Vuodenvaihteen lennot kaikkein kalleimpia, siksi pelaajakato ja ne treenikemtät ei todellakaan ole vain 4€/tunti.
ITF tasolla tuo Harrin vuosibudjetti tuskin riittääkän 25 kisaan, koska pelaajat maksaa kaikki majoitukset itse. ![]()
Jos nyt haluaisi ensi viikon turnaukseen lentää, niin halvimmillaan helsingistä 284 e ensimmäiset katsomani päivät. Aika pitkät vaihdot jne jne, mutta kun tuossa yllä “varasin lentoihin 400 e”, niin sanoisin, että en minä nyt kovin pahasti ole pielessä.
Minulla ei ole kovin paljoa resorttien teniskenttien vuokrista kokemusta, mutta jotain kuitenkin ja maassa, jossa 5 tähden hotelliyö puolihoidolla maksaa alle 50 e, resortin tenniskenttä EI maksa suomalaisille tuttua 30 euroa tunti.
Ja edelleen, tässä laskelmassa oli nyt hotellimajoitus mukana. Eikä tässä olla kiertämässä koko vuotta itf-kisoja australiaa myöden, kuten Harrin ch-budjetissa. Jos väität, ettei 2 tonnin budjetilla pysty tunisiassa 3 viikkoa olemaan ja treenaamaan, niin odotan mieleläni sitä sinun laskelmaasi ja sisäpiiritietoa. Tuossa parissa tonnissa nyt tosiasiassa siis oli:
-majoitus yläkanttiin: halvempiakin hotelleja on kuin 5 tähden puolihoito
-lennot yläkanttiin…kuten juuri käytännön esimerkki näytti
-harjoitusmäärät harjoituskentällä yläkanttiin, koska aika iso osa kenttätoiminnasta tuolla olisi itse kisapelaamista.
-muut kulut luultavasti yläkanttiin.
Rehellisesti sanottuna tuo kahden tonnin budjetti 3 viikosta Tunisiassa on hurjan yläkanttiin. Minä olen reissannut reilulla kahdella tonnilla mukaan lukien puolisoni (olisiko ollut 2400 e yhteensä) 10 päivää malediiveillä + yön stopover dubaissa, sisältäen kaikki kulut, eli ruuat, majoitukset (paikallisten saarilla), kuljetusket eri saarille (paikalliselta saarelta oli parempi tehdä pääosin päiväreissuja eri resorttisaarille ja autiosaarelle) sukellukseen menneet rahat…siis kaikki. Kaikki paitsi autosiirtymä Puolaan, josta lentomme oli (mutta olisimme menneet sinne joka tapauksessa tuttumme luokse). Toki tuo oli lähemmäs 10 v sitten (inflaatio kuitenkin laukannut vasta nyt) ja isona osana oli emiratesin avajaistarjouslennot, mutta kuitenkin.
Matkailua voi tehdä monella tavalla. Ostaa matkat malediiveille suomalaisen matkatoimiston kautta, alk. 3000 e/hlö + kaikki harraste/toimintakulut, tai sitten järkevästi. Uskallan väittää, että Monastirissa selviää muutaman viikon melko halvalla, jos siihen on valmis.
JOS sinun asenteesi kertoo yhtään laajemmin asenteesta, joka vallitsee potentiaalisten itf-reissaajien parissa, niin en yhtään enää ihmettele, jos tosiaan niihin reissuihin ei lähdetä. Mutta siinä kohtaa kyse ei ole enää rahasta, vaan asenteesta. Jos minä olisin potentiaalisesti sillä tasolla, että voisin nousta tenniksessä maailmalla huipulle, niin ei olisi kahta sanaa, ettenkö kasaisi sitä tonnia-paria vaikka sitten siivoamalla vessoja (jos se siitä on kiinni) ja lähtisi tuollaisille reissuilla siinä kohtaa, kun se olisi peliuran kannalta ajankohtaista. Tuntuu, että sinulla on suuri tarve löytää kaikki tekosyyt, miksi ei ainakaan kannata lähteä. Toivon todella, että tuo ei ole laajemmin asenne nuorten tennispelaajien kohdalla.
