Jalkavirheitä ja linjapalloja

Olen itsekin nähnyt näitä “aikuisia” miehiä jossain D-luokan ottelussa jossa aikuinen jyrää auktoriteetillaan vastustajan kun tennistä pelaamalla ei pysty. Miksi meillä ollaan luovuttu pelaajien tuomarointivelvoitteesta kansallisissa kisoissa? Tätä kautta varmasti saataisiin parempaa tenniskulttuuria, uusia tuomareita ja paremmin tuomittuja otteluita.

Näinpä… Mutta eihän se oikeasti ketään kiinnosta, siksi tähän on tultu.

Oletko varma? Jos hävinneelle palautetaan esim. puolet kilpailumaksusta, niin miksei hänelle olisi mahdollista tuomita joku pikapuoliin alkava matsi. Ja tästä voisi kehittää erilaisia muunnelmiakin. Voittajatkin tietysti kelpaavat…

Vaatii vähän lisäjärjestelyjä, mutta kumma olisi jos ne olisivat ylivoimaisia. Vain järjestäjien halusta olisi loppujen lopuksi kysymys!

Mielelläni näkisin paluun 30 vuoden takaiseen käytäntöön, mutta sille ei vaan taida löytyä “poliittista tahtoa” nykyään.

On tosiaan aika kummallista, että silloisilla yhteydenpitovälineillä (lankapuhelimella tai esim. huutamalla) pystyttiin tarvittavat tilapäistuomarit rekrytoimaan, mutta nykyisessä mobiilimaailmassa asia on aivan liian monimutkainen ja hankala.

Jotenkin rupeaa naurattamaan!

Esim haulikkoammunnassa arvotaan edellisestä ryhmästä tuomarit seuraavaan erään ja ei auta vaikka olisi maailmanmestari jos arpa osuu niin on mentävä. Vanha systeemi vaan takaisin tennikseen ja penalttia jos ei suorita omaa tehtäväänsä.

1 tykkäys

Muistan joskus aikoinaan kun pelasin tiukkaa matsia, ja tuomarituolilla istui kaveri joka “ei nähnyt paljon mitään”. Oli hankala pelata kun syöttö saattoi olla n. ½ metriä pitkä, ja kumpikaan ei oikein tiennyt onko pallo pelissä vai ei.

tämäkin on kyllä totta… Kokematon tuomari saattaa tehdä jo b-luokan peleissä karkeita virheitä.

Kaikissa lajeissa tuomarit saattavat tehdä virheitä ja pelaajat saattavat itse tuomitessaan tuomita väärin ja voi olla epärehellisiä tuomareita mutta silti tuomareita pitäisi tenniksessäkin käyttää kaikissa virallisissa otteluissa. On hiukan hankalaa esim. puuttua vastustajan huonoon käytökseen mutta tuomareita käytettäessä homma on ihan selvä.

Korillinen shampanjaa sille, joka ajaa läpi pakolliseksi vanhan käytännön, että kansallisissa kisoissa on joka pelissä tuomarina pääsääntöisesti edellisen matsin häviäjä.

1 tykkäys

Alempien divareiden sarjapeleissä ehkä pitäisi voida hyväksyä, että tuomarina toimisi kotijoukkueen pelaaja? Ei ideaalitilanne mutta voisi mennä aika hankalaksi muuten ja tuottaa lisää kustannuksia.

Kyllä loppuisi seniorikilpapelaaminen viikonloppukisoissa ainakin minulta siihen paikkaan, jos oman matsin jälkeen pitäisi mennä istumaan paikalleen kylmenemään johonkin tuomarituoliin. Siinä menisi selkä ja paikat niin jumiin että tuskin ikinä aukeaisi. Tuomariongelmat, kiistat ja sääntörikkomukset ovat kyllä mielestäni varsin pieni asia nykyisin. Sikäli herrasmiesmäisesti viikonloppukisoissa nykyisin pelataan. Toivotaan että nämä Zennizit tulevat niin halvoiksi että niitä voidaan käyttää vaikka missä ja toivotaan että kilpailunjohtajat aktiivisemmin puuttuvat niihin harvoihin riidanhaastajiin ja sääntöjen rikkojiin.

Ehdotukseni sisälsi vapaaehtoisuuden, jonka porkkana olisi ollut esim. puolet kilpailumaksusta takaisin jos yhden ottelun tuomitsee häviönsä jälkeen. Puutteellisen tuntuisten yksityiskohtien ratkaisuvaihtoehtoihin en tässä nyt aio mennä!

Soitin äsken Taliin ja sain kuulla että Seniorien MM-kisoissa on puututtu kovalla kädellä jalkavirheisiin - hyvä juttu - tästä voimme sujuvasti lanseerata saman käytännön kaikkiin omiin kansallisiin kisoihin. Palaan asiaan, kun olen itse pelipaikalla ensi viikolla.

