Se on nimenomaan näin, ei Otolla ole mitään pelillistä estettä olla top100 vaikka ajoittain myös peliteknisistä ongelmista täällä keskustellaan.
Virtasesta keskustelu esiintyy usein negatiivisessa sävyssä eli pyöritään ongelmien ympärillä. Mikä täysin loogista jos katsoo Oton pelillistä käyrää eri kausien aikana. Ohikisoja iso kasa eli avauskierrosten tappioita, ohikisa harvoin syntyy sillä et Otto pelaa parhaalla mahdollisella tasollaan. Harvoin syntyy edes sillä, et Otto pelaa hyvän päivän tasollaan.
Virtasen tappioihin todella usein muu syy kuin ylivoimainen vastustaja. Liian usein syy tappioon löydettävissä Virtasen omasta pelistä sen sijaan, et vastustaja olisi ollut liian hyvä. Ronskisti sanottuna liian usein Otto urallaan hävinnyt otteluita omaan huonoon tekemiseensä. Emilin tappioista aikanaan pystyi monesta sanomaan, että kaikki tehtiin mut ei vaan riittänyt. Kaaduttiin saappaat jalassa, Oton kohdalla saappaat jalassa kaadutaan liian harvoin.
Ja kun asia on näin, pyöritään aiheiden ympärillä kuten mitä nyt pitäisi tehdä toisin, missä pelilliset heikkoudet tänään, oliko mentaalipuoli sillä tasolla millä sen pitäisi olla kun menestystä havitellaan. Jne jne. Ja miksi keskustelu pyörii jatkuvasti samojen aiheiden ympärillä? Koska jokainen tietää, ettei Virtasesta ole täyttä potentiaalia saatu lunastettua.
Jokainen tietää, että jos tietyt palikat uralla saisi toiseen asentoon, kurssi voisi edelleen kääntyä. Jokainen, joka seurannut Ottoa viimeiset kolme - neljä kautta pystyy jotakuinkin näkemään samat kipukohdat, keskustelussa harvoin mitään juupas-eipäs-väittelyä käydään vaan olemme pääpointeista hyvin yksimielisiä.
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että fiilispelaajan vivahdetta Otosta ei pois kitketä. Se on osa Virtasen mielenmaisemaa ja sellaisena pysykööt. Mutta aina voi pyrkiä hakemaan askeleen verran lisää tasaisuutta, vähän enemmän työmiehen moraalia silloin kun ei huvittaisi olla koko kisapaikalla. Oppia vähän lisää ammattilaisen mielenmaisemaa, koittaa entistä lujempaa hakea voittajan elementtejä omaan mindsettiin: Kuinka kääntää matsin sisällä pienet asiat edukseen, kuinka olla se henkisesti vahvempi pelaaja kentällä.
Pelillinen varianssi tulee jatkossakin olemaan keskivertopelaajaa isompaa, mutta pienillä asioilla voi hakea kultaista keskitietä. Oton ranking on liian huono koska huonon päivän pelaaminen on liian huonoa. Jos sitä saa edes vähän paremmalle mallille, edellytykset top satasen saavuttamiseen ja siellä pysymiseen paranevat merkittävästi.
Tältä kaudelta mainittava, että niitä oikein supermatseja saa hakemalla hakea. Osasyy varmasti Virtasen terveysmurheet mitkä taisivat syödä ison siivun alkukauden puhdista, nyt ollaan toivottavasti terveenä ja yksi Oton kauden kohokohdista on kohta edessä. Nottingham vielä aikaa hioa peliä ja toivottavasti sieltä nyt slämikärpänen puraisisi miestä, vedetään sit Wimbledonissa vuoden tähän mennessä paras turnaus.