Pakko vielä jatkaa, itf-sääntökirjjasta:
“Each Tournament must appoint an official hotel, which is of a suitable international standard, and negotiate reduced room rates for players. If rates at the official hotel are high, details of alternative cheaper accommodation must also be provided”
Lisäksi:
“Players cannot be required to book hotel room through a Tournament Organiser or National
Association unless the tournament is offering free hospitality and the tournament staff is managing those rooms. If a player makes a reservation with a travel agent, through an alternate vendor or other legitimate retailer the tournament organiser must be provided the same access to practice courts as to those players who booked through alternate methods.”
Eli väitteesi korotetuista hinnoista ja siitä, että muissa hotelleissa nukkuvat eivät pääsisi harjoituskentille, on yksinkertaisesti väärä, ellei sitten sääntökirjoja rikota surutta.
Toisaalta, ATP-pisteitä itf-kisoista saa näemmä VAIN, jos turnaus on ns. M15/M25+H = with hospitality.
"Hospitality is defined as accommodation in a twin room with other players and breakfast
provided for all Main Draw singles and Doubles players.
Rooms are to be made available to each singles player for a minimum of three (3) nights and a
maximum of seven (7) nights. "
Ja noista Monastirin kisoista näyttää atp-pinnoja ihmisille heruneen. Toisin sanoen pääsarjaan päästessään tuollakin saa vieläpä ilmaisia hotelliöitä.
Vaikuttaa siis nyt vahvasti siltä, että puheet ylikalliista itf-kisareissuista voidaan unohtaa ja ainakaan tältä istumalta en välttämättä sinun myöhemmästäkään “valotuksesta” kovin helposti usko asioita, ainakaan niitä, jotka ovat sääntökirjan vastaisia, ellei niitä ole perusteltu hyvin.
Tämä “ATP-pisteitä itf-kisoista saa näemmä VAIN, jos turnaus on ns. M15/M25+H = with hospitality” on vanhaa tietoa. Eli siltä ajalta (tammi-heinäkuu 2019) kun pisteet hävitettiin lähes kokonaan. Hyvin harva ITF-kisa tarjoaa majoitusta, mutta kaikista saa nykyään taas pisteitä.
ATP ei kovin aktiivisesti päivitä ITF-kisoihin liittyviä asioita. Esim. Rankings FAQ:ssa pisteet ovat edelleen seuraavat:
|ITF M25/25+H***|20|12|6|3|1|
|ITF M15/15+H***|10|6|4|2|1|
Kun taas oikeasti jo kauden 2022 alusta alkaen pääpotti on ollut turnauksen nimen mukainen, oli sitten majoitusta tai ei. Eli:
M25: 25,16,8,3,1
M15: 15,8,4,2,1
Voisi olettaa, että ammattitaitoinen organisaatio olisi reilussa vuodessa saanut päivitettyä, mutta ehkä tänä vuonna jo…
Kiitos korjauksesta. Faktaa on aina kiva lukea. Eli palataan tuossa sen verran taaksepäin ja alkuperäiseen, että oletettavasti tuon hotellin joutuu ihan itse maksamaan koko ajalta.
edit: ja varsinaisena tarkoituksenani ei ole kirjoittaa kärjekkäästi, vaikka jossain määrin siltä saattaa kuulostaakin. Minä vain tykkään faktoista ja minua saa ja pitää korjata vähintään yhtä kärjekkäästi. En pidä “ei se nyt vain onnistu”-asenteesta. Haluan, “ei onnistu, koska…”
Välikommenttina tähän, että kestävyysjuoksijamme majoittuvat ulkomaan usean viikon leireillä kimppakämppään. Esim. Raitanen, Rinne, Helander ja pari muuta vuokraavat aina jonkin omakotitalon, käyvät marketista spagetit ja muut ruokatarpeet, joita sitten kokkailevat/grillaavat vuorollaan. Kyydit treenikentälle porukassa vuokra-autolla. Olettaisin tuollaisen olevan sangen edullinen ratkaisu, kun eivät tuonkaan lajin edustajat varsinaisesti sponsorirahassa kylve vaan enempi harrastustoiminnasta kyse taloudellisesti. Ja jos turnauksen treenikentät kerran ovat ilmaiseksi käytettävissä niin siihenkään ei mene rahaa.
