Suomessa , Espanjassa, Bosniassa, Kroatiassa, Georgiassa, Sveitsissä ja Saksassa. Kovan sateen jälkeen jotkut kentät vaan pysyy pehmeenä ja kovettuminen vie aikaa. Ja kerran Kuressaaressa satoi la-su yöllä niin paljon, ettei kentille voinut mennä edes kävelemään sunnuntaina iltapäivällä, joten silloisen kymppitonnin finaali pelattiin Tallinnassa sisämassalla klo 22:30 :face_with_peeking_eye:

2 tykkäystä

Incredible effort by Sebastian Vettel to run a 2:59.08 at the London Marathon for the Brain and Spine Foundation and the Grand Prix Trust!

“Autokuskitko ei oo urheilijoita? “

3 tykkäystä

PIF vetäytyy golfin LIV kiertueelta. Saa nähdä miten käy muiden lajien kohdalla, taitaa kuitenkin olla yksi tenniskiertueen päärahoittajista ja uusi tonnikisakin suunnitteilla Saudeihin…

LIV plans to tell players and staff by Thursday that Saudi Arabia’s Public Investment Fund would end its funding for the upstart league.

Siellä on tosiaan laitettu uutta strategiaa tulille vuosille 2026-30 ja fokus on jatkossa pidemmän linjan kestävän kehityksen investoinnit. Mitä ikinä se tässä kohtaa sitten tarkoittaakaan. Sen verran analyysejä kuitenkin lueskelin, että PIF ihan tosissaan arvioi, että mihin urheilutapahtumiin ja lajeihin jatkossa panostaa. Ilmeisesti Rugby mm-kisahaku on laitettu jäihin, samalla arvioidaan snookerin, F1:sen, nyrkkeilyn jne. panostuksia.

Tenniksen osalta tosin viikko takaperin uutisoitiin lisäpanostuksista ATP next gen ohjelmaan, joten voi olla että tennikseen edelleen panostavat. En kyllä panisi vastaan jos kuitenkin luipuisivat tuosta Saudien tonnikisasta.

Saudit eivät enää arvioineet vaan vetäytyivät myös snookerista, 10 vuoden sopimus jättikisasta mitä kerettiin pelaamaan kaksi kertaa lisäksi toinen kutsukisa lopetettiin eli Saudeissa ei enää pelata snookeria.

Tässähän kaikki voi liittyä kaikkeen, lähi-idän nykytilanne tuskin palvelee sheikkibisneksiä. Globaalisti vihreä siirtymä tekniikan kehittyessä tarkoittaa, että pitkällä aikavälillä öljyvaltioiden tulot romahtavat kun fossiilisten kysyntä pienenee joten syytäkin tarkastella muita tulonlähteitä hyvissä ajoin. Nämä sheikkivaltiot lyöneet isoa rahaa myös turismibisnekseen, mut globaali maailmantilanne ei tätäkään alaa tällä hetkellä palvele.

Tai sitten siellä tultu johtopäätökseen kuinka tämä sportin kautta tapahtuva viherpesu ei vain toimi, aika keksiä jotain muuta.

Toisin kuin golfissa, Saudi-Arabia ei ole yrittänyt perustaa tennikseen omaa kilpailevaa kiertuettaan.
​Yhteistyö ATP/WTA kanssa on huomattavasti halvempaa ja tuottaa vähemmän PR-vastustusta kuin suora sota lajiliittoja vastaan.

Kyllä lähi-idän tilanne vaikuttaa suoraan myös sponsorointiin. GCC valtiot ovat jo nyt menettäneet satoja miljardeja ja koska loppua ei näy, niin tappiot tullaan laskemaan biljoonissa. Summa on jo niin suuri, että harva osaa edes hahmottaa, joten vertailun vuoksi niin tällä summalla pyörittäisi koko Suomen valtiota kymmeniä vuosia.

Sinänsä ihan mielenkiintoinen nosto. Voi hyvinkin käydä niin, että ensi vuonna myös tenniksen palkintorahat (ensi kertaa?) pienenevät.

PIF on merkittävä yhteistyötaho IW:n, Miamin, Monte Carlon, Madridin ja ATP finaalien taustalla, joten saas tosiaan nähdä löytyykö vastaava sponsoritukea myös tulevaisuudessa.

WTA:n puolella kauden päätösfinaali siirtyy pois Saudeista tämän kauden jälkeen.

Melkein asiaan liittyen Marokko sai kuulemma juuri valmiiksi aurinkovoimalan, joka tuottaa enemmän sähköä kuin koko oman maan kulutus, ja myy sitä ylijäämää Eurooppaan. Ilmeisesti siitä joku iso johto sitten menee Gibraltarinsalmen ali. Sen lisäksi myös Marokon rannikolta voi lypsää tuulivoimaa enemmän kuin maa onnistuu kuluttamaan.

Lähi-idän valtioilla on nyt tosiaan strategian uusimisen paikka, mutta hyvää maastoahan nuo ovat myös vihreälle energialle, joten tuskin saudit tulevaisuudessakaan leipäjonoon joutuvat. Mutta fossiilisilla tuloilla porsastelua joutuvat hillitsemään. Siinä kun Tata lyö Intian ja lähialueiden markkinoille miljardi halpaa sähköautoa, alkaa bensan kysyntä kyykätä melkoisesti. Katmandussa noita näkyi jo kadulla hiipimässä.

Ylipäätään tuuli- ja aurinkoenergia on jo nyt monin paikoin halvempaa kuin fossiilinen ja muutaman vuoden päästä se on paljon halvempaa. Saa öljyn tuottajat ruveta polkuhintaan myymään tuotteitaan.

Totta puhuen en ole minkäänlainen asiantuntija tässä, joten yllä oleva voi olla täyttä puuta heinää ja toiveajattelua.