Harri Heliövaara - maailman paras nelinpelaaja

Taitaa olla katto kiinni pelin ajan, mikä lienee etu GZ:lle, ehtivät paremmin hakea/lyödä. Toisaalta liikkuminen on hitaampaa ja raskaampaa. :tennis::tennis::tennis:

Tasanhan nuo ollu käytännössä koko ajan ja pelivaihto itsessään voi noin pienet marginaalit heittää kummin päin vain. Kyllähän kertoimet aina siihen reagoi miten paljon ja mihin suuntaan kohdetta pelataan

Kyllä sieltä pitäis jotain taivaalta tulla joten vois olettaa katon olevan kiinni, valitettavasti. Mutta tämä selvinnee ihan pian

Ykkönen tai kakkonen nelinpelissä. Kaksinpelaajiin vertailu on lähtökohtaisesti typerää, koska kyseessä ihan eri peli. Mutta omassa arvostuksessa hyväkään nelinpelaaja ei nouse kovinkaan korkealle verrattuna kaksinpelaajiin. Ei kukaan junnuna tavoittele sitä, että voitan nelinpelissä mestaruuksia. Kaikki tuolla on sellaisia, joilla ei oma kaksinpeliura ole urjennut. Toisaalta jos kaksarihuiput pelaisivat ja treenaisivat tosissaan peliä, niin kärki olisi todennäköisesti ihan toisennäköinen. Mitään Harrilta pois ottamatta, hänhän on vain fiksu, kun pelaa muotoa, jossa ei ole niin kova kilpailu ja saa hyvät rahat eläkepäiviä varten.

Granollers oli ATP-19 kaksarissa ja Zeballos 39, et aika hyvä ura silläkin saralla molemmilla :wink:

2 tykkäystä

Näin, toimii myös kaksariuran jälkeen hyväpalkkaisena jäähdyttelynä, eihän papat nykykuosissa pärjäisi kaksarissa ollenkaan​:wink:

Massaspesialiatit pärjää massalla vielä pitkään :tennis::tennis::tennis:

Se on varmasti näin, mutta pointtini ei ollut siinä. Olkiukkoja voi huitoa ihan vapaasti :laughing:

1 tykkäys

Tennis kaksariammattilaisiksi on valtava määrä yrittäjiä, maailmanlaajuisesti varmaan kymmeniä tuhansia jos kaikki junnut lasketaan.

Näistä kymmenistä tuhansista ylivoimaisesti suurin osa joutuu toteamaan että jää “vain” esimerkiksi top 500 - 1000 tasolle tai vieläkin alemmas. Ja näistä sitten joku osa päättää yrittää huipulle nelurissa, eli neluriin keskittyviä ammattilaisiakin on satoja sellaisia jotka ovat valmiiksi lahjakkaita, huippu-urheilijan elämään ja treeniin tottuneita, ja treenaavat tosissaan neluria.

Tarkoittaa että kyllä nelurinkin huipulle on todella erittäin vaikea päästä!

Takavuosina vielä näki että top kaksinpelaajat saattoivat pärjätä nelurissa erittäin hyvin, silloin harvoin kun osallistuivat, mutta nykyään ei enää. Vaikuttaa varmaan myös että kun kaksareissa ei enää nousta verkolle kuten joskus 1990-luvulla, syöttövolleyspesialisteja ei enää ole, parhaat neluripelaajat ovat verkkopelissä ylivoimaisia verrattuna kaksinpelaajiin.

Jos kysyisin ketkä ovat tenniksessä top 5 tai top 10 volleypelaajaa, olisiko listalla joku kaksinpelaaja?

Heliövaara ja myös Kontinen aikanaan ovat voittaneet monia top 10 kaksinpelaajia nelureissa.

5 tykkäystä

Yksittäinen esimerkki vastakkaiseen suuntaan on Inigo Cervantes (kaksinpeli CH-56) ja nelurissa päässyt vain (CH-95), kuitenkin selkeä pyrkimys tehdä tuota neluria.

Robin Haase on myös kohtalaisen lähellä kaksin/nelinpeli (kaksinpeli 33) ja (nelinpeli 29).

Kysymykseesi on erittäin vaikea antaa yksiselitteisesti oikeata vastausta. On selvää, että kaksinpelinpelaajat eivät voi käyttää volleyharjoitteluun samalla tavalla aikaansa kuin nelinpelaajat. Ja kyllähän nelinpelin taktinen osaaminen kasvaa pelaamalla sitä, johon kaksinpelaajat ei juurikaan käytä ajatteluaan, koska fokus on nimenomaan sinkuissa. Mutta tämä tästä minun osaltani, mukavaa lauantaita.

