Tilastot

Pystyykö tälle viestille antamaan useamman tykkäyksen kuin yhden :slight_smile:

2 tykkäystä

Voi sen kääntää niinkin päin, että kaikki aikuisten GS-voittajat olleet pirun kovia huippujunnuja jo U14 peleistä lähtien ja ikäluokkiensa hehkutettuja superstaroja viimeistään 17 vuotiaana.

Asia erikseen on junnujen GS-tittelit, sillä ei ole tekemistä junnumenestyksen kanssa paljoakaan, sillä parhaat junnut liukenevat GS-junnupeleistä pois ennen kuin pelaavat 18v-kautensa ja siksi junnujen GS-voittajalista ei ole sellainen kun se parhaimmillaan voisi olla.

Junnupelit kertoo niitä laajamittaisesti tulkitsevalle paljon ja niitä suoraviivaisesti tulkitsevalle ei juuri mitään.

6 tykkäystä

Lisäyksenä edelliseen aiheeseen. Olen samaa mieltä siitä eräiden kanssa, että tietenkin aikuisten pro-pelit vasta ratkaisevat pelaajien uran lopputuleman, mutta minusta on täysin väärin sanoa, etteikö junnupeleillä olisi mitään merkitystä ja etteikö ne mitään kertoisi. Junnuista huippupelaajaksi kasvaminen on pitkä prosessi. Mielestäni melko tärkeää on pysyä ns. junan mukana, eli saavuttaa tietyissä vaiheissa eräitä rajapyykkejä, eikä maksimoida ITF-rankingin lukemaa tai menestystä junnujen Grand Slam-kaavioissa.

Sekin on huomioitava, että on sula mahdottomuus, vaikka kaikki parhaat junnut pelaisivat tosissaan myös 18 vuotiaana junnujen GS-kisoissa, että kaikista tulisi myös aikuisten GS-voittajia, sillä junnu-GS-kaaviossa mukana on pelaajia vain suurelta osin kahdesta ikäluokasta ja ripauksen verran mukana on pelaajia myös kolmannesta ja lähinnä tyttöjen puolella osin neljästä ikäluokasta.
Aikuisen GS-kisoissa noin 15 ikäluokkaa pelaavat paremmuudesta.
Junnu-GS-kisoissa pelaajat vaihtuvat siis kahden vuoden välein lähes sataprosenttisesti, joten uusia GS-voittajia saadaan liukuhihnalta ja kun kova junnu saavuttanut yhden GS-tittelin, niin lopettaa junnupelit hyvin pian sen jälkeen tai juuri siihen hetkeen.
Täytyisi siis aikuisten pro-ura kestää vain muutaman kauden ajan, jotta voitaisiin elätellä toivoa useammin toteutuvasta yhtälöstä junnu-GS-titteli = pro-GS-titteli.

Nykyisistä lupauksista kuitenkin isolla osalla löytyy tuo junnujen GS-titteli. Zverevillä, Kyrgiosilla, Dimitrovilla, Sockilla ja Coricilla se muun muassa löytyy, joten ehkäpä tulevaisuudessa saadaan tuo tilasto hieman kaunistumaan päin. Thiem muuten hävisi RG:n junnufinaalin 3.erässä niukkaakin niukemmin luvuin 6-8 Fratangelolle, joten ei kauas jäänyt. Thiem teki tuon vasta 18v-kaudella, mutta syyskuussa syntyneenä vielä reilusti 17 vuotiaana. Sama homma myös Andy Roddickin ja Gael Monfilsin osalta, että menestyivät junnujen GS-peleissä vasta 18v-kaudella, mutta ovat syksyllä syntyneitä.

Onkohan muuten David Ferrer historian ainoa ATP:n top5 nimi, joka ei ole koskaan esiintynyt junnujen GS-kisassa(??) Voinee hyvin olla. Andre Agassi toki myös vielä kovempana poikkeuksena.
Mikäli tekisi listan ATP-listan huippunimistä, että missä vaiheessa junnu-uraa ovat pelanneet GS-pelinsä, niin se olisi kaudet 16-17v. Pelasi se Rafael Nadalkin vuonna 2002 Wimbledonin junnusarjan ja eteni nurmella semifinaalin asti ja tuon kokemuksen innoittamana sitten myöhemmin samana vuonna voitti huikeasti 6 futurea ja pyyhälsi hetkessä 16v-kauden päätteeksi sijalle ATP200.