Mutta en tiedä saadaanko meiltä kasaan riittävän montaa miestä, jotka pääsisivät varmasti myös kisaamaan. Vaan eipä tuollainen leiri tietysti treeninkään puolesta huono ratkaisu olisi.
Ei kukaan lennä kisoihin 27 tunnin vaihdoilla
.
Halvimmat järkevät lennot lähes 700€ sisälten pelikassin ja mailabägin, ja jos sulla on 0,1 tai 2 Atp pistettä ei mitään varmuutta mahdutko mukaan joka viikolle…
Kyllä nämä meidän pelaajat lähtisivät jos se olisi “halpaa” ja järkevää. Ja jos ne matsit jää yhteen tai kahteen niin, ei siellä ottelukentillä sitten enää reenailla. B t w, kerro mistä löysit lennon alle 300€?
P.s. katsokaa Ari Heinilän kuvaama Tähti ja Tähdenlento, mistä saa osviittaa sittä millaisia olosuhteita voi 15 tonnisissa olla.
Niin ja sääntökisjoista kannattaa lukea sina se uusin versio ![]()
Skyscannerissa oli aamulla, mutta oli siis nyt vain esimerkkinä yhdelle viikolle. Ja jos nyt pahimmillaan (viime hetkellä, “kivat lennot” nyt vie 300 e enemmän kuin alkuperäisessä budjetissa, siihenkö se todella kaatuu?) Ja jos kaatuu, sitten lennetään pidemmillä vaihdoilla. Pointti oli, että todellinen budjettimatkailu on todellakin mahdollista tuonne ja jokainen valitsee sitten mahdollisuuksiensa mukaan. Tietenkin pitkät vaihdot ovat teoriassakin mahdoton yhdistelmä, jos kiertää kisasta toiseen jne, mutta jos alunperinkin on aikomus mennä 3-5 viikoksi yhteen kohteeseen budjettimatkalle, niin melkoista kermaperseilyä, jos jättää koko reissun sen takia väliin, että joutuu nukkumaan yhden yön lentokentän penkillä.
Tietenkin, jos rahaa on muutama satku enemmän, niin nopeammin perille, mutta jos rahat on tiukilla ja vaihtoehto on, että “hei, olen treenannut 10 vuotta tullakseni ammattilaiseksi, mutta nyt en viitsi odottaa yhtä epämukavaa yötä lentokentällä ja lopetan urani”, sitten on syytäkin tosiaan lopettaa ura.
Edelleen, taisi olla jopa kaikkiin noihin Monastirin kisoihin on ainakin karsimaan päässyt jopa ilman itf-pisteitä. Jopa tuonne meneillään olevaan Malibun M25-kisaan pääsi karsimaan ilman yhtään atp-pistettä. Jos on atp-piste, tai pisteitä, niin näihin syrjäseudun M15-kisoihin kysymys on enemmänkin, että pääseekö suoraan pääsarjaan, vai joutuuko karsimaan.
Kuten sanottua, jos asenne on tuo, mikä sinulla on, niin en lainkaan ihmettele, että ura jää väliin. Ilmeisesti sitten nykynuorten asenne todellaki on hieman liioitellusti se, että ekoihin ammattilaiskisoihin pitäisi päästä yksityisjetillä ja lentokentältä vielä helikopterilla suoraan hotellille ja sieltä edelleen kopterilla kentän viereen. Olet selvästi päättänyt, että ei vaan kannata lähteä ja mikä tahansa tekosyy kelpaa. Toivon todella, että oikeilla tennispelaajilla, jotka ovat tuossa vaiheesa, on hieman luonnetta ja yes we can-asennetta.
