RG 2026

Huutaa vielä pitkää iltaa. Mutta jotenkin en Fonsecakaan enää näytä niin fressiltä, kun parissa aiemmassa koitoksessa. Saa nähdä miten äijät jaksaa pitää pakettia kasassa ja keskittyä jokaiseen pisteeseen.

2 tykkäystä

Mikäli kumpikaan ei ole freesi se pelaa enemmän Mensikin pussiin, koska Mensik saa niin paljon hyvää syötöllä, tuo puoli onnistuu melko hyvin vaikka olisi ihan loppu. Navone ottelu oli hyvä esimerkki.

1 tykkäys

Mensik vain vaikuttaa uupuneemmalta näistä kahdesta äkkiä. Taidan pelata livestä brassia. :smiley:

Lähestyä nyt crossina about kämmentä ja tulla ohitetuksi!? Ja Fonseca taisi jopa olla valmiiksi lähempänä kämmenkulmausta…

Mensik vetää sitten ottelupallosmashin vaaksan leveäksi. Hurjaa jos vielä kääntyisi.

Mensikillä on monia perusominaisuuksia täydelliseksi tennispelaajaksi. Mutta parasta massalla on oikeat lyöntivalinnat, peliäly ja björnborgimainen rauhallisuus.

Fonseca on arvaamattomampi lottokone. Taitaa olla vaan ns. fiilismiehiä mikä ei taidoista huolimatta riitä vielä päätyyn asti

2 tykkäystä

Mensik vei ottelun ihan väkisin, vaikka vaatikin runsaasti ottelupalloja, noista lähes kaikki oli Fonsecan hyvyyttä…Mensik teki tb:ssä eron omalla syötöllään, Fonseca toki hukkasi kaksi kpl kämmensyötönpalautuksia, jotka olisi ollut tehtävissä Mensikin kakkosiin.

2 tykkäystä

Ei kostautumut kammottava smash-virhe ottelupallossa. Tässä on kyllä kaksi kovinta next gen haastajaa kahdelle suurelle. Kylmäpäisiå pelaajia.

5 tykkäystä

Myöskin Jodar on kova, mutta antaa edelleen monella osa-alueella tasoitusta, eniten kuitenkin nykyhetkessä fyysisellä puolella.

Tien on myös teräshermoinen kaveri, mutta pelin peak taso on liian matala, vaikka pelaakin omilla vahvuuksilla.

2 tykkäystä

Klubipelaajan perustotuus. Vaikeimpia ovat ne lussut syötöt. Varsinkin ykköspiiskojen jälkimainingeissa. Fonseca ja matsi meni sitten lopulta noihin.

1 tykkäys

Mensik nauttii noista tykkisyötöistä ja peruslyönneistä, koska tykkää yleistemmosta ja hyödyntää kivasti pallon vauhtia.

Sen sijaan purevampaa on painavat yläkierteiset peruslyönnit ja oikein ajoitetut suoristetut lyönnit.

Mensik kyllä kipitti ihan eläimellistä vauhtia noissa loppupisteissä ja huikea tasapaino noihin.

3 tykkäystä

Mensik voi olla aito uhka Zverevin GS-voittohaaveille…Isoin kysymys Mensikin kohdalla riittääkö vielä bensa tuohon matsiin, vaikka saakin huilipäivän.

Zverevillä toisaalta on parempi kapasiteetti palauttaa Mensikin syöttöjä, koska on selkeästi ulottuvampi pelaaja kuin Fonseca sekä saa enemmän lähtökohtaisesti hyötyä omasta syötöstään. Zverevin isoin kompastuskivi on tuossa henkinen puoli, jos menee liian tiukaksi ottelu.

Korostaisin tuohon otteluun ensimmäisen erän merkitystä, koska tuo voi katkaista Mensikin selkärangan ja Zverev voisi enemmän täten määrittää ottelun kulkua omilla ehdoilla. Zverev varmaan tilaisi sellaisen noin tunnin erän, jonka vie nimiinsä.

2 tykkäystä

Jakub Mensikin semifinaali pelataan ilmeisesti vasta perjantaina? Pääsee matsiin fresh as a daisy

Näin näköjään on, joten tuo tuskin sitten niin suureksi asiaksi välttämättä muodostuu…Tietysti riippuu miten paljon Mensik saa Zvereviä vastaan ilmaisia pisteitä syötöllä kuin esim. Fonsecaa vastaan, jos ei saa riittävästi niin voi tulla haastavampi kokonaisuus. Tähän mennessä Mensik on pystynyt ratsastamaan omalla syöttötyöskentelyllä aika pitkälle, jopa noissa valtavissa helteissä.

Mensik on enimmäkseen kuitenkin käyttänyt peruslyöntirallien voimavarat yksittäisiin täsmäiskuihin erän aikana, kuten Djokovic tekee näin vanhoilla päivillä. Mensik melkein säännöllisesti ei lähde käyttämään vastustajan syöttövuoroissa voimavaroja enää 40-0 tai 40-15, mikäli ei ole aivan akuuttitarve erän kannalta, jotenkin myös vaikutelma ettei lähde enää hampaat irvessä hakemaan erää itselleen, jos jäisi tuplamurron perään, ennemmin rakentaa seuraavan erän kautta uutta nousua.