Novak Djokovic olisi Rafan ohella satavarmasti junnujen GS-voittaja, mikäli olisi keskittynyt niihin peleihin vielä 16v iän jälkeen. Djokovic s.1987 saavutti 16 vuotiaana ITF24 junnurankingin, siirtyi miesten peleihin ja voitti heti 17v synttäreiden jälkeen CH-tittelin. Erittäin kova junnu siis.
1998 syntyneissä Tiafoe ei saavuttanut GS-titteliä, mutta voitti kaikkien aikojen nuorimpana, 15 vuotiaana U18 Orange Bowlin ja menestyi junnujen GS-kisoissa pitkälle 16-17 vuotiaana. Olisi muuten melkoisella todennäköisyydellä Tiafoe junnujen GS-voittaja mikäli olisi pelannut niitä pelejä vielä 18 vuotiaana.

Ei junnupelejä tarvitse seurata ellei kiinnosta harvinaisen monimutkainen vyyhti purettavaksi.

1 tykkäys

Tässä vähän tietoa, miten junioriykköset vuodesta 1978 ovat pärjänneet aikuisten puolella. Viidestä poikaykkösestä on tullut miestien ATP-listan ykkonen ja kolmesta muusta GS-finalisti. Tyttärien puolella lukemat ovat 4-4. Neljännessä sarakkeessa uran paras aikuissijoitus. Ei ole kovin suurta korrelaatiota juniori- ja aikuismenestyksen välillä…

Näilläkin palstoilla voisi keskittyä enemmän aikuisten peleihin, jättää juniorispekulaatiot vähemmälle ja erityisesti lasten (<15 v) pelien seuranta kokonaan pois.

2 tykkäystä

Upea tilasto, kiitos siitä. Tuo vain korostaa myös meikäläisen sanomaa, eli sivuosassa on ITF1 ranking ja GS-junnutittelit ja ne oikeasti tasokkaat junnulupaukset löytyvät monesti jostain aivan muualta kuin junnulistan piikkipaikalta. Tuo toki ollut tiedossa jo pitkään.

Mitä tulee ohjeistamiseen, että mitä kenenkin pitäisi seurata, niin tuo on minusta melko mautonta, sillä mitä se on sinulta ja sinun kaltaisilta pois jos kansainvälisessä junnuketjussa on paljon viestejä ja mikäli CH-ketjussa kirjoitetaan junnupelaajien tekemistä pro-saavutuksista.
On olemassa ihmistyyppi joilla suuri tarve yrittää mukauttaa kaikki kanssaihmiset samojen kiinnostuksen kohteiden alle kuin mitä hänellä itsellä on ja täällä palstalla tuntuu löytyvän muutamia tuollaisia, sen enempää henkilökohtaisuuksiin menemättä, vai mistä muualta kumpuaa tuo iänikuinen junnuseuraajien dissaaminen. Mielestäni on rikkaus, että näillä palstoilla on monenlaisia kirjoittajia, joilla mahdollisimman monta erinlaista erikoisosaamisen aluetta ja en kuuna päivänä menisi ohjeistamaan ketään, että “älä seuraa sitä, koska harva muukaan niin tekee ja minä en ainakaan, niin älä sinäkään”.

Tämä meidän palsta ei suinkaan ole maailmassa ainoa keskustelupalsta, josta löytyy nimimerkkejä jotka ovat kiinnostuneita ennen kaikkea kovista junnulupauksista. Menstennisforumilla on myös innokkaita junnuseuraajia jotka täyttäneet kyseisen palstan omien maidensa sivut junnuketjuilla ja löysinpä tässä taannoin Iso-Britannian kansallisen version meidän keskuskentästä ja siellä myös brittijunnuista kirjoitetaan hyvinkin laaja-alaisesti. U14 kisoilla spekuloiminen on kieltämättä kaksipiippuinen juttu, sen voin myöntää, mutta isoissa tennismaissa näiden kisojen seuraamisella on pitkät ja laajamittaiset perinteet ja hehkutuskulttuuri aivan toisissa sfääreissä kuin meillä koti-Suomessa. Voidaan toki olla myös erinlaisia jos niin halutaan, mutta onko se sitten taas sitä perinteisestä suomalaista hyssyttelykulttuuria, “että katsotaan nyt rauhassa hissukseen mitä tuleman pitää”. Tai tyyliin, “ei siitä kuitenkaan mitään tule, joten parempi olla hiljaa”.

