Roland Garros 2022

Aika masentava tulos ATP:n kannalta, kun hypetetty nuori stara ei tarjoa puolikuntoiselle, loukkaantuneelle Rafalle minkäänlaista vastusta.
Tuskin on sattumaa että kukaan 80-luvun jälkeen syntynyt ei ole pystynyt turnausta voittamaan, massatenniksen tason laajuus ei ole nykyään enää samaa tasoa kuin takavuosina.

Kannattaa muistaa, että kolme pelaajaa pystyi turnauksessa Rafan tosissaan haastamaan. Ja mahdollisesti yksi muukin olisi kyennyt, jos ei olisi Zvereville hävinnyt. Eli aika paljon useampi kuin joskus 10v sitten.

Ruud nyt ei vaan ole top5-massapelaajia.

Niin, arpa oli nyt vain sellainen, että kaikki kovimmat Nadalin haastajat oli sen puolella kaaviota. Ei Ruudilla ole peliä, jolla haastaa Nadal massalla, toisin kuin varsinkin näköjään Zverevillä. Ja Nadal on voittanut samalla tavalla pystyyn myös Federerin ja Djokovicin finaalissa, ei pelkän finaalin perusteella kannata vetää johtopäätöksiä tasosta.

Mikä top-5 pelaaja hän sitten on, kun livessä sellainen on, heti Rafan takana?

No olisi pitänyt tarkentaa, että slam-tasolla. 250-massakisojen voittamisessa Ruud lienee maailman paras.

1 tykkäys

Ketkä sinne ”tasolle” pääsevät kun finalisti ja koko massakauden toiseksi paras ei sinne kuulu? Rafa lienee tietysti omalla tasollaan…

Sanoisin, että Ruud on massalla Top5 tai jopa Top3-tasoa. Mutta kun puhutaan Rafan haastamaan pystyvistä, niin putoaa viiden ulkopuolelle…

3 tykkäystä

Tiedän vain yhden pelaajan jolla +tilasto Rafaa vastaan tänä vuonna. Taylor Fritz. Kaksi muuta hänet voittaneet ovat myös hävinneet tälle rammalle papparaiselle. Seitsemäntoista vuotta ja kolme tappiota! Onko kukaan kykenevä haastamaan Rafaa massalla? Ei ainakaan Djoko, ja Sashakin aika teoriaa. Alcaraz varmasti aikanaan, mutta ei Ruudkaan vielä viimeistä sanaansa sanonut.

Väitän, että Zverev olisi todennäköisesti voittanut sen välierän, jos ei olisi loukkaantunut, koska Nadal oli aivan puhki olosuhteista johtuen. Nadal ei jaksanut edes tuulettaa kunnolla ja löntysti raskaasti. Vaikka Zverev choketti sekä ekassa että toisessa erässä, niin uskon, että hän olisi lopulta kuitenkin voittanut, koska oli paremmassa kunnossa fyysisesti ja hallitsi pelillisesti ottelua niitä muutamia ratkaisupalloja lukuun ottamatta.

2 tykkäystä

Minä taas en väitä enkä usko mitään. Rafalla vaan on ollut tapana (3 poikkeusta), jollain ilveellä, voittaa kaikki - aina RG:ssä. Sasha taas turhan usein menettänyt varmalta näyttäneen voiton.
Mielenkiintoisempaa olisi kuulla miksi Ruud hävisi 11 peliä putkeen, 3-1 johdosta?
Itse olin ratissa melkein koko ottelun ajan, eikä palstalla(kaan) ole näkynyt analyysejä.

En tiedä. Ranskan avoimissa Nadal on usein jyrännyt matsin lopussa samalla tavalla kuin Ruudia vastaan, nostamalla tempoa ja lisäämällä aggressiivisuutta. Taisi tehdä saman Scwartzmania vastaan viime vuonna.