4 tykkäystä

https://youtu.be/gdgtqHbY0os?si=d6DM94Ql1s7_88u2

Kuten tuossa Intuitive Tennis analyysissa välierästä sanotaan, niin Mensikin pitkän ajan ykkösprosentti on vain 59%, kun Zverevillä 72%, ja Zverev on syötön laadussa tilastojen 6:s ja Mensik vasta 31:s. Tuo on aika ratkaiseva ero, Mensikille tulee enemmän repsahduksia syöttövuoroissa.

Puhtaassa takakentän grindaamisessa Mensik ei tietenkään pärjää Zvereville, ja Zverev voi tehdä raskaissa olosuhteissa tarvittaessa tuosta juuri fyysisen väännön. Zverevin henkisen puolen pettäminen paineiden takia voisi nähdäkseni olla ainoa syy, miksi hän häviäisi.

Mensikille 4,50 kertoimia, kertoo voimasuhteista ennakkoon.

2 tykkäystä

Miksköhän noita hemmetin höntsiä pitää grindailla ranskalaisilla 20 vuotta sitten pelanneilla perunoilla heti alkuun. Laittasivat loppuun

Epävakaista säätä kuitenkin luvassa ja suurinta osaa kiinnostaa oikea tennis

1 tykkäys

Mensik ollut lähes joka kierroksella merkattu “underdog” kertoimissa, näin oli myös Fonsecaa ja Rublevia vastaan, toki ei yhtä räikeästi kuin Zvereviä vastaan.

Mensikillä on kyllä juuri niitä eroja syöttämisen välillä ottelukohtaisesti, tuolla aika iso merkitys kun Mensik elää vahvasta ykkösestä tavallista enemmän, ei oikein voi hänen kohdallaan luottaa tuohon tykkikakkoseen, joita viljelee harvemmin. Mensikillä on aika iso kontrastiero ykkösen ja kakkosen välillä tasollisesti.

Mentaalipuoli on ehdottomasti selvästi kallellaan Mensikille, mutta tuleeko tuosta lopulta faktori ottelun lopputuleman kannalta.

3 tykkäystä

Mistä lähtien näitä legendojen sekaneliläpsyttelyjä on pelailtu slämeissä? Ja miksi niitä pelaillaan tässä kohtaa stadionkentillä? Aivan hyvin olisi voinut laittaa kahdelle muulle stadionkentälle kolme pääsarjojen kilpailullista matsia (joko neluria tai sekaneluria) ja halutessaan perään vaikka vielä yksi junnumatsi.

2 tykkäystä

Onhan noita ollut jo kauan. Ja vaikka se valitettavaa onkin, niin kyllä tuo Harrin matsin jälkeinen Bahrami/Pioline-Clement/Santoro taitaa yleisöä paremmin houkutella…

Tai no, annetaan pariisilaisyleisölle sen verran kunniaa, että siellä osassa nelureita ja junnumatseja katsomot täyttyvät varsin mukavasti.

1 tykkäys

Niitä laitetaan mikä yleisöä kiinnostaa ja kyllä itseäkin kiinnostaisi Bahrami, huippukaveri seurattavaksi! Santoro myös aika hauska edelleen.

Se on ihan totta, Mensikin ykkössyöttöprosentin keskiarvo viimeisen vuoden ajalta alle 60, tämän kauden matseissa vähän koholla 61% ennen RG:tä. Toki ykkösellä voittaa keskiarvoissa kolmisen prosenttia paremmin kuin Zverev mut kakkosen laadussa on käsittämättömän iso ero.

Zverevin voittoprosentti kakkosilla vikan vuoden ajalta ennen RG:tä 54, Mensikillä 48. Toi Jakubin kakkonen tourivertailun top50-pelaajissa asettuu sijalle 47.

Ja ehkä se tärkein prosentti eli syötönpidot, Mensikillä aika vaatimaton 83% kun Zverevillä lähes 88%

Eli voinee sanoa, että Mensik ja Otto vähän samasta puusta veistettyjä. Molemmat mielletään koviksi syöttäjiksi mut ei se kuitenkaan sit ehkä riittävästi näy tulostaululla.

2 tykkäystä

Näinhän se on toisaalta mutta toisaalta lajin historiaa ja perinteitä sopii vaalia real tenniksen syntysijoilla. Vai miten nämä nyt meni?

Lawn tennis lienee englantilainen keksintö kuten krikettti ja golf? Varmaan myös kroketti. Eikös Wimbledonin tennispyhättökin ole tennis- ja krokettiklubin nimissä eikä suinkaan krikettisellaisen?! Tästä kerran ohimennen kentällä väänsin kaverin kanssa ja taisin olla silläkin erää oikeassa vaikka tämä olikin väitellyt ihan teoreettisesta fysiikasta. Ei pelkällä teorialla pärjää näissä karkeloissa. :smiley:

2 tykkäystä