3 tykkäystä

Eiköhän syy ole kohta siinä, että täällä ei juuri ketjua enää olekaan joissa ei näitä iänikuisia junnuviittauksia ole. Ei se ole rajoittunut mihinkään junioriketjuihin koskaan. Eiköhän tuosta etusivulta kun oteta ekat kymmenen ketjua niin jokaisesta löytyvät ne pakolliset junnulisäykset ja junnustatsit ja junnu sitä ja junnu tätä.

Jostain juuri luin että “on olemassa ihmistyyppi, jolla on tarve yrittää mukauttaa kaikki kanssaihmiset samojen kiinnostusten kohteiden alle kuin mitä hänellä itsellä on”?

Ei tuo nyt aivan noin ole ja mitä siitä jos vaikka Roland Garrosin ketjun sadasta viestistä yhdessä tai kahdessa löytyykin viestin lopuksi se junnuviittaus, mutta samasta viestistä myös paljon muuta.

On aivan eri asia kirjoittaa näkemyksistään kuin kertoa mitä jonkun toisen pitäisi seurata.

Otetaan tässä uskonnollinen vertaus vaikka juurikaan omakohtaista suoranaista kokemusta minulla ei ole. On olemassa esim. kahdensorttisia isosti uskonnollisia ihmisiä. Toinen tyyppi kertoo mihin uskoo ja miten asiat kokee, mutta ei sano kanssaihmiselle, että sinun täytyisi uskoa samaan. Sitten taas löytyy myös sellaisia uskovia, jotka tyrkyttävät omaa uskoaan mentaliteetilla, että sinun täytyy toimia toisella tavalla kuin tähän saakka olet toiminut ja tehdä perässä aivan kuten minäkin teen.

Jelena Ostapenkosta tuli siis ensimmäinen junnujen GS-voittaja joka voittanut myös aikuisten GS-voiton sitten Azarenkan, joka voitti junnujen GS-voiton 2005 ja Ostapenko teki sen 2014.

En olisi povannut Ostapenkosta GS-voittajaa laisinkaan, sillä tuossa 1997 ikäluokassa ollut kaksi nimeä ylitse muiden, Belinda Bencic (SUI) ja Ana Konjuh (CRO), joista povattu GS-voittajia ja Ostapenko ollut näiden jälkeen kolmosnimenä tuossa ikäluokassa ja hänen GS-voitto tuli kyllä puskista.

Ostapenkon parhaat saavutukset vuosittain:
2010 - 13 vuotiaana G5 ITF-voitto
2011 - 14 vuotiaana G4 ITF-voitto ja U14 huipputurnauksen Les Petitsin voitto
2012 - 15 vuotiaana G1 ITF-voitto ja 10 000 dollarin proturnauksen voitto
2013 - 16 vuotiaana kaksi G1 voittoa, kaksi 10 000 dollarin voittoa, sekä AO:n junnukvartsi
Voitti tuolloin Helsingin 10 000 dollarin naisten turnauksen 16 vuotiaana.
2014 - 17 vuotiaana Wimbledonin tyttöjen GS-voitto
2015 - 18 vuotiaana 50 000 dollarin kisan voitto ja 250 000 dollarin kisan finaali
2016 - 19v-kaudella Dohan 2 miljoonan dollarin WTA-kisan finaalipaikka
2017 - 20 vuotiaana Ranskan avointen voitto

Noh, ei tuo kovin huono lupauskaan toki ole ollut ja saa taas U14 Les Petits hehkutusvideoonsa yhden lisänimen. Tuo, että voittaa tyttöjen GS-kisan vasta 17 vuotiaana, ei ole ollut kovin yleinen juttu naisten GS-voittajille, mutta jokainen kehittyy tavallaan.
Helsingin turnausvoittaja siis!! Ostapenko oli kolme vuotta sitten junnulistan kakkosnimi, kun samaan aikaan 1997 ikätoverit Bencic ja Konjuh eivät pelanneet enää junnukisoja.