Ja tämä tuntuu olevan sinun tyylisi. Annat ymmärtää jotain, kun et kehtaa myöntää olleesi väärässä. oki nuo suorat lainaukset minulta oli vuoden 2022 määräyksistä, mutta tämänvuotisessa erona on lähinnä sanamuodot: harjoituskentät ovat käytössä turnauksessa mukana oleville pelaajille, vaikka asuisi itse varaamassaan hotellissa. (ja pudonneillekin niitä suositellaan annettavaksi käyttöön), toisin kuin väitit. Tämä jo säästää muutaman satkun tuosta alkuperäisestä konservatiivisesta budjetista.
Kyse ei tässä taida olla siitä, että mihin pelaajat ovat tai eivät ole valmiita. Varmasti montaakaan ei olosuhteet tai matkustaminen sinällään haittaisi.
Ongelma tulee siinä, että esimerkin mukaisella 27 tunnin vaihdolla voi olla merkittävä urheilullinen haitta vastustajiin nähden. Pikaruokakin olisi varmasti budjettiin sopivaa, mutta sen ei pitäisi urheilijan ravintoon sopia. Tai paikallinen Omena-hotelli on edullinen, mutta saatko nukkua täydet yöunet häiriöittä, onko tilaa tehdä kehonhuoltoa jne. Kaikella on myös urheilullinen kääntöpuoli. Haluatko maksaa useita satoja tai tonneja, jos jo lähtiessä olet takamatkalla?
Ja mitä Arbitron henkilöön meneviin kommentteihin tulee, niin tämän asian paremmin tuntevia henkilöitä lienee Suomen maassa yhden käden sormilla laskettava määrä. En lähtisi itse moisella tavalla haastamaan.
Jotenkin tässä keskustelu on nyt ajautunut tosi nyansseihin. Tuo 27 tunnin oli nyt tarkoituksellinen kirsikanpominta taas mahdollisimman huonosta vaihtoehdosta. Siinä aamulla vielä nähdyssä halvimmassakaan hinnassa ei menomatkalla ollut noin pitkää odotusta ja sekin siis oli vain yksi nopea kokeilu yksillä päivillä viime hetken lennoille.
Jos tarvitsee hiuksia halkoa, niin edelleen ensi viikon turnaukseen pääsisi esim. sillä alkuperäisellä budjetilla, eli 400 e:lla, yhdellä 6 tunnin vaihdolla. Aamulla lähtö Helsingistä ja illalla vielä ihmisten aikaan perillä. Jos tuo nyt sitten tekee niin korkean tiilimuurin,e ttei sen yli kerta kaikkiaan pääse, niin edelleen se kertoo mielestäni enemmän ihmisestä kuin realiteeteista. Yksityiskoneellako ne vastustajat sinne sitten lentää?
Ja nämä kaikki olivat vain esimerkkejä. Aivan turhaa tarttua nyansseihin. Edelleen pointti oli, se, että 1500-2000 eurolla pystyy “helposti” tekemään 3 viikon reissun, jossa siis 3 M15 kisaa, johon “varmuudella” pääsee ainakin karsintaan, jos on onnsitunut sen yhden atp-pisteen jo aiemmin keräämään. Ja tuo oli kuitenkin 4-5 tähden hotellissa, jossa omat kuntosalit jne, eli ei mitään sohvasurffausta. Ja lentokin siis ihan kelvollinen, etenkin jos vähän on aikaa etukäteen suunnitella.
Ja se pointti on: onko tuo todella mahdottomalta kuulostava panostus pari kertaa vuodessa, jos aikomuksena on ammattilaistennis? Onko se todella mahdoton, jos jo ensimmäinen junnuvuosi jossain talin pikkukersojen ryhmässä maksaa vuodessa sen muutaman tonnin? Minun on vaikea uskoa.