Kaksin- ja nelinpeli vaativat eri asioita, joten niiden vertaaminen on hieman hölmöä. Mutta miksi emme tekisi hölmöjä asioita?

Jos ottaa muutaman esimerkin, niin Harrin korkein ranking kaksinpelissä taisi olla noin 200, ja hän on itse sanonut, ettei kovin paljon korkeammalle olisi pystynyt. Nelinpelissä hän on nyt ykkönen. GZ pelasi TOP50-tasolla kaksinpeliä, ja kun vauhti hyytyi, niin “eläkepäivinä” he siirtyivät nelinpeliin ja nousivat myös listaykkösiksi. PNS:n korkein kaksinpeliranking taisi olla siinä 400-paikkeilla. Nelinpelissä taidot riittävät challenger-tasolle, mutta ATP Tourille on ollut vaikeaa päästä.

Tästä voi vetää kaksi johtopäätöstä: parhaiden nelinpelajien taitotaso vastaa noin ATP100–200-tasoa kaksinpelipuolella. Lisäksi parhaat nelinpelajat ovat huippuammattilaisia. Kuinka monta ATP100–200-tason kaksinpelaajaa esimerkiksi Suomella on tällä hetkellä? Taitaa olla tasan yksi.

Parhaat pelaavat kaksinpeliä, mutta se ei tarkoita, etteikö nelinpelin huipulle nouseminen olisi myös erittäin kova suoritus, johon harva pystyy.

Pelaakohan Zeballos Lontoossa tai Halleissa? Zeballokselle riittäisi semifinaali nousuun ykköseksi jos HH ei pelaa finaalissa.

No kun ei nykyään saada nelurilistoja oikein mistään, usein vasta kaavioista nähdään et mikä on kokoonpano.

Mut tykkäävät pelata harvennetulla ohjelmalla ja viime kaudella pelasivat ruohoilla pelkän Wimbledonin. Siellähän sit Gran / Zebillä 360 HH:ta enemmän puolustettavaa

Joillakin tenniksen pelaajilla on luonnostaan hyvä volley, reaktiot, pallosilmä, ja hyökkäävä pelityyli, mutta fysiikassa ilmenee ennemmin tai myöhemmin puutteita jotka estävät huipulle pääsyn kaksinpelissä.

Tällaiset pelaajat olisivat vielä 1990-luvun syöttövolleypelissä saattaneet päästä korkeallekin.

Kaksinpeli vaatii nykyään valtavaa fysiikkaa ja kestävyyttä. Jos on erittäin nopea liikkumaan, kestävä fyysisesti ja henkisesti, voimakas ja notkea, kaksinpelissä voi päästä aika korkealle vaikka ei ehkä “taitotaso” olisikaan aivan huippua.

Kontisen polvea leikattiin jo nuorena, ja olisi ehkä hajonnut jossain vaiheessa lopullisesti jos olisi jatkanut kaksinpeliä.

Heliövaaralla on selkärankareuma, josta on kertonut avoimesti.

Molemmat Kontinen ja Heliövaara ovat loistavia verkolla, hyvät refleksit ja sijoittuvat nelurissa oikein.

Luulisin että huippuneluripelaajat voivat “taitavuudeltaan” olla vähintään samalla erittäin korkealla tasolla verrattuna huippu kaksinpelaajiin, jos vertailtaisiin taito- ja tuntumalyöntejä kuten refleksivolleyt, lobit syötönpalautuksena (joita tietysti kaksarissa ei käytetä ollenkaan), erilaiset jyrkät volleyt, smashit jne.

Suurin ero on fysiikassa ja kestävyydessä, jossa kaksinpelaajat ovat tietysti ovat paljon edellä, myös syötönpalautus ja peruslyönnit on huippu kaksinpelaajilla parempia.

Kordan perheessä pelataan tennistä ja golfia, huipputasolla.

Olisivatko Peter ja Sebastian Korda pärjänneet myös golfissa, luultavasti olisivat. Ja olisivatko Nelly ja Jessica Korda pärjänneet myös tenniksessä, luultavasti olisivat. Mutta ehkäpä ei yhtä korkealla tasolla kuin omissa lajeissaan.

Nelurihuipulla on paljon jotka eivät ole eivätkä koskaan olisi päässeet top 100 kaksinpelissä. Mutta kyllä myös kaksinpelissä on aika korkealla pelaajia jotka eivät pärjäisi nelinpelissä, esimerkiksi huonon volleypelin takia.

1 tykkäys

Ihan kiva pressi, mutta kaikki asiat huomioiden en yhtään ihmettelisi, jos Harrilla olisi ollut jotain vaivaa selän kanssa tänään. Kaikki tekeminen oli vähän vaivalloista ja kun kaverit pelasi vielä hienosti niin eipä siinä jäänyt seliteltävää. Ja kyllähän tuo maailman ykköspaikka varmasti jonkin sortin ulospuhalluksen aiheutti keskittymiseen.

6 tykkäystä

Sehän oli yks vaaraelementti mihin Harri blogissa semin jälkeen otti kiinni, ettei halunnut täysin latausta tyhjentää vaikka iso saavutus tulikin tienattua. Mut onnistuiko tuo nyt lopulta kun piti vielä kerran kasata täysi nälkä päälle finaalimatsiin.

Nää on pelaajille ihan uus tilanne, voitat jotain isoa vaikka kisa on täysin kesken. Oli niin huono suoritus tänään et jostain se syyllinen löytyy muualtakin kuin vastustajan hyvästä pelistä, eiköhän Harri analyyttisenä miehenä pääpointit aikanaan blogissa paljasta.

Jos Harrilla oli selkäongelmaa, ei se yllätä koska oma syöttäminen oli tänään suorastaan kauhistuttavan heikkoa varsinkin saada ykköstä ruutuun. Parin keskinäinen olemus, mielestäni puuttui viimeinen palanen missä painetaan vastustajaa kumoon karmealla itseluottamuksella. Jotenkin olivat hieman alakuloisen oloisia, toki ei se mitään buustia luo kun matsi se vaan pyörii ja mikään ei tunnu toimivan, vastustajat rankaisee kerta toisensa jälkeen.

Mut tälläistä tänään ja tästä otetaan varmasti opit himaan. Tappiosta huolimatta jatketaan kausilistan ykköspaikalla ja eihän tässä nyt päätä puskaan pidä laittaa. 1200 pistettä ja 150 000 euroa per naama miinus verot, voi sitä slämeissä huonomminkin suorittaa.

6 tykkäystä

Ei tullut titteliä, mutta mielestäni erinomainen suoritus Roland Garros. Kaavio aukesi sopivasti ja käyttivät tilaisuuden hienosti. Massakauden jälkeen race-listan kärjessä on suorastaan hämmästyttävä tulos, vaikka Australian avoimista ei tullut paljoa pisteitä. Ja tärkein tavoite taisi olla se rankingin kärkipaikka, joka tuli saavutettua. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon saavat pisteitä vielä lisää kesän aikana.

1 tykkäys

Blogiteksti ulkona. Harri luonnehtii päivän olosuhteita tämän kauden hitaimmiksi, fyysistä häikkää ei kentällä ollut ja itse tappionperkausanalyysistä voinee lukija todeta, että henkimaailman asiat siellä ehkä korostuu.

valitettava tosiasia on se, ettei sitä oikeaa voittavaa mielentilaa tänään löytynyt. Se kuuluisa ”performer” puuttui.

1 tykkäys

Taisi se lataus lopulta kadota välieränvoiton ja listan piikkipaikan varmistumisen myötä. Osin ihan ymmärrettävää, mutta toisaalta taas ammatinmiehiltä lopulta aika ala-arvoinen suoriutuminen. Tappio olisi toki voinut tulla vaikka itse olisi huippupelin pelannutkin, mutta tämän tyyppinen tappio jättää kyllä happaman maun. Koskaan kun ei tiedä, että milloin on se viimeinen sauma tämän tason kisan finaalia pelata.

Noh, siitä huolimatta ruohokaudella H & H on yksi selkeistä suosikeista Wimbledonin osalta. Bolellin pelikunto on tässä kohtaa arvoitus, mutta GZ todennäköisesti on loppukarkeiloissa taas mukana. Muita haastajia on tässä kohtaa vaikea vielä nimetä, jos yllätystä lähtee hakemaan niin Nouza / Oberleitner voi olla nopeilla alustoilla ihan kilpailukykyinen pari. Glasspoolin ja Cashin vire on tietty myös mysteeri, toki ei yllätttäisi jos ruoholla alkaa tulemaan tulosta. Sama koskee Arevalo / Pavicia.

2 tykkäystä

Särähti vähän korvaan, kun Harri vastasi välierän jälkeen omaehtoisesti, että tuli ykkössija…Henry ei niinkään tehnyt asiasta suurempaa numeroa tai nostanut edes asiaa esille…Henry kuitenkin menestyi finaalin avauserässä, vaikkakin taso droppasi sitten toisessa erässä.