1 tykkäys

En kyllä itse povaisi tässäkään tilanteessa Ostapenkolle toista slämivoittoa tai ylipäänsä tästä eteenpäin mitään säännöllistä top 10 uraa. Lyönnit näyttävät minusta teknisesti niin haavoittuvilta, että olisin erittäin yllättynyt, jos hän olisi Wimbledonissa 16 joukossa, vaikka luultavasti peli sopii sinne paljon paremmin kuin Ranskaan. Kunhan tajuaa millaisen tempun teki, niin ei välttämättä heti usko tekevänsä sitä uudestaan :slight_smile:

Hieno juttu silti että zonessa voi kovaa lyömällä vielä nykyaikanakin saada aikaan tällaisia yllätyksiä. Ja vaikka tämä tapahtui taas Halepille, niin osoittihan Ostapenko valtavaa uskoa voittoon ja voitontahtoa nousemalla toisen erän 0-3 ja viittä vaille 0-4 tappioasemasta vielä voittoon. Tekee mielestäni hyvää tennikselle että löytyy arvaamattomuutta, ja joskus voidaan slämikin voittaa puskista, vaikka tietysti suuri yleisö yleensä haluaa nähdä samojen starojen taistoja. Ja enpä voi väittää minäkään vastaan, kyllähän Australian 2017 Nadal-Federer matsi oli tämän vuosituhannen kiinnostavin urheilutapahtuma.

1 tykkäys

Mitä täällä taas höpötellään jostain junnutilastoista ja muista tekniikoista, huoh… Siis järkyttävän lahjakas pelaaja joka lyö palloa niin kovaa että oikein pelottais olla verkon toisella puolella. Kaiki valmiudet olla pysyvä top-5 pelaaja tulevaisuudessa kunhan kehittyy vielä tuosta “raakileesta” ja lunastaa täyden potentiaalinsa kun nyt on hyvä koutsikin. Bencic on kyllä tosiaan kanssa tosi lahjakas ja itse povasin hänestä kanssa viime vuosien AIKUISTEN pelien perusteella jotain top-3 nimeä naistennikseen, mutta älkää nyt mitään Konjuheita näihin keskusteluihin nostako vaikka kuinka olisikin 16 veenä ollut huippu jne kun kaikki muut paitsi @Bumerangi tietää että sillä ei ole paskankaan merkitystä näissä peleissä. Peace and love ja hyvät illanjatkot :slight_smile:

1 tykkäys

Meinaatko ettei Ana Konjuh ole enää lupaus, vaikka on 19 vuotiaana sijalla WTA30?

Se parhaiten nauraa joka viimeisimmäksi nauraa - sanotaan.

1 tykkäys

Erikoinen tulkinta jos luet tilastoni ja kommentini vähättelyksi. Minusta oli upea homma Ostapenkon turnausvoitto, sillä yllätykset ovat urheilun suola, mutta samalla minua kiinnostaa myös tilastotiede ja keskiarvoja rikkovat pelaajatyypit.
Minulla on pokkaa myöntää erehdykseni ja kertoa kovaan ääneen olevani väärässä ja senhän tuossa ylhäällä juuri kerroin. Olisin voinut olla aivan hyvin kirjoittamatta koko viestiä, jossa kävin Ostapenkon uraa läpi. Se osoittaa minusta Ostapenkon olleen varsin kova junnu ja onkin erikoista samassa yhteydessä alkaa tulla väittämään ettei junnumeriiteillä olisi mitään merkitystä. :smiley:

EDIT
Lisätään vielä sen verran, että toisinaan täällä palstalla syntyy olo, että aivan kuin olisi korppina eläintarhan strutsiaitauksessa. Onnekseni täällä löytyy myös muita korppeja sekä papukaijoja, mutta myös niitä dinojen jälkeläisiä.

2 tykkäystä

Jos joku sanoo, ettei povannut Ostapenkosta voittajaa, niin ei siitä kyllä vähättelyä saa tekemälläkään.

Välillä tulee tosiaan vaikutelma, että hakemalla haetaan virhettä toisen kirjoituksesta, jotta voisi todistaa toisen näkökulmat “taas vääräksi”. Tällaiset “vi?%&ako vähättelet” -ilmaisut ei minusta kuulu fiksuun keskusteluun tai tuliseenkaan väittelyyn, ehkä Harcourter voisit itse sen sieltä editoida pois?

3 tykkäystä

Osoitan nämä syvimmät pahoitteluni nimimerkille @Bumerangi “hieman” humalaisessa tilassa kirjoittamistani “hieman” kärkkäistä ja asiattomista viesteistäni. Minun täytyy vain sanoa että näen liian usein punaista kun AINA täytyy ottaa samat junnuasiat esille näissä keskusteluissa, mutta se sallittakoon sinulle :slight_smile:

1 tykkäys

Novak Djokovic sijalla 4 ensimmäistä kertaa tällä vuosikymmenellä. Oli edellisen kerran top3:n ulkopuolella vuonna 2009. Pysyi siis kärkikolmikossa putkeen 22 vuotiaasta 30 vuotiaaksi ja nyt tehnyt paluun samalle tasolle kuin oli nuoruusvuosina.

