Otto Virtanen - kohti top-50 rankingia

Kategorisesti tiettyjen virheiden välttäminen ainakaan noin ei kuulosta järkevältä, koska se johtaisi siihen, ettei lueta peliä, paikkoja jää käyttämättä, tehdään huonoja lyöntivalintoja, ei seurata missä vastustaja milloinkin on, puhumattakaan, mitkä sitä, että mietittäisiin miten saadaan vastustaja pidettyä epämukavuusalueella ja vältettäisiin se, että hän saisi pelata sitä parasta omaa peliään.

Jos kategorisesti kuitenkin haluaa välttää virheitä, niinkuin käytännössä kannattaa, niin pääsääntöisesti kannattaa lyödä krossia, koska verkko matalammalla ja kenttä pidempi kuin linjaan lyötäessä. Ja vielä pyrkiä siihen, että se oma lyönti on parempi kuin vastustajalla eli jos mulla on heikompi kämmen mutta vahvempi rysty kuin vastustajalla, niin pyrkiä siihen, että lyödään pääosin rystyltä rystylle.

Ehkä tuo voisi toimia alemmissa luokissa, mutta tokkopa auttaisi Otto Virtasta 50 joukkoon.

Pelaajatyyppinä Otto ei oikein tuohon pelitapaan istuisi kovinkaan hyvin…Tuo voisi toimia ihan ok jollekkin nenähengittäjälle, jolla on myös vahva jalkatyö…Tuota pitäisi kyetä toteuttamaan lähes pisteestä toiseen, mutta tuo myös asettaa raamit saavuttaa tasollisesti ihan top -tasoa maailmanlistalla, toki tuolla voi ansaita paikkansa ATP -karkeloissa…Ehkä parempi termi tuolle voisi olla pelaajalla on hyvä “pallotoleranssi”…Osa näistä pystyy tehdä sen hyvin massalla, jotkut vastaavasti kovilla kentillä…Sen sijaan tuolla pelitavalla ei ansaita kovinkaan paljoa hallissa/ruoholla.

Tuossa pelitavassa täytyy silloin hyväksyä, että jos unforced errorit vähenee, sitten vastavuoroisesti tulee taatusti enemmän forced erroreita, joita ei nosteta näissä tilastoissa samalla tavalla esille kuin unforced erroreita. Samaan tapaan saumat päihittää huippupelaajia heikkenee huomattavasti, toisaalta voi olla keino saada tietynlaiset vastustajat pelaamaan tavanomaista huonommin…myöskin tuossa pelitavassa syötönpalautus korostuu tavanomaista enemmän, että pääsee tuollaista tennistä toteuttamaan paremmin.

Hyviä pointteja..

Voin avata asiaa hieman lisää, mutta en kerkiä juuri nyt viikonloppuna. Tällä tyylillä pystyy pelaamaan agressiivisesti, mutta toki esim linjapuolen lyönnit eivät käytännössä lennä suoraa, vaan hieman kentän sisälle päin eli mahdollisesti lähemmäs vastuustajaa (ellei pelaaja tietoisesti lyö erilaista lyöntiä). Tällöin vaikka linjasuuntaista kämmentä voidaan kiihdyttää melko surutta kun ei voida missata palloa leveeksi (verkkoon voi osua vahingossa tai pitkäksi). Ehkä voit pelata ensin krosseilla yms..kaveria enemmän ulos kentältä ja sitten linjaa tai selän taakse mistä kaveri on tulossa..

Jos vetäisit kiertokämmentä ja löisit samalla osumatyylillä niin sama toistuisi; Pallo seiftaisi inside-out lyönnissä hieman kentän sisälle. Näissä ymmärtää kyllä että vasurilla olisi suurempi etu ja hyöty. Siksi ei yllätä että Nadal ollut selkeästi peluri joka loistava esimerkki siitä että linjavirheitä ei juuri tullut (kämmenellä tai rystyllä)…Ei oikea kätiselle varmasti yhtä tehokas pelityyli…mutta voisi tuoda virhemäärää alas paljon…ja silti voisit pelata hyvinkin agressiivisesti…

Palloa ei myöskään tarvitsisi lyödä niin isolla kaarella…Ehkä pienemmälläkin marginaalilla ei tehdä hirveästi “unforsed erroreita” verkkoon…

Loppupeleissä Otolla on talentti ja kyky pelata em. asioiden osalta sellaisella tasolla, joka riittää aivan pomminvarmasti TOP100 - jopa korkeammalle. Sen tarkemmin pureutumatta Oton tekniikkaan ja toteutukseen, Otto vaikuttaa ja on vaikuttanut sellaiselta pelaajalta - joka ei nimenomaan jaksa näitä “pilkunviilauksia” vaan haluaa pelata “flowlla”.
Henkinen selkäranka kun ottaa yhteen nikamaan osumaa menee koko peli aivan pipariksi. Keskittyminen ja ajankäyttö syöttöihin valmistautumiseen murenee, selkä suoristuu ja alkaa roiskiminen, lyönnit lähtee seisovilta jaloilta ja elekieli kertoo jo lähetyksen paskan kuvanlaadun osalta, että “ei kiinnosta”.