1 tykkäys

Suurin osa Senioreista lopetti jalkavirheen tekemisen kun siitä huomautettiin ja useimmat olivat sitä mieltä, että hyvä että huomautettiin ja moni sanoi ettei kukaan ole aiemmin puuttunut aiheeseen.
Tästä suuri kiitos vielä kerran kaikille “Rogin ryhmän” kenttävalvojille, jotka hoitivat kaikki tehtävänsä mallikkaasti ja meidän refereiden ei tarvinnut tämän vuoksi puuttua kuin kaikkein sitkeimpiin “jalkavirheilijöihin” ja yllättävän vähäiseen määrään pistelasku- tai riitatilanteisiin.

1 tykkäys

Asiasta vain hiukan sivuun. Mestariveteraanitennispelaaja Heikki Miestamo kertoi muistaakseni juuri MM-kisakokemuksistaan näinkin: “Olin lyönyt rajalle, ja jokainen näki, kuinka kalkki pöllähti.” Mutta vastustaja tuomitsi epäröimättä OUTiksi. Kun Heikki protestoi, niin vastaus oli tyly: “Tämä on minun kenttäpuoliskoni!”

Joo, mahtuuhan näitä joka tasolle. Itse törmäsin nyt neljään tapaukseen n. 400 pelaajan joukossa.

Olen nähnyt muutamien järjestäjäseurojen kisabudjetteja. Kisat on kalliita järjestää sisäkaudella. Jokaisen ottelun hävinnyt tuomitsee yhden ottelun, saaden puolet kisamaksusta takaisin = puolet tai kolmasosa pelaajista ei maksa täyttä kisamaksua, mikä vähentää merkittävästi kisojen tuloja, jotka koostuvat pääosin osallistumismaksuista, joilla kenttäaika maksetaan.
En pidä mahdollisena maksunalennusta, vaikka tuomareita näin käytettäisiinkin.
Lisäksi kaikkien kansallisten kisojen kilpailunjohtajat tekevät viikonlopun töitä täysin talkoona, perinteen mukaan kisojen järjestämisestä ei makseta heille yhtään mitään. Vaikka en ole kilpailunjohtajana toistaiseksi toiminut, voisin kuvitella, että ei minua lauantai-iltana jaksaisi enää kiinnostaa paljon mikään, mitä tietyllä kentällä tapahtuu. Käytännössä puuttuisin asiaan vasta, mikäli vastustaja kokisi tulleensa kohdelluksi liian epäoikeudenmukaisesti ja keskeyttäisi ottelun, pyytäen järjestäjää paikalle ratkaisemaan tilanteen.

Hyvä ettet ole vielä kilpailunjohtajana toiminut, kyllä kilpailunjohtajaa täytyy kiinnostaa mitä kentillä tapahtuu. Sen verran täytyy olla sisäsyntyistä paloa tehdä parempaa tenniskulttuuria. Tuomarimaksut lisänä tai osana osallistumismaksua ovat minusta tuhoontuomitut teki ne kummin vain. Toivotaan että jokin zenniz tai muu halpa systeemi tulee vielä joskus ja voi olla apuna linjatuomioissa. Nyt en kuitenkaan näe niitä isona ongelmana ja näen vuosittain todella paljon junnukisoja ja muita viikonloppukisoja. Pelit ovat siistiytyneet vaikkapa jos vertaa 80- tai 90- lukuja, lapset käyttäytyvät paremmin, mutta aina toisinaan ongelmiakin tulee ja silloin on tärkeää että paikalla on asiansa osaava ja tenniskulttuurista kiinnostunut kilpailunjohtaja.

Hyvä tenniskulttuuri on ehdottomasti tärkeää, sen tulisi olla itseisarvo pelaajien ja muidenkin keskuudessa. Eikai tätä muuten kukaan viitsisi harrastaa. Tietysti jos jotain väärää tapahtuu, tulee siihen puuttua, mutta jos olen tarpeeksi väsynyt ja tilanteita sattuu yhtäaikaisesti muiden tehtävien kanssa, se vaikuttaa ajattelemiseen, mihin puututaan ja miten. Välillä minulla on avustajana ollut vaikeuksia pysyä kartalla jopa siitä, millä kentillä pelataan mitäkin ottelua ja ketkä siellä ottelevat keskenään, kenelle jaetaan palkinnot mistäkin ottelusta ja kuka menee seuraavaksi millekin kentälle.
Otteluissa tapahtuu, mitä tapahtuu, se on pelaajien vastuulla. Jos pelaaja päättää sikailla, niin ei sitä kisatoimistosta voi suoraan estää, toki siihen tulee puuttua. Virheisiin puututaan, mutta ei mahdollisilla vääryyksillä ole minulle henkilökohtaista merkitystä, vaikka joku niitä tahallaan tekisikin, niihin vain puututaan tilanteen mukaisella tavalla.

Edit: Ei sitä oikeen voisi järjestää kisoja, jos kaiken ottaisi turhan raskaasti. Aina se jollakin jää jostakin paha mieli, minulla on joskus jäänyt todella paha mieli kisojen järjestämisestä, vaikka asiat olivat melko hyvin sujuneetkin, en minä enää viitsi alkaa itkemään, jos joku ei noudata sääntöjä, joihin on kisoihin ilmoittautuessaan sitoutunut.