Näin ne ympyrät sulkeutuvat ja jotta ympyrän sulkeutuminen olisi täydellinen, niin Novakin pitäisi ottaa vielä yksi GS-voitto korkealla iällä aivan kuin otti nuoruusvuosina yhden yksittäisen GS-voiton 20 vuotiaana AO:ssa 2008 ja sen jälkeen kului aikaa ennen huippuvuosia ja eiköhän samaa asiaa muistuttava ns päinvastainen ilmiö nähdä vielä ennen uran päätöstä.

Tommy Haas kun voitti 39 vuotiaana hallitsevan Grand Slam-turnausvoittajan, niin kuka onkaan edellinen vastaavaan pystynyt?
Täytyy olla vuodelta 1992 Jimmy Connors, joka 39 vuotiaana voitti Memphisin kisassa Michael Stichin ja Stich oli puolustava Wimbledonin mestari edelliseltä kesältä. Connors täytti tuona vuonna 40v kun Stich kaatui.

Haasilla on kuitenkin matkaa vielä Connorsin tasoon, sillä 1991 syyskuussa juuri 39v täyttänyt Connors pelasi US Openin välierissä ja samana vuonna haastoi toistuvasti kolmeen erään listakärki Stefan Edbergin.

Mutta Connorsin jälkeen ei olla sellaista 39 vuotiasta nähty joka näitä ATP-listan kärkinimiä pystyisi kaatamaan, ennen kuin Tommy Haas sen tekee.

2 tykkäystä

Yksittäisen ottelun voittaminen ketä tahansa vastaan ei ole kovin suuri juttu. Kun sitten 39-vuotias voittaa “hallitsevan” Grand Slam-turnausvoittajan, ei se ole tekona kovin paljon kummempi. On se sen verran harvinainen tilanne, että sen ikäinen on yleensä ATP-kisassa.

Montako kertaa vähintään 39-vuotias on yleensäkään otellut GS-voittajan kanssa tänä edelleen jatkuvana aikana “Connorsin jälkeen”? Eikö kertaakaan? Mikä aikayksikkö se nyt sitten on…

Turnausvoitoista kuitenkin sen verran, että 40 vuotta täyttäneitä avoimen ajan ATP-turnausvoittajia on käsittääkseni kaksi pelaajaa, Gonzales ja Rosewall. Näistä G voitti viimeisensä vanhempana, miltei 44-vuotiaana kesällä 1972 ja R heti 43 vuotta täytettyään loppuvuodesta 1977.

Ja Younes El Aynaouista taisi tulla viime talvena vanhin Challengereissä matseja voittanut pelaaja. Muistaakseni 45v.

Historian nuorimmat massakentällä pelattujen CH-turnauksien voittajat:

  1. Richard Gasquet (FRA) 16v 0kk (2002) ennätys myöhemmin ATP7
  2. Kent Carlsson (SWE) 16v 7kk (1984) ennätys myöhemmin ATP6
  3. Rafael Nadal (ESP) 16v 9kk (2003) ennätys myöhemmin ATP1
  4. Felix Auger-Aliassime (CAN) 16v 10kk (2017) ennätys myöhemmin …
  5. Novak Djokovic (SRB) 17v 0kk (2004) ennätys myöhemmin ATP1

Samalta listalta poiminnat:
Juan Martin Del Potro (ARG) 17v 1kk (2005) ennätys myöhemmin ATP4
Alexander Zverev (GER) 17v 2kk (2014) ennätys myöhemmin …
Aki Rahunen (FIN) 17v 6kk (1989) ennätys myöhemmin ATP57
Suomen Rahunen taisi olla äkkiseltään katsottuna historian kymmenenneksi nuorin massakentillä pelattujen CH-kisojen turnausvoittaja ja yhteensä 20:s, kun kaikki alustat otetaan huomioon.

Kun vertaa kovilla kentillä nuoressa iässä otettujen CH-voittajalistaa massakentällä voittaneisiin, niin kovien kenttien nuoret voittajat huomattavasti useammin tehneet vaisuhkon uran odotuksiin nähden, viimeisimpänä esimerkkinä Bernard Tomic.

1 tykkäys

ATP:n sivutkin uutisoivat Auger-Aliassimen voiton, mutta löysivät vielä kolme nuorempaa Challenger voittajaa lisää: Chang, Tomic ja Ondruska: