Harri Heliövaara - maailman paras nelinpelaaja

Jotain HBO näyttää parin viikon päästä Hong Kongista. Mahtaneeko olla paraläpsyttelyä ehkä.

Naisten matsi aikaintaan klo 12, sen jälkeen kvartsi by H-H.

1 tykkäys

UTS:ää pelataan Hong Kongissa tuolloin joten sehän se on, tuo sarja näkynyt Maxilla jo ties kuinka pitkään

Ok! :slight_smile:

Semeissä vastaan Guinard / Andreozzi, joka kaatoi Pavic / Arevalon mtb:n kautta, vaikka olivat jo kolmen minibreikin takamatkalla.

Cash / Glasspool muuten joutui antamaan w/o:n omassa kvartsissaan. Mikä lie siellä vaivana (e. Cashilla pieni loukkaantuminen, mutta ovat mukana Shanghain kisassa).

4 tykkäystä

Tämmönen tilasto tuli mieleen eli kun nämä kolme paria olleet samassa kaaviossa, kuka mennyt pisimmälle. Brittiparilla ykköspaikka, kuusi kisaa. HH ehkä vähän yllättäen kakkosena neljällä kisalla ja häntäpää Arevalo / Pavic vain kolme kisaa ja US irtosi halvalla, ainoa pari joka selvisi kakkoskiekalle ja siellä tappio.

Toisaalta Glasspool ei pelannut Madridia eikä Roomaa joten kun AP otti näistä kisavoitot, niitä ei tällä sorttauksella voi laskuihin mukaan ottaa.

AO: HH
Doha: Cash / Glasspool
Dubai: HH
IW: Arevalo / Pavic
Miami: Arevalo / Pavic
Monte-Carlo: Cash / Glasspool
RG: HH
Queens Club: Cash / Glasspool
Wimbledon: Cash / Glasspool
Toronto: Cash / Glasspool
Cincinnati: Cash / Glasspool
US Open: Arevalo / Pavic
Peking: HH

Eihän tässä mahdollinen kisavoitto kuuhun vie, oli noita lähteviä pisteitä jonkin verran alla. Mut tietysti kaikki kotiin päin ja nyt olisi erittäin tärkeää saada mallikas loppukausi. Vaikka se ei veisi takaisin kärkitaistoon, siitä olisi kuitenkin apua AO-savotassa kun niitä pisteitä aletaan ens kauden alkuvaiheessa puolustelemaan. Sitä ei aina ehkä ymmärrä ajatella, mut lopultahan jokainen ATP-piste on tasan yhtä arvokas. Se vaan joskus tuntuu, että niitä tarvis välillä vähän enemmän kuin joskus muulloin, mut ehkä se on pieni ajatusharha.

Tietysti eri Cut offit on eri tason kisoihin eri aikaan vuodesta ja silloin voi sanoa, että välillä pistetarve on kriittisempi kuin joskus muulloin kauden aikana. Mut isossa kuvassa kuitenkin jokainen piste merkitsee yhtä paljon.

Tärkeintä tässä kohtaa on keskittyä tuohon pelilliseen “kehitykseen” vaikean loppukesän jäljiltä. Harri maininnut useammankin kerran että ykköspaikan tavoittelu sai lopulta aivan liian suuret mittasuhteet ja lopulta peli menikin iloisesti solmuun. Ja epäilen, että tuosta on aika paljon tiimin sisällä myös keskusteltu.

Nyt sitten toivon mukaan tästä kisasta jää käteen tasainen, korkealaatuinen suorittaminen kauden viimeisiin kisoihin. Sen varaan on sitten hyvä rakentaa ensi kautta kun H & H kerran on sopineet jatkavansa yhdessä myös ensi kaudella.

3 tykkäystä

Toltahan toi vaikuttikin, et oli liian iso kakkupala kerralla nieltäväks…
Nyt HH vaikutti olevan kunnossa, yhteispeli ja peli-ilo ihan toista, kun ton “surullisen” rk1-metsästyksen aikana.
Sama vire vaan jatkossakin, niin nähdään hyviä matseja ja toivottavasti menestystä myös turnausten/rankingin suhteen.
Vamos :tennis::tennis::tennis:

Jos ajatellaan puhtaasti pisteellisesti, niin HH:n valttikortti pisteissä ilmenee siten että jos tulee huonompi pelillinen jakso niin tällöin heidän “non -countable” -sarakkeesta löytyy pistemääräisesti eniten pisteitä paikattavaksi kuin muilta tiimeiltä.

Noista kokonaisuuksista ei ole konkreettistä hyötyä useimmiten, jos ottaa yksistään ranking 1 sijan kohteeksi, mutta heikompina hetkinä ovat paikallaan. Muilta kärkitiimeiltä ei löydy yhtä monta kisaa liikkumatilaa omista “non -countablesta” paikkaamaan huonoja jaksoja. Toki Granollers/Zeballos, varsinkin Granollersin kohdalla on vielä, niin pienet kisamäärät tällöin olisi otettavissa herkemmin lisäpinnoja kuin monella muulla pelaajalla.

Kuuntelin lounaan yhteydessä tuota Linus på baslinjen podcastia, jonka vieraana Harri oli ennen lähtöön Kiinaan. Siinä oli jonkin verran puhetta myös rahasta/palkintorahoista. Ajattelin nopeasti vilkaista, että miten H & H vertautuu tuon osalta kärkiporukoihin. Koska kausi on AO:ta lukuunottamatta ollut melko haastava ja finaalipaikkoja ollut vain yksi AO:n lisäksi, niin kyllähän se toki näkyy myös palkintorahoissa. Kun katsoo muita pelaajia top kympissä, niin siellä on kassaan karttunut vähintään se miljoona dollaria palkintorahaa (kolme kärkiparia kukin noin 1,3 miljoonaa, Skupski / Salisbury miljoonan), mutta Harri ja Henry suhteessa aika reilulla takamatkalla reilu 750k saldolla.

Tämä siitäkin huolimatta, että race-listalla piste-erot ei ole edes ihan mahdottomat. Pari kunnon onnistumista tonnikisoissa olisi kyllä poikaa myös palkintorahojen osalta. Tai sitten tekee niinkuin Granollers / Zeballos, jotka tehneet kauden tilinsä käytännössä kolmessa kisassa, RG, US Open, Madrid.

Onhan HH:lla ja etenkin Henryllä menossa ihan uudenlainen tilanne/kokemusjakso. Vaaditaan tason säilyttäminen ja jatkuvaa uuden oppimista/omaksumista, niin ja tämä tietty myös peliparina. Pelaaminen nelinpelissä maailman huipputasolla on Henrylle ihan uus juttu… :tennis::blush::+1:

Vaikutus myös sillä, että voittivat sen “halvimman” slämin.
Kyllä noi erot on erittäin suuria, ne on aivan liian suuria mielestäni

AO:n voitosta dollareiksi muutettuna 266 000 per pelaaja
RG:n voitosta dollareiksi muutettuna 346 000 per pelaaja
Wimbledon dollareiksi muutettuna 456 000 per pelaaja
US voitosta dollareiksi muutettuna 500 000 per pelaaja

AO:n rahat on kyllä huonot, vertailukohtana vaikka Cincinnatin tonnikisa mistä voittajalle tänä vuonna 228 000 dollaria per pelaaja

1 tykkäys

Joo, milli vuodessa dubbelia pelaamalla on tosi huonosti - vai onko?

1 tykkäys

Ei se huonosti ole. Mut jos saman pistearvon omaavissa kisoissa on 50% heitto voittajan palkintorahojen osalta, on se aika paljon.

3 tykkäystä

Niin, jos jokaiseen peliin myytäisiin liput erikseen kysynnän mukaisilla hinnoilla, niin neluristeille ei juuri käteen jäisi. Puhdas markkinatalous ei vaan saa aikaan reilua tulonjakoa tälläkään elämänalueella, ja siksi esim. Grand Slamien karsintojen palkintorahapolitiikka on erittäin tarpeellista.

Finaalissa huomenna aamusta tulee siis vastaan Rublev / Khachanov pari, joka selvitti aika vaivatta tiensä finaaliin. Venäläispari pelaa aika usein myös dubbelia ja vähän vaihtelevalla menestyksellä. Mutta ovat toki olleet mm. kolme kertaa tonnikisan finaalissa ja voittivat Madridissa 2023. Finaalissa kun ollaan, niin varmasti tulevat kovaa päälle. Molemmat hyviä syöttäjiä ja palautuksetkin paukkuvat lujaa. Verkolla tietysti H & H parempi, mutta takakentän ralleihin ei sovi vastustajia päästää.

Nelurin finaali ohjelmassa huomenna heti aamutuimaan, eli 6:30 Suomen aikaa.

1 tykkäys

Jaa-a, en ole nähnyt venäläisten peliä tällä viikolla, mutta huomioiden H&H syöttöhaasteet tänään voisi jopa ajatella, että venäläiset ovat hienoinen suosikki finaaliin. Mitäköhän vedonlyönti antaa kertoimiksi?

Oddsit sojottaa aika vahvasti HH:n suuntaan tarjoten vastustajille noin 2,5 voittajakerrointa

No juu, ehkä se on perusteltua kun nyt vasta on “oikea” nelinpelipari vastassa. Helpolla kyllä venäläiset päässeet finaaliin, kun peräti 2h on pitänyt urakoida :slight_smile:

Yksi näkökulma finaaliin mentäessä, kun huomioidaan kauden 2025 kuva kaksinpelitiimejä (100 % -tiimistä) vastaan pelatut ottelut ml. tämä turnaus:

HH:n tilasto näitä vastaan 10W-2L (2-3 W/O -voittoa).

1 tykkäys