Ja mitä tulee “henkilöön menemiseen”, en mielestäni mitenkään mennyt henkilöön, vaan haastoin hänen asenteen, joka on suoraa peilausta hänen omista kirjoituksistaan. En jaksa pätkääkään välittää, kuka ja minkä statuksen henkilö on vastassa, kun väitän vastaan. Olen jo turtunut siihen, koska olen työelämässä vääntänyt melko korkea-arvoisia ihmisiä vastaan hyvinkin tiukassa ilmapiirissä, vain asiat ratkaisevat. Toistaiseksi ko. henkilö ei ole osoittanut kovin vakuuttavia perusteluita: väite, joka oli suoraan sääntökirjan vastainen, viittaus 15 vuotta vanhaan dokumenttiin jne, joten olen hyvin huolissani, jos hän kuuluu top5:een asiasta parhaiten tietäviin.
Jotenkin kummallisesti noita pelaajia tuntuu noihin kisoihin menevän myös maista, joissa se 250-300 e/viikko hotellimaksu vastaa kuukausipalkkaa ja siellä sitä vaan kisataan viikosta toiseen.
Mutta kait se on sitten uskottava. Suomalaiselle tennispelaajalle se nyt vaan on täysi mahdottomuus. Jos joku viittis avata lompakkoaan kerran kuukaudessa muutamalla kymppitonnilla ja järjestää kisan siinä naapurissa, niin voisi sitten harkita sitä uran jatkamista, mutta muuten tulee seinä vastaan.
Suomesta on käynyt kymmeniä pelaajia näillä budjettireissuilla ja olen todennäköisesti kuullut useimpien matkakertomukset - lisäksi ollut itse töissä paikan päällä 2 turnauksessa😥
Kuten sanoin, kyllä noihin paikkoihin mentäisiin jos se olisi sekä taloudellista, että järkevää.
Eräs suomalaispelaaja joka hieman on näissä resorteissa pärjännytkin ja hänen valmentajansa kertoivat minulle toukokuussa että “toivottavasti ei enää koskaan tarvitse pelata vastaavissa paikoissa” ![]()
Lopetetaanko tämä juupas - eipäs vatvominen , tässähän on kuitenkin kysymys pelaajiemme valinnoista ja rahankäytöstä ja eiköhän jokainen heistä tee itselleen sopivimmat ratkaisut?
Tässä kisahotellin hinnat tällä hetkellä🤔
Onhan näitä erilaisiakin esimerkkejä kuten Sami Huurinainen. Otti kymppitonnin lainan isältään kokeillakseen ammattilaisturnauksia. Hatunnoston arvoinen yritys!
Vaikka rahaa riittäisi vaikka sillä vessojen pesulla (pois treeni- ja palautumisajasta) mutta niiden reissukulujen päälle on kotimaassa jatkuvasti juoksevat kulut, jotka eivät lopu edes ulkomailla ollessa. Vanhempien luona asumalla tmv. nekin olisivat hoidettu. Mutta all in all jollain koko paletti olisi silti rahoitettava ja päivätyössä olevalla palkansaajallakin tuollaisin parin tonnin irroittaminen on haasteellista. Miten on 20 h/vk treenaavan ammattilaisyrittäjän?
Kiitos kiinnostavasta kuvasta!
Täytyy sanoa, että on kummallista, että noin räikeästi rikotaan sääntökirjaa hotellin hinnoittelun osalta. Harjoituskentät lienevät silti käytössä, vaikka tosiaan asuisi itse buukkaamassaan hotellissa, vai ei kait sentään noin räikesti oikeasti noita sääntöjä voida rikkoa? Jos rikotaan, niin kait siitä jo on valituksia tehty?
Vai onko sitten niin, ettei suomalaisista kukaan ole koskaan edes uskaltant kokeilla? Eli onko suomalaiset lampaan tavoin vain tyytyneet menemään viralliseen hotelliin?
En tiedä sääntökirjan koukeroista tarkemmin, mutta eikö tuo kisahotellin tarjoama pelaajahinta 72€/yö all inclusive hotellissa kahden hengen huoneessa ole edelleen ihan kohtuullinen? Tarkasti saa elää kotimaassakin, jos haluaa oman paikkakunnan ulkopuolella pitää majoitus+ruokakulut alle 500€/viikko. Lennot tulee toki päälle, mutta jos hyvissä ajoin on liikkeellä niin kyllähän tuollainen kolmen viikon reissu pitäisi pariin tonniin onnistua.
Vai tuleeko jotain muita isompia kuluja vielä matkan, majoituksen ja ruokailujen lisäksi? Valmentajan kulut toki jos sellaisen haluaa mukaan.
Edelleen ihmettelen, miksei tätä juoksijoiden suosimaa majoitusmallia käytetä. Ne kun tulevat toimeen ihan kengännauhabudjetilla. Tai no, kengännauhat tulee sponsorilta, mutta ei paljon muuta.
Esimerkiksi seuraavaksi kolmeksi täydeksi viikoksi löytyy kilometrin päästä Monastirin kisahotellista tällainen

eikä varmasti ole edes halvin mahdollinen. Tuon kun jakaa neljän jätkän kesken niin päivähinta on reilun kympin. Marketista saa puoli-ilmaiset ruokatarvikkeet ja matka kisahotellin kentille maksaa taksilla 0,50 €, jos ei kävellä jaksa. Varmasti on tilaa tehdä fysiota ja venyttelyä. Punttisali toki puuttuu, jos sellaista tarttee.
Mutta en todellisuudessa tiedä tennisammattilaisen elämästä mitään, joten en yritä tässä esittää heitä fiksumpaa. Ihmettelen vain miksi pitää sinne kalliiseen hotellimajoitukseen itseään tunkea, kun ainakin itse myös viihtyisin paremmin oikeassa asunnossa hotellikopin sijaan. Ei miulla muuta sanottavaa tähän keskusteluun oikeastaan enää olekaan.
Jotain juttuja olen kuullut, että jotkut pelaajat löytäneet majoitusta jopa paikallisten harrastajien kotoa. Majoitusvaihtoehtoja on tosiaan muitakin kuin se 5 tähden hotelli. Dustin Brown kiersi pitkään kisoja matkailuautolla ja jännitti muille mailoja rahoittaakseen kiertämistään… (Moniko suomalainen olisi tuohon valmis, Otto Virtasen kaltaiset kaverit tuskin… Oton ei onneksi tarvitse) Lähtisivät suomalaiset esim vähintään pareittain tai isommallakin porukalla reissuun ja pelaisivat yhdessä sitten dubbelia myös… Jos tarvetta, että valmentaja/fysio mukana, niin jos niiden kulut jakautuu useammalle, niin sehän helpottaa kaikkia? Harrihan hyödyntää Emilin fysiota aina kun ovat samassa turnauksessa…
Mia Eklund taisi näin toimia omana aktiiviaikanaan Tunisiassa
Raha ratkaisee todella paljon ja jos näin ei olisi, niin Lestiennen tapaisia pelaajia breikkaisi top sataan paljon enemmän. Harvalla pelaajalla on mahdollisuus panostaa 25v ikävuoden jälkeen tarpeeksi, vaikka peli yleensä kehittyy vielä sen jälkeen. Federico Coria on toinen hieno esimerkki siitä, että jos jaksaa panostaa ja raha riittää, niin vielä lähellä 30v pystyy nousemaan top sataan. Huipputason tennis on niin raaka laji, että yleensä alamäki alkaa siinä viimeistään 33v iässä, eli Lestiennen kannattaa nyt ottaa lähiaikoina kaikki irti Atp-tenniksestä.
Alcaraz jättää AO:n väliin loukkaantumisen takia: