Juu näinhän se on, tuossa spekuloitiin et onko Braunschweig ohjelmassa puolivarmana kisana. Mut mikäli loppuruohokausi menisi hyvin ja US-rajan kanssa alettaisiin tosissaan taistelemaan, kyllä varmasti Braunschweig myös ohjelmassa on.
Optimaalisin reitti pisteidenkeruulle olisi ollut Newportin ruohokisa, mutta ei varmaan halunnut matkustaa yhden kisan takia.
Voittajalle tulee vastaan finaalissa Christopher O’Connell (CH-53 uralta)…O’Connelilla oli ennen tätä kisaa 9 ottelun tappioputki vyöllä.
Connell teki Mannarinot, ei voittanut massakaudella matsin matsia.
Ruohokausi alkoi myös umpisurkeasti, hävisi Birminghamin avauskierroksella E.Ymerille suoraan kahdessa. Mut nyt näköjään Nottinghamissa löytynyt toinen vaihde.
Ehkä erona on se, että O’Connell ei ole kuitenkaan massalla yhtä heikko kuin Mannarino yleisesti ottaen, voittanut urallaan kuitenkin pari CH-titteliä massalta.
O’Connell on pelannut Ottoa vastaan kerran Tokion karsinnoissa, tuon vei O’Connell kahdessa erässä. Tokiossa ei taida olla kovin nopeita kovia kenttiä…O’Connell on tarkka spot syöttäjä, joka pystyy ihan ok ässämääriin hitaissakin olosuhteissa sekä käyttää runsaasti rystyslaissia.
Nyt Oton nykypinnat tältä vuodelta (238p), riittävät tässä vaiheessa jo minimissään top 240 sijaan ja käytännössä GS-karsintapaikka AO:hon sinetöity. Toki niitä kuukausia on vielä runsaasti takoa lisää pisteitä.
Oton finaali huomisen ohjelmassa keskuskentällä päivän kolmas matsi, kaksi WTA-ottelua sitä ennen, ensimmäinen näistä starttaa klo 13, eli voinee olla mahdollista että Oton matsi alkaa jossain klo 16-16.30 aikoihin. Tietysti ei kello 17 jälkeen ole poissuljettu.
Oton kerroin 1,45. Edes 1000€ fani ei voi tota vetää.
Eilen ajoittain haasteita saada ykköstä sisään, kokonaisprosentti jäikin alle 60 nimittäin 58.3%. Ei katastrofi mut paremmalla prossalla tänään operoimaan. Kakkoset tuotti ihan mallikkaasti 58% pisteistä, esimerkiksi Harrisia ja Gilliä vastaan jäätiin selkeästi alle 50.
Ässätilastossa jäätiin toissapäiväisesti kun eilisen prosentiksi 20, ei sekään katastrofi mut Otolla vois tollainen tavoitteellinen prosentti nopeissa ruoho-oloissa olla noin 25.
Tuplavirheet pysynyt hyvin kurissa läpi ruohokauden, vain kerran ollaan yli viiden prosentin matsi pelattu se oli Bu:ta vastaan Birminghamin finaali. Eilen tehtiin neljä ja toissapäivänä kolme, prosentiksi muutettuna noin kolmen pinnan luokkaa eli sallitun rajoissa, tietysti aina korostuu et missä kohtaa tuplia tekee.
Ehkä mä ymmärrän vähän Zhangin turhautumista, se on ruma tilasto kun kahteen ruohomatsiin Virtasta vastaan saanu 17 murtopalloa ja ei yhtään ole saanut hyödynnettyä.
Otto pelannut neljä matsia tälle viikolle eikä ole herran syöttöä murrettu kertaakaan. 13 murtopalloa annettu yhteensä ja kaikki pelastettu, eilen se yks Zhangin lyönti murtopalloon kolmosen lopussa ei kyllä Oton maagisen breikkipalloseivauskyvykkyyden piikkiin mennyt, siinä maksettiin aika iso hinta kun ei kiinalainen sitä kenttään saanut. Oliko se tietynlainen matsin ratkaisu vaiko se pisterangaistus vähän myöhemmin, mene ja tiedä. Mutta Otto kuitenkin heti seuraavassa kiinalaisen syöttövuorossa pisti homman pakettiin.
Noista kakkosten voittoprosenteista…Tuo eilinen 59 % on kokonaisuutena turhan mairitteleva, mitä tulee syötön kannalta, enemmän selittynee Zhangin antamilla syötönpalautuslahjoilla. Harris matsissa tarina oli enemmän, kun Harris oli matsissa kovassa iskussa, ei juurikaan antanut lahjapisteitä Oton kakkosiin syötönpalautus/peruslyöntirallit. Sitten Gill ottelun kohdalla oli enemmän heikompi takakenttäpäivä Otolla numeroista huolimatta, tuo rokotti kokonaisuutta.
Tietysti tuloksen kannalta nuo avainpisteiden suorittaminen on ollut rautaa tällä viikolla, noihin toki pääsääntöisesti ykkönen uponnut kelvollisesti.
onko se edeltävä naisten peli jymähtänyt 4-2 rilanteeseen toisessa erässä? sataako siellä?
Matsi nyt ohi…Tuossa ekan erän lopussa taisi olla yleisössä jollain terveyshaasteita, tuli vähän pidempi tauko.
Mielestäni finaalissa näkyi nyt selvästi, että Virtasella ei ole tällä hetkellä valmentajaa. Otto alkoi käytännössä lyömään palloa vasta, kun oli jo 6-7, 0-3 häviöllä. Sen jälkeen syöttö löytyi, kun se lähti letkeämmin, ja peli oli muutenkin Oton hyvää tasoa. Mutta ihan toisen erän lopussa syöttö taas sakkasi, ja siinä viimeisessä matsipallossa lyönnit menivät tuuppaamiseksi.
Olisi hyvä löytyä sellainen selkeä sapluuna, että peli on otteluiden läpi kontrolloidun aggressiivista, nyt se on vähän sellaista hakemista, että välillä menee tuuppaamiseksi ja virheiden pelkäämiseksi. Mukana kiertävä valmentaja toisi myös apua siihen henkiseen puoleen. Ei Virtasella tule tällä hetkellä ulosmitatuksi koko potentiaali, kyllä O’Connellkin oli täysin voitettavissa omalla hyvällä pelillä.
Kakkoserässä lähti ykkönen tuottamaan hyvillä prosenteilla ja meni jopa ruutuun yli 60% tehoilla. Sitten taas avauserässä voitti kakkosillaan 50%, kakkoserässä umpisurkea 28% ja alkoi ainakin meikäläistä hirvittämään kun Otto viimeisessä mestaruuspallossa joutui kakkosen varaan.
Se syöttö oli aika varman päälle otettu vähän yli 160km/h, tietysti tulihan siitä varmaan päivän pisin palloralli 28 lyöntiä. Mut kakkoserässä pelin kuva oli hyvin selvä jos menee vähän pidemmäksi pallotteluksi Connell oli vahvoilla. Tuossa erässä raju ero kun 5-9 lyönnin rallit Connellille 17-9 ja kyllä sieltä vaan Otolta niitä liian helppoja virheitä puristettiin, unforcediin päättyi sitten koko ottelu.
Sitäkin olen tässä vähän pohdiskellut, pitäiskö Oton varsinkin nopeilla alustoilla ottaa enemmän riskiä kakkossyötöllä vähän enemmän laittaa niihin tehoja. Ei tietenkään matsipalloissa kannata liikaa pelleillä mut noin yleisesti, se nostais tuplavirhesaraketta mut toisaalta Oton kakkoset liian usein on liian lepsuja ja vastustaja pääsee pelin päälle.
Tappioasemassa on helppo pelata rennosti ja läimiä menemään. Hävittävää ei enää ole ja paineet kadonneet. Otolla toki joskus tämä strapetsilla taiteilu menee myös sinne toiseen suuntaan.
Kakkoset joo ei ollut tänään voittava kortti, kun takakentällä ei tullut riittävää menestystä…O’Connell pystyi nojaamaan rystyslaissin osalta hyvin pallovarmana lyöntinä, joka on kova valtti ruoholla. Otolla nuo peruslyönnit oli enemmän taistelua, vaikka saikin jälkimmäisellä puoliskolla parannusta tuohon osa-alueeseen.
Otolla ei ole kyllä hirveästi varaa kiristää vauhteja kakkosten osalta, kun keskinopeudet on siinä noin 180-185km/h paikkeilla, tuosta koventaminen todennäköisesti kasvattaa tuplien määrää merkittävästi. Enemmän voisi ajatella kakkossyöttöjen monipuolisuutta sijoittelujen osalta, muu sitten rakentuu ensimmäiseen aktiiviseen lyöntiin tai vaihtoehtoisesti riittävän valmistautumiseen rakentamaan huolellisesti pinnaa eteenpäin (mikäli hyökkääminen ko. paikasta on liian päätön ratkaisu), rystyslaissi oli tämän päivän koitoksessa selvä korrelaatio menestyksen osalta pisteissä O’Connellin kannalta.
Rystyslaisseissa Otto on normaalisti ihan kilpailukykyinen monia vastaan, mutta O’Connell on sellainen pelaaja, jota vastaan ei varmasti moni lähde kilpaa tekemään tuota kuin ehkä joku Berrettini.
Harmillisesti nyt mennyt kaksi ruohofinaalia tappiollisesti, niin jäänyt ihan suurimmat pisteet ottamatta, kun nämä finaalitappiot meinaa käytännössä yhtä CH-125 voittoa pisteellisesti, kun vastaavasti kaksi tuollaista turnausvoittoa meinaa sitten käytännössä pisteellisesti ATP-250 turnausvoittoa.
Näin se on, kaks kesän finaalia pistepanokseltaan ollut kaks kauden isointa ottelua ja molemmissa tappio.
Ei voi sanoa, että 128 pistettä ruohokauden saldo kolmen kisan jälkeen olisi huono potti. Mutta kyllähän tässä olisi ollut vieläkin parempaan mahdollisuus kun noi kaikki ruohotappiot sellaisia, että siellä on Otolla paikkansa ollut. Mut jossittelu turhaa, tappio on tappio ja pulinat pois. Uskoisin, ettei Otto itsekään täysin tyytyväinen ole vaikka juna nyt raiteillaan siinä mielessä et matsivoittoja tippuu ja pisteitä kertyy.
Liveissä 137, yli 20 sijaa saatiin pois maanantain virallisesta kirjauksesta. Se on hyvä loikka, mutta mainostamani US-mahdollisuus otti takapakkia koska ero sataseen jää noin 200 pisteen hujakoille. Aika kova rasti näin pieneen kisamäärään, teoreettisesti laskemalla Wimbledonin kolmoskierroksesta karsijan potti 130. Siihen päälle jokunen matsivoitto 125-kisasta, päästään tuohon noin 50 pisteen päähän satkurajasta.
Eihän se ainutlaatuista ole, että karsija tinttaa oikein megaslämin ja painelee vaikka neloskiekalle eli kakkosviikolle. Mut ei nyt sentään sellaisia tässä jaksa höpötellä vaan lähdetään ensin murjomaan karsintamankelista läpi, sitten katsellaan kaaviosaumoja.
Ruoholla kulkee vaikka pari finaalitappiota tulikin. Toivottavasti läpäisisi karsinnat, olisi erittäin mielenkiintoista nähdä pääsarjassa, kun saumojakin olisi.
Minusta Oton kakkosessa ei pääosin ole vikaa. Kunhan vain ei jätä keskelle ruutua sitä, niin ei siinä vastustaja aloitetta saa. Hyvin ennalta arvattava tuo toki on. Tulee suurimmaksi osaksi tasaisella vauhdilla ja samoihin spotteihin eli useimmiten päin.
Mitä tulee tuohon spekulaatioon liveseurantaketjusta Oton semistä, jossa tienasi matsipallon yhden käden rystyllään, niin eihän se nyt missään nimessä mikään slice ollut! Ei ihan puhdas yläkierrekään vaan tuollainen lähes flätti näpäytys.
Virtasen kakkosen keskiarvo vikat 52 viikkoa on 52.1%, tämän kauden matseissa 52.7. Positiivinen huomio, että viime kauden keskiarvosta 51.2 tultu melko isosti ylöspäin. Top50-pelaajien keskiarvo 52.7, jos me siihen peilataan eihän tässä ole mikään ongelma. Mutta touritilastoihin peilaaminen ei ole yks yhteen, iso osa Oton matseista ei ole touritason pelaajia vastaan toisin kuin touripelaajilla.
Ei kakkonen siis kokonaistilastoissa vaikuta ongelmalta. Ehkä matsikohtaisesti voi olla isompaa heittoa tai sitten tosi huonoja eriä kakkosen kanssa kuten tänään kakkoserä. Otolla jotkut tilastot sellaisia, että ne saattaa sahata erästä toiseen aika hurjasti kuten ykkössyöttöprosentti. Mut ilmiö ollut jo vuosia, ei se varmaan isosti ole mihinkään muuttumassa.
Syötönpitoprosentti tältä kaudelta alkaa olemaan suht hyvissä lukemissa 85.5., viime kaudella jäätiin melko vaatimattomaan 81% lukemaan. Miksi se oli vaatimaton, no jos pelin pitäisi perustua tehokkaaseen syöttämiseen ei tuo lukema oikein maistu kun keskiarvolla joka viides syöttövuoro päättyy murtoon.
Tältä kaudelta pitää huomioida, että syötönpitoluvussa kolmannes on ruohokauden matseja missä Otto murrettu 11 pelattuun ruohomatsiin vaivaiset 7 kertaa. Voi siis olla, et lukema tuosta vähän laskuun lähtee kun alusta taas vaihtuu.
Mä olen varmaan pari vuotta pyöritellyt holdiprosenttia, kun jotenkin sitä vaan aina tulee kytättyä. Jos Otto sinne 83-85 saisi sen hilattua kun kausi päättynyt niin voinee olla suht tyytyväinen. Toki kunnon syöttötykit paukuttaa kauden läpi lähes 90% syötönpitotehoilla jotkut jopa yli kuten Sinner, mutta ei Oton syöttö ole niin stabiilia kaliiberia et tuollaiseen olisi mitään mahdollisuuksia.
Tuo holdiprosentti on vähän sellainen kokonaisuus, miten antaa syötölle tuossa kokonaisuudessa painoarvoa ja minkä verran muille pelin osa-alueille…Esim. sijalla 32 De Minaur ja vertailun vuoksi sijoilla 33-35 (Popyrin, Griekspoor ja Mensik). De Minaur ei ole näistä taatusti yhtä kilpailukykyinen syöttäjä kuin edellämainitut.