Mutta yleensä Nadal ei pysty sillä tavalla jyräämään vastustajia, jotka pystyvät pelillisesti vastaamaan ja joilla ei ole rysty heikkoutena. Esim. Zvereviä vastaan se tuskin olisi onnistunut, koska häntä vastaan ei riitä se, että painostaa rystyä. Ruudin Nadal sai helposti ahdinkoon jo yhdellä lyönnillä rystypuolelle. Eli vaikka Ruud on massalla yksi parhaista, niin hän on helppo vastustaja Nadalille, helpompi kuin jotkut, jotka ovat massalla absoluuttiselta tasoltaan heikompia.

2 tykkäystä

Minä en usko, että Ruudilla olisi Ranskan avoimissa toivoa Zvereviä, Alcarazia tai normaalitasoista Tsitsipasia vastaan. Eikä tietenkään Djokoakaan. Ja vuoden päästä tuskin Runeakaan vastaan.

Ruud on tyyppiesimerkki gatekeeperistä (Rublevin ohella). Pelaa omaa peliään todella varmalla ja korkealla tasolla, jolloin voittaa heikompansa käytännössä aina. Mutta samalla aseeton kovempiaan vastaan. Ruud ei ole voittanut tällä kaudella top10-pelaajaa massalla.

Ja minulla ei ole mitään Ruudia vastaan, hän on yksi tourin fiksuimpia ja sympaattisimpia pelaajia. Mutta näin minä Ruudin pelitason silti näen, ehkä n. 15 nähdyn ottelun perusteella. Pidän epätodennäköisenä (alle 50%), että Ruud pääsisi enää urallaan Grand Slam finaaliin (sama Rubleviin). Olen mielelläni väärässä.

3 tykkäystä

Eli periaatteessa kärjistäen Ruud ja Rublev= Modernin ajan Berdych ja Ferrer, ihan menestys puhtaasti kärkipelaajia vastaan, vaikkakaan pelityylit eivät matchaisi keskenään.

Jatketaan nyt vielä, että on aina tosi tyhmää, kun täytyy “mollata” pelaajaa joka on tehnyt huikean suorituksen ja kivunnut tenniksen huipulle. Mutta tähän tämä tenniksessä helposti menee, että vertaillaan niihin “samalla tasolla” oleviin. Eli Ruudin tapauksessa maailman parhaimpiin.

Edit: Ja viittasin mollaamisella siis omaan viestiini yllä.

1 tykkäys

Itse voisin verrata Ruudia myös nimimerkkini pelaajaan Alberto Berasateguiin, jolla rysty oli Ruudin tavoin selkeä heikkous, mutta kämmen parhaimmillaan lähes maaginen. Rahkeet riittivät yhteen RG-finaaliin, kun kaavio aukesi sopivasti, kuten Ruudilla.

4 tykkäystä

Noh mulle se on yksi ja sama, miten Ruud menestyy, jos menestyy niin fine. Käytin vain tuollaisia pelaajia havainnollistuksina, miten näen asian noiden pelaajien näkökulmasta, tavoite ei ollut mollata tai vähätellä heitä. Onhan heillä kuitenkin hieno Career ei siitä pääse mihinkään.

Ah siis viittasin itseeni :smiley:

1 tykkäys

Jaha, että sillä tavalla, sain päinvastaisen käsityksen mun replyn jälkeen…Ehkä parempi, että jää tähän. Oltiin kuitenkin tästäkin asiasta jollain tasolla samoilla linjoilla.

1 tykkäys

Mielenkiintoista. Nadal siis oivalsi 13 pelin jälkeen että Ruudin rysty on se heikompi puoli?
Outoa, kun on itse nuoren miehen kouluttanut akatemiassaan, eikä tuo muutenkaan mikään valtionsalaisuus ole ollut… Vähän parempaa selitystä odotan.

Ei, vaan Nadal kyllä painosti koko ajan rystyä, mutta lisäsi aggressiivisuutta loppuvaiheessa eli painosti sitä vielä kovempaa, ja ehkä Ruudilta myös loppui usko eikä jaksanut enää taistella, kuten vielä alkuvaiheessa. Muutenkin Nadal otti lopussa palloa aikaisemmin ja rankaisi vielä pahemmin vähänkään lyhyemmästä tai pehmeämmästä Ruudin lyönnistä.

1 tykkäys