Lisäksi peliin tulee ihmeellisiä “Bublik/Kyrgios” vivahteita, missä hyvänä esimerkkinä stoppareita viljellään tilanteissa missä pelkällä tuuppauksella vastustajan kenttäänkin olisi ollut parempi mahdollisuus pisteen voittamiselle.

Oton ura on osoittanut jo tähän asti epävakaisuudellaan sen, että pelin sisällä tapahtuvat ailahtelut syövät isolla prosentilla paremman menestymisen mahdollisuudet. Ja se on korvien välinen asia.

Otto on parhaimmillaan todella viihdyttävä, taitava ja ankara pelaaja, jota vastaan on todella vaikea pelata jos kaikki toimii - edes 80% tasolla.

Täälläkin moni on vuosi toisensa perään puhunut siitä kultaisen keskitien löytämisestä niin pelillisesti kuin henkisesti. Se taso ei edelleenkään ole löytynyt.

Me olemme ankaria antamaan palautetta, mutta näkisin että tälläkin palstalla suurinosa on enemmän oikeassa, kuin vain heittelemässä turhia huomioita.

1 tykkäys

Majchrzak nitisti kvartsissa FAA:n suoraan kahdessa ja heilautti itsensä välieriin s’Boschissa, ettei Otto kovin huonolle hävinnyt. Jompikumpi vanhoista US Open -mestareista (Medveded, Cilic) tulee Puolan poikaa vastaan.

1 tykkäys

Se on nimenomaan näin, ei Otolla ole mitään pelillistä estettä olla top100 vaikka ajoittain myös peliteknisistä ongelmista täällä keskustellaan.

Virtasesta keskustelu esiintyy usein negatiivisessa sävyssä eli pyöritään ongelmien ympärillä. Mikä täysin loogista jos katsoo Oton pelillistä käyrää eri kausien aikana. Ohikisoja iso kasa eli avauskierrosten tappioita, ohikisa harvoin syntyy sillä et Otto pelaa parhaalla mahdollisella tasollaan. Harvoin syntyy edes sillä, et Otto pelaa hyvän päivän tasollaan.

Virtasen tappioihin todella usein muu syy kuin ylivoimainen vastustaja. Liian usein syy tappioon löydettävissä Virtasen omasta pelistä sen sijaan, et vastustaja olisi ollut liian hyvä. Ronskisti sanottuna liian usein Otto urallaan hävinnyt otteluita omaan huonoon tekemiseensä. Emilin tappioista aikanaan pystyi monesta sanomaan, että kaikki tehtiin mut ei vaan riittänyt. Kaaduttiin saappaat jalassa, Oton kohdalla saappaat jalassa kaadutaan liian harvoin.

Ja kun asia on näin, pyöritään aiheiden ympärillä kuten mitä nyt pitäisi tehdä toisin, missä pelilliset heikkoudet tänään, oliko mentaalipuoli sillä tasolla millä sen pitäisi olla kun menestystä havitellaan. Jne jne. Ja miksi keskustelu pyörii jatkuvasti samojen aiheiden ympärillä? Koska jokainen tietää, ettei Virtasesta ole täyttä potentiaalia saatu lunastettua.

Jokainen tietää, että jos tietyt palikat uralla saisi toiseen asentoon, kurssi voisi edelleen kääntyä. Jokainen, joka seurannut Ottoa viimeiset kolme - neljä kautta pystyy jotakuinkin näkemään samat kipukohdat, keskustelussa harvoin mitään juupas-eipäs-väittelyä käydään vaan olemme pääpointeista hyvin yksimielisiä.

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että fiilispelaajan vivahdetta Otosta ei pois kitketä. Se on osa Virtasen mielenmaisemaa ja sellaisena pysykööt. Mutta aina voi pyrkiä hakemaan askeleen verran lisää tasaisuutta, vähän enemmän työmiehen moraalia silloin kun ei huvittaisi olla koko kisapaikalla. Oppia vähän lisää ammattilaisen mielenmaisemaa, koittaa entistä lujempaa hakea voittajan elementtejä omaan mindsettiin: Kuinka kääntää matsin sisällä pienet asiat edukseen, kuinka olla se henkisesti vahvempi pelaaja kentällä.

Pelillinen varianssi tulee jatkossakin olemaan keskivertopelaajaa isompaa, mutta pienillä asioilla voi hakea kultaista keskitietä. Oton ranking on liian huono koska huonon päivän pelaaminen on liian huonoa. Jos sitä saa edes vähän paremmalle mallille, edellytykset top satasen saavuttamiseen ja siellä pysymiseen paranevat merkittävästi.

Tältä kaudelta mainittava, että niitä oikein supermatseja saa hakemalla hakea. Osasyy varmasti Virtasen terveysmurheet mitkä taisivat syödä ison siivun alkukauden puhdista, nyt ollaan toivottavasti terveenä ja yksi Oton kauden kohokohdista on kohta edessä. Nottingham vielä aikaa hioa peliä ja toivottavasti sieltä nyt slämikärpänen puraisisi miestä, vedetään sit Wimbledonissa vuoden tähän mennessä paras turnaus.

6 tykkäystä

Hieno teksti, nimenomaan näin!:clap:

Nottinghamissa Otto pääsee hakemaan revanssia Bu Yunchaoketesta. Bu on vielä mukana Ilkleyn kvartseissa, eli saattaa pelata tänään ja huomenna jopa kolme ottelua. Avausottelukaan siis tuskin on maanantaina.

2 tykkäystä

Siellä pistetty kaaviot pihalle hyvissä ajoin, normaalisti saa odotella pitkälle lauantai-iltaan Challengereita.

Yksi syy voinee löytyä sieltä, että tuolla pelataan normaalista poiketen karsinnat la ja su.

Pääsarjakin alkaa päivää normaalia aikaisemmin sunnuntaina, ja finaali ensi lauantaina.

1 tykkäys

LTA:n sivuilla sanotaan näin:

The main draw for the WTA 250 and ATP Challenger event will run from Monday 15 June to Sunday 21 June.

Naisten kaavio pelataan kai normaalisti ma-su. Mutta itse löysin kyllä LTA:n sivuilta tarkemman päiväohjelman jossa sanotaan miesten pelaavan su-la. Ao linkki ja valitsee “Schedule”.

Lauantaifinaali tietenkin looginen kun Vimpelin karsinnat alkaa heti maanantaina

1 tykkäys

Ja omasta mielestäni on ollut kiva katsoa että on pelattu nyt ulkotennistä todella suureksi osaksi lähes koko alkukausi. Halliolosuhteet kun kovasti aina sopineet, niin siellä varmaan pärjää jatkossakin (toivotaan näin)!

Oma toive on että pysyisi terveenä ja pelikunnossa =)

1 tykkäys

Itse ajattelen niin, että Oton pitää tehdä tulosta halli/ruohot mahdollisimman hyvin ja massalla kaikki otteluvoitot on ylimääräistä bonusta, sen sijaan ulkokovien menestys on se vedenjakaja, joka määrittää miten on edistystä tapahtunut kokonaisuudessa.

Ulkokovien menestys on kuitenkin kaikkein kriittisin osuus, jos haluaa haaveilla ATP-urasta. Arvelen, että tuo saattoi olla yksi intressi, kun Otto pyrki alkuvuodesta pelaamaan ulkokovien kisoja, sen sijaan että olisi hakenut vauhtia halleista.

1 tykkäys

Onko kellään koskaan ollut ATP -historiassa isompaa, pidempää vastaavaa: “voitan sinut ja suoritan heti perään huomattavasti rankingiani paremmin -putkea kuin nyt Otolla?” Nyt joku stats -niilo vastaamaan! Tai ei nyt välttämättä putkea, mutta tällaista purskausta nyt ainakin kuin mitä Otolla on ollut koko tämän vuoden menossa ja se saattoi jopa alkaa jo viime vuonna.

Nyt en ole kyllä varma mistä putkesta Virtasen kohdalla puhutaan..? Otto ei ole ihan hirveän monta voittoa tällä kaudella kellottanut. Saati viime kaudella.

Ymmärtäisin tuon niin päin, että joku muu pelaaja voittaa Oton, ja menee sitten heti perään pitkälle, kuten nyt Majchrzak ja Bu.

Tai jos tarkkoja ollaan, niin ymmärsin ensin samoin kuin sinä, mutta epäilisin, että tuota tuossa haettiin…

1 tykkäys

Olishan nyt tähän seuraavaan kisaan joku muu vastustaja maistunut mielummin, mutta nää on näitä. Toivotaan et Otolla itellään riittää uskoa!

Bukarestissa Merida meni finaaliin. Avauskierroksella Oton kanssa kohtasi ja suomalaisella kaks matsipalloa kolmoserässä. Majchrzakia vastaan avauskierroksella saatiin yks matsipallo ja puolalainen finaalissa.

Et tämmöinen tuuri tässä ollu viime aikoina, tietysti voi mielikuvitusta käyttää et jos Otto olisi Hertogenboschissa avauskierroksen onnistunut voittamaan, mikä se lopputulema olisi ollut. Kakkoskiekalla olis tullut jotenkin raajarikkoinen McCabe, kyllä kai siinä olis ollut erittäin hyvä mahku painaa kvartseihin. Mutta siitä eespäin mutuilu lienee aika turhaa.

1 tykkäys